2012-09-04, 11:11
Medlem
Tjena!

Det finns 4 som skall komma åt en nätverksplats, varav 2 användare...

Jag tog bort administratorgruppen från den säkerhetspolicyn, men då kommer inte de 2 användarna åt den.

De är medlem i den gruppen som jag tog bort från policyn, men de kommer ej åt filerna än fast de finns med i gruppen för fullständiga rättigheter, styrt mot deras användare.

Jag har provat att lägga till administratorgruppen igen, man kommer då in på mappen, men vissa filer kommer man ej åt...

Kommer en serveromstart lösa problemet tro? Rättigheterna ser ut som innan då allting fungerade.

Jag ligger med i 2 grupper med fullständiga rättigheter, men kan ej göra så mycket...
Citera
2012-09-04, 11:34
Medlem
Vad menar du med säkerhetspolicy? Det låter som att du petar på group policys fast det bara är security på en mapp i själva verket? Om du lagt rättigheter i security så räcker det bara med en ut/inloggning för att rättigheterna skall uppdateras för användarna. De filer/underkataloger i en folder som de inte ska komma åt behöver du bara ta deny på, så kommer dom inte åt dom.
Citera
2012-09-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jramone
Vad menar du med säkerhetspolicy? Det låter som att du petar på group policys fast det bara är security på en mapp i själva verket? Om du lagt rättigheter i security så räcker det bara med en ut/inloggning för att rättigheterna skall uppdateras för användarna. De filer/underkataloger i en folder som de inte ska komma åt behöver du bara ta deny på, så kommer dom inte åt dom.
De ska komma åt alla filer, det står även så på securityn, men den appliceras ej på alla filer, vissa blir man nekad åtkomst till...

På själva rotmappen står det "Full control", men vissa filer har sluppit undan på något vis... Jag kan inte ens se dessa filers "security", för jag har ingen åtkomst...
Citera
2012-09-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
De ska komma åt alla filer, det står även så på securityn, men den appliceras ej på alla filer, vissa blir man nekad åtkomst till...

På själva rotmappen står det "Full control", men vissa filer har sluppit undan på något vis... Jag kan inte ens se dessa filers "security", för jag har ingen åtkomst...

Gissar på att det är en windows 2008 server du gör dessa ändringar från? Av någon anledning så skiter den i detta då filerna är låsta (öppna) av användare på nätverket. Det tycks fungera mycket bättre om man gör det från en windows 2003 server.
Citera
2012-09-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jramone
Gissar på att det är en windows 2008 server du gör dessa ändringar från? Av någon anledning så skiter den i detta då filerna är låsta (öppna) av användare på nätverket. Det tycks fungera mycket bättre om man gör det från en windows 2003 server.
Jo, det är en 2008. (Står i rubriken också )

Alltså, det jag har gjort:

Tagit bort en group policy från säkerhetsfliken på platsen\mappen.

Kom på att den skulle tillbaka, lade till den igen.

Man kommer då in på mappen och ser dess undermappar.

Vissa dokument går att öppna, andra säger 'åtkomst nekad'

Användarna med fullständig behörighet kommer inte heller åt allt, än fast jag ej "rört" dem i säkerhetsfliken.

De ligger dock i admingruppen som jag tog bort, men kommer inte åt grejerna nu.

Det konstiga som jag tycker är att man kommer åt vissa dokument, hade varit mer logiskt om man kommit åt alla/inget alls istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in