2012-09-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Nu påstår man att man hittat en koppling till en person i Pakistan.

Märkligt fall detta...

http://zeenews.india.com/news/world/police-find-pakistan-link-in-french-alps-murder-case_801478.html

Ja det saknas ju inte möjliga motiv och spår direkt. På det sättet påminner det mycket om Palmemordet. Hur många teorier har inte dykt upp genom åren.
Citera
2012-09-25, 15:30
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det saknas ju inte möjliga motiv och spår direkt. På det sättet påminner det mycket om Palmemordet. Hur många teorier har inte dykt upp genom åren.
Och hur många av dem är inte desinformation
Citera
2012-09-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
http://zeenews.india.com/news/world/police-find-pakistan-link-in-french-alps-murder-case_801478.html

Investigations into the murder of British engineer Saad al-Hilli, his wife, mother-in-law, and a passing cyclist have led to a mystery man in Pakistan, who is believed to have been in touch with Saad in recent months.

Earlier, one of Saad’s closest friends - Gary Aked - had become concerned about his friend’s extreme anti-Israeli rants in internet chat rooms. Aked, who knew Saad for nearly 20 years, said his friend used to spend hours bombarding Arabic chatrooms with his beliefs on Israel, the invasion of Iraq and the 9/11 attack on the Twin Towers, reports the Mirror.

Police are investigating the theory that he had been radicalised.
Citera
2012-09-25, 17:01
Medlem
Disinformation eller bara dålig journalistik. Man ska ha klart för sig att de tidningar (Daily mail och Mirror) som rapporterat om radikalisering och kopplingar till Pakistan etc. tillhör bottenskicket bland brittisk media. Från de mer respekterade tidningarna har vi hört väldigt lite ny information de senaste tiden...

En mindre nyhet. BBC rapporterar om att polisen nu är klara med undersökningen av huset. Visserligen ett stort hus, men det måste varit en väldigt omfattande undersökning (nästan 3 veckor). Kanske ett tecken på att polisen fortfarande är vilse i utredningen.
Senast redigerad av mandelkaka 2012-09-25 kl. 17:05.
Citera
2012-09-25, 20:55
Medlem
Bjurras avatar
Jag håller med om att Daily Hate är en skittidning men rapporteringen jag läst om det här fallet har gjort ett seriöst intryck.
Citera
2012-09-25, 21:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Jag håller med om att Daily Hate är en skittidning men rapporteringen jag läst om det här fallet har gjort ett seriöst intryck.
Jag är villig att hålla med. Jag är positivt överraskad. Artiklarna jag har läst har varit faktaspäckade. Och spekulativa ja, men det passar ju FB. Nu läste jag mest första veckan efter morden, vad som skrivits sedan dess ska jag inte uttala mig om.
Citera
2012-09-25, 22:59
Medlem
Marmosets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith80
Vad jag vet så mördade Richard Kuklinski på diverse olika sätt, allt från strypning till förgiftning med Arsenik.

Kuklinski (The Iceman) är troligvis den kändaste yrkesmördaren med flest mord i sitt CV som man känner till.

Tyvär verkar han inte förstått hur branschen fungerar

Kuklinski jobbade åt maffian, annan bransch.
Citera
2012-09-26, 00:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
(...)

En mindre nyhet. BBC rapporterar om att polisen nu är klara med undersökningen av huset. Visserligen ett stort hus, men det måste varit en väldigt omfattande undersökning (nästan 3 veckor). Kanske ett tecken på att polisen fortfarande är vilse i utredningen.

Det gäller ju att se till att ha hittat allt, inklusive exempelvis ett usb-minne finurligt gömt i ett urborrat bordsben eller liknande. De måste mer eller mindre ha plockat isär huset och möblerna... Är det ett stort hus tror jag nästan det krävts åtskilliga personer för att fixa det på tre veckor.
Citera
2012-09-26, 14:51
Medlem
Arbetade han under någon period i Sverige. Har han bott här med sin svenska fru och svärmor?
Frun borde ju princip ha bott i Sverige?
Citera
2012-09-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Arbetade han under någon period i Sverige. Har han bott här med sin svenska fru och svärmor?
Frun borde ju princip ha bott i Sverige?

Nej det finns inga uppgifter om att han arbetat i Sverige. Även om han har kopplats ihop med det svenska företaget Elekta tidigare tråden. Frun ryktas ha utbildat sig tandläkare i Sverige och borde därför bott här under en period.

De träffades förövrigt i Dubai.
Citera
2012-09-28, 11:03
Medlem
BBC skriver idag om fallet. Man skriver att al-Hilli var bekymrad över att han inte skulle kunna behålla huset, som han gemensamt ägde med brodern Zaid.
Broderns krav låter inte alls orimligt, då husets värderats till mellan 1 - 1,5 milj pund i brittisk media.

Citat:
Saad al-Hilli and his brother Zaid jointly owned the home in Claygate, Surrey, where Saad lived with his family.

Saad told friends his brother wanted the money for his share of the house - approximately £400,000.

De övriga två spåren gällande al-Hillis arbete, och det som omnämns som kopplingar till Bagdad/Irak, avhandlas kortfattat:

Citat:
Investigators in France and the UK have been examining Saad al-Hilli's business interests. He worked as a mechanical engineer at Surrey Satellite Technology, which makes satellites for emerging democracies.

The company was recently bought by defence giant EADS, which has raised questions among conspiracy theorists that Saad al-Hilli's murder was work-related.

Gary Aked, who first met Saad in the early 1990s when they worked together, does not believe his work would have put him in any danger.

"He wanted to work on engineering projects without the politics that went on in some defence areas," he says.

"He has never worked at any other company that I know of that has given him sensitive work to do."

Investigators are also examining Mr al-Hilli's connections to Iraq where he was born - he came to Britain in the 1970s. Fellow engineer James Mathews says Saad was last in Iraq two years ago.

"They had a family house in Baghdad, but I think that had been sold as a building plot because it wasn't worth going back there for. I think they got rid of that and that was Saad's last tie with Iraq."

French police are continuing to follow multiple lines of enquiry and the French prosecutor leading the case has warned that it could take years to solve.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-19729566
Citera
2012-09-28, 11:30
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
BBC skriver idag om fallet. Man skriver att al-Hilli var bekymrad över att han inte skulle kunna behålla huset, som han gemensamt ägde med brodern Zaid.
Broderns krav låter inte alls orimligt, då husets värderats till mellan 1 - 1,5 milj pund i brittisk media.

De övriga två spåren gällande al-Hillis arbete, och det som omnämns som kopplingar till Bagdad/Irak, avhandlas kortfattat:

http://www.bbc.co.uk/news/uk-19729566

Men om faderns tillgångar var värda 4 miljoner pund, som tidigare nämnts, vad vore problemet? Kanske har faderns rikedom överdrivits i media?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in