2012-09-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla
Le figaro skriver att ballistikerna är klara, alla skjutna med samma vapen, en 7.65 automat:

"According to information from M6 unconfirmed at the moment, the results of ballistics have shown that three members of the al-Hilli and the French cyclist was killed by a single weapon, an automatic pistol, caliber 7.65 "

http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2012/09/10/97001-20120910FILWWW00484-tuerie-un-seul-tireur.php

Intressant val av ammunition. Är det några vapen med denna typ av ammunition som håller 25 skott? Annars borde det betyda att gärningsmannen laddade om vapnet.
Citera
2012-09-10, 13:45
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poyrojt
Jo han verkade ha cykling som främsta fritidsintresse. Inne på en 3-årig föräldraledighet blev det kanske magert i kassan och passande då att kränga lite "know how" till högstbjudande under cykelturen...

http://www.ledauphine.com/faits-divers/2012/09/07/le-cycliste-uginois-a-peut-etre-sauve-la-vie-de-la-petite-fille-blessee
Tack för länken!

Han hade alltså tre år(!) ledigt för att kunna umgås mer med familjen. Det är rätt mycket. Har aldrig hört talas om att man brukar göra så i Frankrike. Han sambo jobbade tydligen på apotek.

Hur försörjde han sig?
Citera
2012-09-10, 13:45
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Tack för länken! Några reflektioner:

- I artikeln sägs det att pappan sköts genom vindrutan. Men den såg väl hel ut på bilderna?

- Och sen sägs det att alla i bilen sköts på "point blank range". Det är mindre än en meter det. Och omöjligt om pappan sköts genom vindrutan och om kvinnorna satt i baksätet och sköts genom vind- eller förarrutan (bakrutorna var väl hela?). Undrar hur det egentligen gick till...

- Otroligt skicklig skytt - även med Mossad-mått mätt. Att fixa två headshots genom en vindruta på en person som säkert kränger och rör sig, och sedan headshots på två personer i baksätet som säkert försöker ducka/gömma sig. Det låter nästan övernaturligt bra.

- Vägen ifråga verkar med svenska mått mätt få betecknas som en ganska ordinär grusväg.

7 åringen var "repeatedly struck on the head"...slut pa ammo?
Citera
2012-09-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66contractor66
Vafan? Israelhatare? Skojar du eller? Om man är för palestiniers rättigheter så är man "israelhatare". Kan du hålla borta din propaganda är du snäll? Möjligtvis anti-Israel, pro-Palestina. Men "Israelhatare"? Det var något nytt. Snacka om att offren är förövare och förövare är offer.

Jag tror att operationen är utförd av Mo$$ad, I$ra€L finansierad med förint€l$en's netto-avkastnings. Att man mördar ungarna är en israelisk taktik som de kör helhjärtat på.

Israel-hatare är kanske ett slarvigt uttryck, men jag menar bara att dom tyckte illa om Israel.
Att den äldre kvinnan som troligen hade jobbat som sjuksköterska i Palestina hade antagligen en negativ bild av Israel efter att ha sett palestinier som hade blivit dödade och sårade av Israelisk militär.
Jag lägger ingen värdering i detta. Jag försöker bara hitta förklaringar till vad som har hänt.
Citera
2012-09-10, 13:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
12:21 BST
Extended corden removed

The extended corden outside the house has been removed and bomb disposal officers have left the property suggesting that the threat is over, Shiv Malik, on the scene, says.

Guardian

Då verkar direkta faran vara över. Kanske vara en prydnadshylsa då ändå.
Citera
2012-09-10, 13:49
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Just det är väl inte så konstigt. De var båda cykelintresserade, och om båda bodde i trakten är det väl naturligt att de var med i samma klubb. Alternativt att engelsmannen inte bor i Frankrike men ofta semestrar på samma ort, kanske har en time-share där. Vi talar om en av Europas mest turistiska regioner, så att två cykelintresserade män var med i samma cykelklubb behöver inte vara konstigt.
Nej just det är nog inte så konstigt. Och cykel är en stor motionssport där nere.

