2023-10-02, 05:24
Moderator
Ancistruss avatar
Vit=vanilj
Grn=pron
Rosa=jordgubb

Fast egentligen smakar de nog precis likadant och det r bara jag som inbillar mig att de smakar lite olika.
Citera
2023-10-02, 06:16
Medlem
Kofflets avatar
Ja, de smakar olika sger jag tvrskert.

Men om man ska gra ett blindtest som andra varit inne p freslr jag denna modell.

4 sklar. 3 dr varje frg fr en egen skl och 1 skl dr det r blandat. Sedan stter man p bindeln, blandar sklarna (inte innehllet i dem) och provar ngra stycken i varje. Det ska jag nog gra.
Citera
2023-10-02, 07:02
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
en bekant jobbar p ahlgrens fabrik o han sger att de e samma recept p alla men den rda har ngot annorlunda tillverlnings process som "ska" va identiskt men i praktiken kan ge lite annorlunda smak =)

Ahlgrens fabrik finns inte kvar.
Den lg i Gvle.
Produktionen flyttades frn Gvle fr flera r sedan.
r vl Malaco som tillverkar nu.
Citera
2023-10-02, 07:04
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ja, det har dem. Har gjort ett avancerat sensoriskt blindtest med flera frskspersoner inom skolan. De kunde inte avgra vilken bil som var vilken.

Jag kan urskilja den grna alla dagar i veckan.
Citera
2023-10-02, 07:44
Medlem
St..appvipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compare
Smaken mste ju sitta i frgmnet.
Det bsta hade ju varit om man kunde f ngon p Ahlgrens att dricka ett glas av dom olika frgmnerna
Ta en rejl klunk grnt och beskriva smaken. Sklja munnen. Sen fortstter man.

Ja, antingen i frgmnet, eller om frgmnen i sig gr ngot med konsistensen nr man tuggat lite p den. Jag har gjort blindtest p dessa ett antal gnger i mitt liv och ftt rtt p alla tre de flesta gngerna. Den rda tar jag alltid. Grn och vit r klurigare men ofta fr man den dr smaken som upplevs mintaktig av den vita som brukar avgra fr mig.

Finns det ngon mjlighet att kpa hem dessa frgmnen fr att testa smaken? Nu vill man ju reda ut ifall man bara haft tur ett antal gnger eller om det finns ngonting som kan skapa en liten skillnad i smak som vissa knner av.
Citera
2023-10-02, 07:55
Medlem
SnutteFia03s avatar
De smakar vldigt olika, tycker jag, men det finns skert mnga som tycker att det r ungefr samma sak kan jag tnka mig.
Citera
2023-10-02, 08:15
Bannlyst
Den vita har jag alltid tyckt smakar lite mint, och ven r den godaste.

Jag r frsts inte sker men det r min bestmda upplevelse.
Citera
2023-10-02, 08:23
Medlem
bomhulls avatar
Den vita smakar lite vanilj,den rosa smakar lite jordgubb och den grna smakar lite pron?
Citera
2023-10-02, 08:54
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har gjort ett avancerat sensoriskt blindtest med flera frskspersoner inom skolan.

Du menar att de t Ahlgrens bilar med gonbindel p sig? Avancerat
Citera
2023-10-02, 08:59
Medlem
WatchItNows avatar
Jag har tit bilar sedan 1960-talet, antar att de r nnu ldre med tanke p psens design. De hade skarpare frger och smaker nda fram till 1980-talet? S de r lite mesigare nu. En pse mste naturligtvis vara frsk annars frsvinner smaken och tuggknslan. Naturligtvis knner man smakskillnad mellan frgerna, och ven om den bara r phittad av hjrnan s finns den dr nr man ter dem som vanligt med ppna gon.

Med Pepsi challange p 1980-talet s utmanade pepsi cola Coca cola och vxte p marknaden. I deras reklam fanns en blindtest pepsi mot coke och pepsi smakade bttre. S cola bytte smak och tillsatte mer kolsyra och socker, s att Cola smakade bttre n pepsi i blindtest. Det blev sannolikt vrldens strsta fretagsfiasko och de tvingades omedelbart pudla och terinfra den gamla smaken. Fr i "smaken" ingr de 0.000 reklamfilmer man sett om Coca Cola och deras varumrke r s starkt att mnniskans gom pverkas positivt.

Sgs att inte ens utbildade franska someliers kan skilja viner srskilt bra om hller annat vin i en fin flaska. ven de gr p etikett och flaskform.
Citera
2023-10-02, 09:00
Medlem
Eustaches avatar
Nej, de smakar uppenbarligen olika. Vita och rda, ja tack. De grna kan ngon annan ta.
Citera
2023-10-02, 09:05
Medlem
funktioners avatar
Jag och mina kompisar gjorde blindtest under en lng bilresa och vi kunde konstatera att ingen av oss kunde skilja smakerna t.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in