Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-03, 12:43
  #13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Strula i den betydelsen kommer ju just från betydelsen "krångla".

"Strula" är inte synonymt med att hångla utan mer med ett trassligt/krångligt on/off förhållande där parterna krånglar till det (tex kompisar som har svårt att bestämam sig om dom ska vara kompisar eller mer)...

Så är det i min värld också. Strul(a) är när något krånglar. Hångla är när man på diverse olika vis är mer intim med en människa än man är med en vanlig vän. Löper man linan ut så har man sex.
Citera
2012-09-03, 13:19
  #14
Medlem
egon2bs avatar
SASO (2009) ger en möjlig kedja:
strula verb ...
• fungera dåligt ...
° ofta äv. krångla, förorsaka problem, ibl. erotiskt: hon strular med två killar ...
Så går det runt en enebärabusk’
... strular ... krånglar ... hånglar ... strular ...
På det här området klarar vi oss bra från anglicismer. De pryda amerikanernas “making out” är inte särskilt mustigt. När amerikaner »löper hela linan ut« så sover de med varandra.

På engelska kallas tydligen »hångelstund« för “making-out session” ’göra-det-utanför-sittning’. Bara dom inte somnar före äktenskapet så går det bra.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2012-09-03 kl. 13:23.
Citera
2012-09-03, 19:26
  #15
Medlem
Geirahods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
På det här området klarar vi oss bra från anglicismer. De pryda amerikanernas “making out” är inte särskilt mustigt. När amerikaner »löper hela linan ut« så sover de med varandra.

På engelska kallas tydligen »hångelstund« för “making-out session” ’göra-det-utanför-sittning’. Bara dom inte somnar före äktenskapet så går det bra.

Gift dig med mig.

För mig betyder strula att man hånglar med någon, men i ett krångligt scenario. T. ex. så strular man med någon annans flickvän, elller med en alldeles för berusad dam.
Citera
2012-10-04, 12:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det fanns en 80-talsfilm med Björn Skifs som hette Strul. Innan dess tror jag knappt att jag hade hört ordet. Då betydde det bara "krångel". "Strulet" i filmen var att han anställde några halvt kriminella hantverkare för att renovera sitt hus, med katastrofalt resultat, såklart.

Off topic, men du blandar ihop de två Skifsfilmerna "Strul" och "Drömkåken"...
Citera
2012-10-04, 13:44
  #17
Medlem
dMobergs avatar
I min ordbok så hånglar två personer som strular, rät och slätt.

Uggla sjunger strul i "Nu har pappa laddat bössan", vet inte om han syftar på mer än hångel..
Citera
2012-10-04, 14:28
  #18
Medlem
negerbarns avatar
Strul är för mig hångel eller dylik aktivitet med någon som man inte har ett förhållande med. Jag strular inte med min flickvän, det låter bara fel i mina öron.
Citera
2012-10-04, 14:30
  #19
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Strul är för mig hångel eller dylik aktivitet med någon som man inte har ett förhållande med. Jag strular inte med min flickvän, det låter bara fel i mina öron.
Sant, jag håller med. Varför tänkte jag inte på det..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback