2012-09-05, 16:06
Medlem
i.b.ms avatar
Många anti-frimurare älskar att citera diverse amerikanska frimurares skrifter för att utifrån dessa dra slutsatser om hur vårt svenska frimureri är och vad det innehåller. Jag vet att det förmodligen inte spelar någon roll vad jag skriver här när det gäller att övertyga skeptikerna men det kan vara bra att det finns för de som kommer hit för att söka information och inte har bestämt sig i förväg hur det egentligen förhåller sig.

Vårt svenska frimureri kommer ursprungligen från Frankrike och genomgick stora ritualrevisioner under 1700-talet för att skapa ett enhetligt sammanhängande system av grader där man från första till sista graden går igenom en vandring där graderna länkar både framåt och bakåt (även om man naturligtvis inte vet om kopplingarna framåt i förväg) De ofta amerikanska författare som används av anti-frimurare för att angripa det svenska frimureriet talar om ett helt annat system av grader där graderna efter den tredje lär ut enskilda lektioner utan att vara kopplade till övriga grader. Graderna ges dessutom oftast i formen av gradskådespel där de som skall ta graden sitter i en teatersalong och ser gradens ritual framföras på en scen. Det svenska frimureriet fungerar helt annorlunda och den som skall ta graderna agerar själv. Detta innebär att den mesta litteratur som finns att tillgå inte är tillämplig i detalj, en del kan kännas bekant men det mesta är helt skilt. Vår ritual är också till 98% oförändrad sedan år 1800 vilket innebär att senare skrifter inte har kunnat påverka innehållet i det svenska frimureriet.

Lår oss börja med Albert Pike och hans skrifter, Albert Pike föddes 1809 och blev frimurare först på 1840-talet, Pike var advokat, officer först i Förenta Staternas Arme, och senare i den Konfederala Armeen. Han var väldigt boklärd och var specialicerad på religion och mystik. Naturligtvis så utnyttjade han denna kunskap till fullo när han omarbetade ritualen för Scottish Rite Southern Jurisdiction men med tanke på att dessa skrifter och ändringar kom till långt efter det att vårt svenska frimureri hade fått sin utformnings är dessa enbart intressanta som ett tidsdokument över amerikanskt frimureri. Att använda Pike är lite som om man skulle använda katolska kyrkan och påven som ett slagträ emot Islam, det kan finnas intressanta paralleller men i det stora hela är det av föga intresse vad han eventuellt skriver om ritualerna.

En annan författare som ofta nämns är Manly P Hall som också var en esoterisk författare, dock så var han inte samtida med Pike utan kom ännu senare och föddes 1901, tio år efter Pike dog. De flesta av de böcker som Manly skrev skrevs dock långt INNAN han var medlem i frimurarna och det gör de ännu mer irrelevanta när man skall söka referenser och källor till det svenska frimureriet Hans Lost Key to Freemasonry skrevs till exempel 1923, 31 år innan han blev medlem, på något sätt så känns han tämligen ointressant för mig

Det stora felet som frimurarskeptikerna begår är att man fritt plockar ord och meningar från i sig helt olika ritualer och kombinerar dessa till en enda "pytt-i-panna" som man presenterar som den stora sanningen. Många av de skrifter som sprids av diverse frireligiösa grupper är direktöversatta från de amerikanska moderkyrkorna och behandlar ett annat frimureri, en soppa som inte existerar annat än i fantasin. Som svensk frimurare kan man inte göra annat än att skaka på huvudet åt stollerierna. Oavsett hur många gånger man säger sanningen så får man konstant höra att antingen ljuger man, eller också har man ännu inte kommit upp till den grad där det "riktiga" frimureriet avslöjas för den enskilde logemedlemen.
Citera
2012-09-05, 16:55
Medlem
Vet inte om jag har något intressant att tillägga eller fråga om, men det var intressanta synpunkter du tog upp. Jag är inte frimurare eftersom jag skulle ha svårt med att great architect-konceptet. Det är hur som helst mycket intressant att läsa om frimureri och Lost Key to Freemasonry har jag bland annat läst. Jag har också varit på besök i en loge en gång.

Som utomstående amatörstuderande av frimureri kan jag i alla fall säga att det är väldigt svårt att endera bli väldigt för eller emot. Det verkar ge något för många människor och hemslighetsmakeriet har logiska förklaringar. Alla dessa symboler med frimuraranknytning i vår värld blir naturligtvis svåra att förklara om man inte erkänner att det också verkar finnas en viss dold maktfaktor inom frimureri. Varför i hela friden skulle nästan varenda storföretag i världen baka in frimurarsymbolik i sin logo? Och när det gäller stora musikartister värkar de nästan gått och blivit bananas.

Det är enligt mig inte kanske främst publicerade texter av kända frimurare som driver konspirationsteorierna vidare utan troligtvis mest all den symbolik som icke-frimurare sammankopplar med frimureri som får oss att fundera vad de håller på med egentligen. Om man ser till litteraturen är det väl främst beskrivningar av Lucifer som den store frimuriska guden som får mig att hajja till. Men om nu t.ex. Albert Pike använt det uttrycket (vilket jag har för mig att han gjort) så är det ju intressant att du nämner hur hans texter faktiskt kom efter etableringen av SFMO. Kanske frimureriet är bredare än vad jag trott om man ser till hur det praktiseras i olika delar av världen.
Citera
2012-09-05, 19:00
Medlem
i.b.ms avatar
Vad gäller de symboler som förknippas med frimureriet så är de äldre än frimureriet, när frimureriet skapades så tog man helt enkelt och återanvände en hel del symboler som redan fanns runt om människorna. Frimureriet skapades i en tid då läskunnighet inte var något självklart och då underlättar det inlärningen om man istället använder symboler. Det samma gäller andra organisationer, förningar eller gillen som på samma sätt adopterat sina speciella symboler som sedan används på ett annorlunda sätt.

Frimurarnas äldsta symboler hör ihop med byggnadskonsten och som sådana är det inte konstigt att de syns lite varstans ute i samhället. Till exempel på gamla hus, men även i företagsloggor så används symboler som murar för att symbolisera styrka och säkerhet. Att många artister på senare tid börjat använda symboler som kan förknippas med till exempel frimurarna handlar förmodligen om att de tycker att det är häftigt På samma sätt som Madonna konverterade till den nya "religionen" Kabbala.

Det brukar finnas ett par citat som tillskrivs Pike om Lucifer, och minst ett av dessa är påhittat av Leo Taxil i sin bluff där han använde frimureriet för att komma åt påven och katolska kyrkan. Det citat som däremot är av Pike från Morals & Dogma lyder så här. (citerar en större del av texten än vilken brukar användas av religiösa anti-frimurare)

"The Apocalypse is, to those who receive the nineteenth Degree, the Apotheosis of that Sublime Faith which aspires to God alone, and despises all the pomps and works of Lucifer. LUCIFER, the Light-bearer! Strange and mysterious name to give to the Spirit of Darkness! Lucifer, the Son of the Morning! Is it he who bears the Light, and with its splendors intolerable blinds feeble, sensual, or selfish Souls? Doubt it not! for traditions are full of Divine Revelations and Inspirations: and Inspiration is not of one Age nor of one Creed. Plato and Philo, also, were inspired."

I den citerade texten så förundras Pike över att vi har kommit att förknippa namnet "Lucifer" med Satan när Lucifer ordagrant betyder ljusbringaren. Ett epitet som på andra ställen förknippas med Kristus som benämns morgonstjärnan som kommer före ljuset. Jag måste väl säga att det är lite lustigt att vi har fått den här glidningen på betydelsen av namnet.
Citera
2012-09-10, 20:00
Medlem
J.Boozes avatar
sött att du utgår ifrån att hela forumet vet vad SFMO betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in