2012-09-03, 22:21
Medlem
knekt sparvs avatar
Ett tag har jag frågat mig: Det finns så många illa skrivna bloggar där ute som inte innehåller något av värde men ändå har hundratals, eller till och med tusentals läsare? Är det inte vad till exempel min blogg förtjänar att ha? Jag skriver bra och roligt och har skapligt snygga bilder, ändå har jag max tio läsare om dagen (av risken att outas på ett eller annat sätt väljer jag att inte länka bloggen här). Dessa tio läsare är familj och den närmaste kompiskretsen.
Hur gör man egentligen för att få fler läsare? Bloggpingar hjälper inte ett jävla dugg, måste man bara ihärdigt posta rövslickande kommentarer på andra idioters bloggar för att kanske få en läsare eller två eller hur har de "stora" tagit sig dit de är i dag?
Den här frågeställningen är mest av nyfikenhet, för på nåt sätt måste de ju marknadsföra sig.
Citera
2012-09-03, 23:35
Medlem
revodnebs avatar
Är det någon speciell du tänker på? Det finns även oerhört välskrivna bloggar som fiskar i sina egna vatten för att få över bundsförvanter. Jag tror faktiskt att bloggningar fungerar väldigt väl och ofta drar med sig de mindre bemedlade utan att de själv förstår det. Hur får man med sig dem? Posta länkar i forum med samma intressesfär!?
Citera
2012-09-03, 23:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Förbannad tur och för många av de stora idag handlar det helt enkelt om att de var först. Sedan har det blivit en lavin bara. Nya bloggar dyker upp och enda chansen till någon uppmärksamhet är att börja kommentera, länka och fjäska för dessa gamla giganter.

Men sedan handlar det väldigt mycket om målgrupp också. Dessa första stora handlade om kläder, smink och allmänt snack, unga tjejer som bloggade för andra unga tjejer. Det är också fortsatt den största massan som surfar runt på bloggar, dvs tjejer som är intresserade av just dessa ämnen. Så man måste se till det också, att även om du skriver bra så kanske målgruppen inte är så stor. Säg att du tex är expert på gamla fioler och skriver grymt bra och roligt om detta så lär det inte vara så många som är intresserade. Det andra vågen av bloggar som nu är stora är matbloggarna. Handlade om samma sak där, de som var först är fortsatt stora idag. Grymt svårt att slå sig in i en redan etablerad sfär för då handlar det bara om resurser och du får inte den gratisreklam du får med att vara först och bli länkad från tidningar när de märker att intresset bland läsarna för ett visst ämne ökar.

Så enda tipset är egentligen att försöka hänga med och se vad nästa stora bloggämne blir. Fastän idag finns det väl i stort sett bloggar om allt, med skiftande nivå men där de flesta önskar just detta att få rejält med läsare.
Citera
2012-09-03, 23:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Ett knep annars som många av de nya försöker sig på (och några få har lyckats med) är att skriva något så kontroversiellt så att andra bloggar börjar diskutera, dyker upp trådar på forum likt detta etc. Men det är ännu mer att sälja ut sig än rövslickande kommentarer och kan gå snabbt åt skogen också (förstör tex allt du försökt bygga upp om du har en etablerad blogg).
Citera
2012-09-18, 11:21
Medlem
knekt sparvs avatar
Egentligen var det lite så här jag tänkte: Om man kollar på till exempel blogg.se finns en lista över bloggarna mes flest besökare. Högt upp hamnar flera bloggar av typen Sandra tolv år skriver: " Tja tja, idag var ja å brudarna i stallet blabla, ikväll blir det freddagsmys med mammi och i morgon ska jag till stan och shoppa med Emma och Julia. Ha det!"

Vem vill läsa sånt annat än familj och polare?
Citera
2012-09-23, 20:15
Medlem
TheBusters avatar
Räkna med att många ljuger om antalet besökare också. Kolla hur många kommentarer de får, det är en bra värdemätare.

i annat fall är ett bra sätt att bli granskad av flashback, genererar sjukt många besökare.
Citera
2012-09-24, 10:45
Medlem
Paijters avatar
Tog hus i helvete när jag skrivit en satir mot könsstympning.

Frågan är hur mycket du är beredd att offra. Skriv om hur vidrigt det är att vuxna människor behöver tillfredsställa sin sexualitet genom att se gossebarns könsorgan förstöras. Dra paralleller till religioner. Nästa inlägg kan du skriva om att pedofili är okej så länge det förhåller sig till läggningen och inte utövandet. Alex Limonovic fick ju många besökare på sin blogg och blev rikskändis. Fortsätt med tidelag och skriv att om man kan mörda ett djur kan man även utnyttja det sexuellt.
Dra fram ett bibelcitat från gamla testamentet och blogga kring detta. Du kan även ställa frågan om Jesus är en bastard eftersom hans mor var otrogen mot Josef.
För att locka till dig de som gillar de stora bloggarna kan du skriva litet om Kissie och Blondinbella och antyda att de gör smygreklam för en mängd barn.
För att få folk till din sida spammar du eller använder dina sociala skills för att manipulera rätt person. Välj ut en hysteriker till bloggare och skriv litet kritiskt tills det tar hus i helvete.

Eller så skriver du om smink...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in