Däremot tycker jag vägvalet känns litet udda; gubbarna där nere brukar väl välja hyggliga asfaltvägar med vacker utsikt. Och så brukar man cykla i klunga med goda vänner. Nu cyklade dom ensamma på en murrig, gropig grusväg en dimmig dag.

På en sån väg brukar man inte vilja cykla med racercykel (inte minst av risk för att få punktering och skada hjulen), så dom bör ha cyklat mountainbike. Men det tror jag inte är så vanligt bland cykelklubbarna i dom trakterna (men rätta mig gärna om jag ha fel!)
Citera
2012-09-10, 13:57
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Bra att få det bekräftat. Att 4-åringen inte kände henne är kanske inte så konstigt eftersom hon bodde i Sverige och en 4-årings minne är som bekant inte så långt.

Som jag redan skrev, du måste sluta förlita dig på Aftonbladet! Mängder med tidningar har journalister som bevakar fallet, t.ex. The Guardian, The Independent, Le Monde och Le Figaro. Aftonbladet har det inte, de rapporterar bara vad andra skriver, så när du hela tiden förlitar dig på Aftonbladet är det per automatik ett steg längre ned i trasiga telefonen-kejdan.

Jag säger inte att det inte kan röra sig om en underrättelsetjänst. Det är kanske inte det mest troliga just nu (baserat på de uppgifter som hittills kommit ut, klokt nog avslöjar polisen inte sina spår i förväg) men det är förstås en möjlighet. Överlag är det alldeles för tidigt att utesluta möjligheter, och teorin att de var på fel plats vid fel tid är fortfarande en relativt sannolik möjlighet.
Det fetade: Sannolikheten för att du

- ska råka träffa på skummisar av en ren slump plus att

- dessa skummisar ska råka vara ytterst skickliga skyttar plus att

- de skjuter ihjäl dig, din fru, din svärmor och försöker slå ihjäl din 7-åriga dotter

ja den är inte särskilt hög, to say the least.
Citera
2012-09-10, 13:59
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Kan mördarana ha plockat ut den äldre flickan som utpressning för information genom fadern, snarare att misshandlat henne för att ammunitionen tog slut?

Vad skulle det ha inneburit i så fall för fallet i sin helhet?
Jo, det är en möjlighet som jag också funderat över. Men skulle pappan verkligen låsa dörrarna och försöka köra iväg i så fall?
Citera
2012-09-10, 14:03
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du kommer med självklarheter hela tiden. Kan du inte komma med något nytt.
Det var ett svar till en skribent som fortfarande hävdade att cyklisten inte hade något med kärnkraft att göra.

Bra om du läser och förstår inläggen innan du kommer med spydiga kommentarer.
Citera
2012-09-10, 14:08
Medlem
Nu händer det väldigt mycket. Aftonbladet påstår att potentiellt explosivt material har hittats i al Hillis hus. Polisen skall ha satt upp skärmar runt området så att man inte kan se vad dom gör där inne.
BBC skriver att en laptop som fanns i al Hillis husvagn har beslagtagits.

Man har en obehaglig känsla av mörkläggning, men det är ju "business as usual".
Citera
2012-09-10, 14:08
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Intressant val av ammunition. Är det några vapen med denna typ av ammunition som håller 25 skott? Annars borde det betyda att gärningsmannen laddade om vapnet.

T ex en Skorpion.

http://www.impactguns.com/vz-61-skorpion-cal-32-acp-blued-30-rd-magazine-91510-806703915104.aspx
Citera
2012-09-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jo, det är en möjlighet som jag också funderat över. Men skulle pappan verkligen låsa dörrarna och försöka köra iväg i så fall?

Låses inte dörrarna automatiskt på moderna bilar när man kör iväg? Det är standard i Mexico, tror att är inställbart på alla moderna bilar. Om pappan backade i panik så borde dörrarna ha låsts och eftersom motorn var på när bilen hittades hade de inte låsts upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in