2012-10-27, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Står en sak till som är av intresse: Utredarna tycker det är konstigt att Martin inte hörde skotten. Dom har anlitat en akustikexpert som ska "verifiera", vilket väl innebär att han ska testa att panga litet och kolla hur det hörs där Martin säger sig ha varit.

Ltet osäker: Min egen franska säger att akustikexperten har fått i uppdrag att göra detta. Google Translate (men kan man lita då det verktyget?) ger en litet mer svävande översättning som kan tolkas som att akustikexperten redan verifierat, men det sägs inget om resultatet.

Summa summarum: Utredarna tvivlar också på Martin.

Tanke: Kan Martin ha befunnit sig någon annanstans och/eller cyklat någon annan väg och sedan sagt något som "låter bra" till utredarna. Och när han väl råkat säga att han inget hörde är det för sent att ändra sig när fakta visar att han borde ha hört.

Som jag tolkar det har experten genomfört skjutprov och veriferat BMs vittnesmål. Min översättning:

Citat:
Och om några misstankar fanns mot en den brittiska cyklist som upptäckte mordoffren så togs de bort av en akustikexpert för ett par dagar sedan. Den före detta Royal Air Force piloten påstod att han inte hörde några skott då han närmade sig mordplatsen. Efter provskjutninar i skogen har experten, som är utsedd av åklagaren, bekräftat hans vittnesmål.

Ljud kan bete sig väldigt "konstigt" när det studsar ute i naturen. Har själv varit med om likande incidenter. Hoppas vi nu kan sluta med teorier om BM inblandning i morden.
Senast redigerad av mandelkaka 2012-10-27 kl. 02:02.
Citera
2012-10-27, 12:39
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Som jag tolkar det har experten genomfört skjutprov och veriferat BMs vittnesmål. Min översättning:

Ljud kan bete sig väldigt "konstigt" när det studsar ute i naturen. Har själv varit med om likande incidenter. Hoppas vi nu kan sluta med teorier om BM inblandning i morden.
Jo, sxperten har nog instämt med BM. Det som får mig att fundera är att det direkt efter detta står att utredarna inväntar resultat från ytterligare experter. Men det kanske handlar om helt andra experter som utreder helt andra saker.
Citera
2012-10-27, 15:40
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka

Akustikexperten kan inte tillföra annat än att om BM befunnit sig där han påstår att han befann sig vid tiden för morden så är det möjligt att BM inte hörde skotten. Men var BM befann sig vet vi inte annat än genom hans egen berättelse. Är han inblandad eller rentav gärningsmannen så lär han väl inte tala sanning. Det som för mig talat för BMs oskuld är att han inte nämnts som ett av huvudspåren vilket jag tolkat som att det finns uppgifter som utesluter honom. Men om utredarna inte utesluter honom och nu börjar granska honom närmare så finns det kanske anledning misstänka att han faktiskt är inblandad i morden.
Citera
2012-10-27, 15:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
En familj och en cyklist på fel plats vid fel tillfälle. Ovanligt men det händer. Jag tror inte att någon utav offren var inblandade i något felaktigt som ledde till deras död.

Vad sa flickan, man eller män?

Och igen, har man löst mysteriet med det herrelösa passet som hittades?

En känsla jag får av tråden är att den spårat ut för mycket i att hitta mördare med motiv, och motiv i offrens liv och historia. I början diskuterades det mer hur det gått till. Jag tror den sortens diskussioner kan ge mer än att leta motiv.
Det beror på vad du menar med ge mer. Det finns alltid, och speciellt i ett sånt här fall, mycket större möjligheter att spekulera om motivet än om tillvägagångssättet, och en hel del postare tycker att själva spekulerande är det viktiga. Således ger det mycket mer forumtext att spekulera om motiv. Men jag håller med dig om att det i allmänhet tjänar mycket lite till i termer av att föra en krimtråd framåt att spekulera om motiv innan man någorlunda har klart för sig hur ett brott utfördes, och av vem det utfördes.

Så länge vi bara har motivspekulationer, kommer de att bölja fram och tillbaka, men aldrig komma till några slutsatser.
Citera
2012-10-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
Är han inblandad eller rentav gärningsmannen så lär han väl inte tala sanning
Att han påstår att han inte hörde skotten, och sen pekar ut en plats där skotten inte hörs tyder ju ändå på att de uppgifterna är sanna. Jag ser det som väldigt osannolikt att han har befunnit sig på en annan plats, ljugit om att han inte hörde skotten och sen sedan lyckas peka ut en plats där skotten inte hörts.

Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jo, sxperten har nog instämt med BM. Det som får mig att fundera är att det direkt efter detta står att utredarna inväntar resultat från ytterligare experter. Men det kanske handlar om helt andra experter som utreder helt andra saker.

Jag tolkar det som helt de utreder helt andra saker. Men jag håller med om att det är lite konstigt att de lagt det i samma stycke.
Senast redigerad av mandelkaka 2012-10-27 kl. 18:56.
Citera
2012-10-27, 19:45
Medlem
Vad kan en akustikexpert tänkas tillföra utöver det vem som helst kan kolla: Om det finns någon plats längs vägsträckan i fråga där skottlossning från mordplatsen hörs dåligt eller inte?
Citera
2012-10-27, 21:15
Medlem
Poyrojts avatar
Dagens Le Monde menar att man har hittat fragment av mordvapnet på brottsplatsen samt att man värderar Molliers cykel till mer än 5000 Euroner...Aha! A Bike-jacking gone wrong.

http://www.lemonde.fr/societe/article/2012/10/27/tuerie-de-chevaline-les-secrets-d-une-scene-de-crime_1782012_3224.html

http://www.insurancechat.co.za/2011-08/mountain-bikers-warned-to-be-alert-to-the-threat-of-bike-jacking-in-south-africa/
Citera
2012-10-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det beror på vad du menar med ge mer. Det finns alltid, och speciellt i ett sånt här fall, mycket större möjligheter att spekulera om motivet än om tillvägagångssättet, och en hel del postare tycker att själva spekulerande är det viktiga. Således ger det mycket mer forumtext att spekulera om motiv. Men jag håller med dig om att det i allmänhet tjänar mycket lite till i termer av att föra en krimtråd framåt att spekulera om motiv innan man någorlunda har klart för sig hur ett brott utfördes, och av vem det utfördes.

