2012-09-04, 15:31
Medlem
knokkelmanns avatar
Hej! Tänkte göra egen sushi men det krävdes ju fan masterexamen för att ens koka riset. Vinäger hit, specailris dit. Så min fråga är, hur kan jag göra en stor laddning sushirullar så enkelt som möjligt och så billigt som möjligt, utan att få det att smaka ica basic-ris med fiskpinnar. Kan jag beställa sjögräs och riset på nätet? Alla tips för så goda OCH enkla makis som möjligt mottages starkt
Citera
2012-09-04, 16:32
Medlem
Sereenas avatar
Du hittar allt du behöver hos vilken vettig mataffär som helst i asiathyllan (oftast bluedragon, inte det bästa direkt men funkar helt okej), billigare om det finns en thai/asiatlivs i närheten.

Shoppinglista:
Nori = sjögräset
Shari = Sushiris (runkornigt ris) blandat med en "dressing" av risvinäger, socker och salt (det kommer inte smaka sushi om du skippar detta, utan snarare gröt med pålägg)
Wasabi = Japansk pepparrot
Soya
Ev Gari (inlagd ingefära)
Fyllningar/pålägg (lax, stora räkor, crabsticks, avokado, gurka, bläckfisk, ål, majonäs o.dyl)
En rullmatta kan vara bra att ha med
Citera
2012-09-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knokkelmann
Hej! Tänkte göra egen sushi men det krävdes ju fan masterexamen för att ens koka riset. Vinäger hit, specailris dit. Så min fråga är, hur kan jag göra en stor laddning sushirullar så enkelt som möjligt och så billigt som möjligt, utan att få det att smaka ica basic-ris med fiskpinnar. Kan jag beställa sjögräs och riset på nätet? Alla tips för så goda OCH enkla makis som möjligt mottages starkt

Allt finns på ditt lokala ica. Sjögräs, risvinäger ja allting. Skippa det dyra sushiriset och köp vanligt grötris istället, det är samma sak.
Citera
2012-09-05, 02:33
Medlem
Dixits avatar
Misstaget jag gjorde som 14åring var att göra tusen rullar med samma saker i, omväxling förnöjer. Och var noga med att riset kallnar ordentligt! Allt finns att köpa i affär.
Citera
2012-09-09, 19:27
Medlem
knokkelmanns avatar
men alltså som någon skrev. Kan jag köpa grötris? Äre risvinäger salt och socker man också behöver? Jag vill göra det så ENKELT som möjligt. Kan man köpa gräset på nätet? Är det inte sjukt dyrt på affären? Typ 40 spänn för 10 "ark", eller är det ärr okej pris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in