Så länge vi bara har motivspekulationer, kommer de att bölja fram och tillbaka, men aldrig komma till några slutsatser.

Ja det finns ju många mordfall där man inte har så mycket material på morplatsen att gå på. I sådana fall kan den enda vägen framåt vara att finna ett motiv. Att göra en gärningsmannaprofil är ju också ganska vanligt idag för att hitta tänkbara mördare.

Det vanligaste är nog någon hybrid där man har något bevismaterial från mordplatsen, exempelvis fingeravtryck eller DNA, sedan hittar man en grupp möjliga mördare genom motiv, gärningsmannaprofil eller genom brottsregister och matchar dom mot bevisen från mordplatsen.
Citera
2012-10-28, 01:08
Medlem
Så dök Saddam Hussein upp:

Citat:
Saddam Hussain gave £840,000 to the family of the British engineer who was murdered with his wife in the Alps, it was claimed last night.
The former Iraqi dictator is said to have deposited the sum in a Swiss bank account in the name of Saad Al-Hilli’s father.
The claim, which apparently originated with German intelligence, adds a sensational twist to the baffling case.
---
Mr Al-Hilli’s father Kadhim was once close to Saddam’s Ba’ath Party, but fell foul of the tyrant in the Seventies, and fled Iraq for Britain.
The scene of the September 5 massacre – an isolated lay-by near Lake Annecy in Eastern France – is only an hour’s drive from Geneva where the money was deposited. Swiss prosecutor Dario Zanni believes the family may have been returning from there when ambushed.
-------
It raises the possibility that Mr Al-Hilli had managed to gain access to the account, which is thought to have remained in his father’s name, and that this was known to his killer.
The story was reported in the respected French newspaper Le Monde. It said that a French police source had revealed that the money’s source had been discovered by German intelligence agency BND.
-------
The Le Monde story was published under the headline: ‘The potential links between the Al-Hillis and Saddam Hussein.’
It said: ‘According to a French police source, the German secret service informed the gendarmerie’s anti-terrorist branch that there were links between the Al-Hilli family and Saddam Hussein’s fortune.
------

Kadhim, a former factory owner, left Baghdad in the late Seventies with his wife, Fasiha, and two boys, after allegedly falling foul of the Ba’ath Party. The family settled in Pimlico, Central London, later moving to Surrey.
Another theory is that Kadhim never fell out with the Ba’ath Party at all – and that he was simply managing many accounts for Saddam behind this smokescreen.
Shortly before the dictator was executed in 2006, it was revealed that he withdraw around £620 million from the Iraqi central bank in 2003, which he had begun to hide around the world. The assets would have been added to millions already deposited in accounts in other countries – mainly through Iraqis who had moved abroad.
Saddam is known to have concentrated large amounts in Switzerland and France, where he had at least two homes and moored a £17 million yacht.
If Saad Al-Hilli was party to this secret information – and indeed the location of the hidden millions – then he would have been an obvious target for an attack.
Eric Maillaud, the Annecy prosecutor leading the inquiry into the quadruple killing, said he had ‘not yet been informed’ about the intelligence from Germany.

Al-Hillis arbete tas upp som alternativt motiv. Varför han skulle bli skjuten av Iran är långsökt, snarare låter ett samarbete al-Hilli/Iran mer rimligt. Och då är det inte speciellt svårt att gissa på varifrån GM skulle komma ifrån.
Citat:
Another theory previously mooted was that Mr Al-Hilli was targeted by Iranian spies desperate to get their hands on high-resolution satellite technology. The Briton was an expert in that field, and worked for Surrey Satellite Technology in Guildford.

Citat:
Investigators believe the killer was alone and used only one weapon, a pistol common in the Swiss army in the Twenties and Thirties.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2224127/Saddam-Hussein-gave-840-000-fortune-family-British-father-murdered-Alps-massacre.html#ixzz2AXiZWB6i
Citera
2012-10-28, 10:39
Medlem
Poyrojts avatar
Dagens 'The Independent'.
Citat:
Investigations of a possible motive for a targeted killing of Mr al-Hilli – including a family quarrel over money and his work on micro-satellites – have revealed nothing special, Le Monde said. The Annecy area prosecutor, Eric Maillaud, told Le Monde: "The hypothesis of a lone and psychologically disturbed killer, is gaining ground."

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/full-narrative-of-alps-killings-is-revealed-8229438.html
Citera
2012-10-28, 10:55
Medlem
Citat:
Investigators believe the killer was alone and used only one weapon, a pistol common in the Swiss army in the Twenties and Thirties.

En 7,65 Luger/Para, som dom verkar mena, är knappast verktyg för en yrkesmördare.
Citera
2012-10-28, 11:21
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourthirds
En 7,65 Luger/Para, som dom verkar mena, är knappast verktyg för en yrkesmördare.

Varför inte? Kan tänka mig att det är ett mycket bra val. Serie-nummer - hur bra koll har man på serie-nummer för vapen tillverkade i början på 1900-talet? Hellre en Luger, än en modern pistol/revolver där hela historien är känd - från tillverkning till försäljning.
Senast redigerad av lrad070142 2012-10-28 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in