2012-09-01, 19:13
Medlem
ZhongNanHais avatar
tjalloj

jag har ett jobb, men skulle ändå vilja starta en liten hobby-verksamhet med tradera som försäljningskanal (initialt i alla fall). Detta mest för att det är kul att bedriva affärer och att man kan ha ett projekt att pyssla och experimentera med på fritiden. Inte för att tjäna några pengar då jag redan gott och väl har försörjningen säkrad, men att gå +/- 0 minst vore ju första ambitionen.

Jag har handlat endel på tradera innan, mest sålt av lite skräp jag haft hemma och jag har gjort endel observationer:

1. Folk köper vafan som helst, så länge det är billigt. 100kr inkl frakt är någon form av smärtgräns. Helst bör varan inte kosta mer än 50 och frakten 24. Utropspris 10kr funkar jättebra.

2. Frakten får heller inte utgöra för stor del av priset. Därav bör varan inte väga mer än 500g (helst mindre än 250g) eller vara skrymmande. (av praktiska skäl vill man kunna posta i brevlådor utan att behöva gå till utlämningsstället)

Jag skulle i så fall satsa på en typ av vara, eller ett fåtal typer till att börja med. Varan skulle införskaffas från kina, varifrån jag har endel erfarenhet och kontakter. Givetvis har jag funderat på saker som slipsar, manchetter, strumpbyxor, iphonetillbehör och sånt, men detta är ju så uppenbart och saker som folk redan tänkt på. Konkurrensen där är redan tämligen hård och det är rätt tråkigt att göra sånt som massor av folk redan gör.

Frågan är alltså vilka typer av produkter lämpar sig? Gärna något mer ovanligt, som massor av folk inte redan gör. Jag behöver lite kreativt out-of the box tänkande här. Andra åsikter och tips från folk med erfarenheter av liknande hobbyverksamhet uppskattas också.
Senast redigerad av ZhongNanHai 2012-09-01 kl. 19:24.
Citera
2012-09-01, 19:33
Medlem
Lurkings avatar
Köp bulkpack med lego och hitta rariter. Sälj dem därefter styckvis.

Måste inte vara lego ju, gå efter eget intresse.
Citera
2012-09-01, 21:34
Medlem
sebastian66s avatar
Tradera sålde vi massor på innan men när dom höjde avgifterna så lade vi ner det.
Förtjänsten låg på kanske ca 4000:-/Månaden
När Tradera höjde avgifterna så stannade förtjänsten på ca 2.500:- netto.
Jag tyckte inte det var lönt att fortsätta även att det var easy coins to earn.
Efter 1 tag importerade vi från Kina och sålde som attan kan jag lova på Tradera och det fungerade med dyrare saker och mindre avgifter.Vi höll på med det i ca 2 år efter det så lade vi ner hela Tradera för gott.Vi gjorde oss ganska bra cash där under dessa ca 4 åren..
Med rätt ideer kan man säkert mer eller mindre starta eget på hemmaplan men det gäller till att hitta några enkla småsaker man ska kunna kränga på Tradera..
Såsom vi vart inne på var
Korsetter
Dildosar
Sexleksaker
Fråcka Tshirts
Allt skulle skickas från Kina pga mina kontakter jag sitter inne med.
Men har man en lat fru hemma så satsar man inte på det
Citera
2012-09-01, 22:35
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tradera sålde vi massor på innan men när dom höjde avgifterna så lade vi ner det.
Förtjänsten låg på kanske ca 4000:-/Månaden
När Tradera höjde avgifterna så stannade förtjänsten på ca 2.500:- netto.
Jag tyckte inte det var lönt att fortsätta även att det var easy coins to earn.
Efter 1 tag importerade vi från Kina och sålde som attan kan jag lova på Tradera och det fungerade med dyrare saker och mindre avgifter.Vi höll på med det i ca 2 år efter det så lade vi ner hela Tradera för gott.Vi gjorde oss ganska bra cash där under dessa ca 4 åren..
Med rätt ideer kan man säkert mer eller mindre starta eget på hemmaplan men det gäller till att hitta några enkla småsaker man ska kunna kränga på Tradera..
Såsom vi vart inne på var
Korsetter
Dildosar
Sexleksaker
Fråcka Tshirts
Allt skulle skickas från Kina pga mina kontakter jag sitter inne med.
Men har man en lat fru hemma så satsar man inte på det

ok så nu har du lagt ner helt eller använder du andra försäljningskanaler?

intuitivt känns det som att sälja många små billiga saker är lättare/bättre pengar än att sälja få stora dyra saker. Dessutom blir ju de större sakerna dyrare och mer svåra att importera.

la du ner mycket tid på det? hade du vanligt jobb också? Varför gjorde du det? för att tjäna pengar eller som hobby? vad var svårast/vilka fällor ska man undvika?
Citera
2012-09-01, 23:16
Medlem
sebastian66s avatar
Vi lade ner helt och hållet med Tradera.Körde vidare på Blocket och via goda vitsord.
Efter ett antal annonser på Blocket och Tradera så hade vi en ganska bra kundkrets som spreds ganska fort med.Vi tjänade ganska bra vill jag säga efter 4 år..
Vi gjorde detta enbart för att jag tyckte frun kunde ha något att göra från början men sen blev det som ett gift och mer skoj när man såg det gav ganska bra profit.
Vi lade ner kanske 15-20 timmar per månad.
Jag har annars ett kanonarbete arbetar 7 dagar sen ledig 7 dagar så vi hjälptes åt ganska mycket.
Mitt arbete är ett bra betalt arbete så min fru kan vara hemma för att ta hand om hus och barn.
Jag är lite inne på att satsat på speciella sängar dvs Lyxsängar man inte kan hitta i sverige.
Jag har spanat läget lite och vet jag kan sälja ca 4 sängar//Månaden med förtjänst på ca 3.500:- per säng.Då är det endast på s.k skojbasis och inte i större skala.
Enda problemet med större saker från Kina är den längre transporten..
Fällor ja men säljer du tex på Tradera så vet man ju aldrig om varan betalas det är väl den enda fällan man kan råka ut för.Skatteverket F-Kassan har lite koll på saker med på folk som säljer.
Man får sälja för om jag har rätt för mig med 50.000:- i vinst.
Men man ska kunna dribbla med det med om man har full koll på landet
Citera
2012-09-02, 00:14
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vi lade ner helt och hållet med Tradera.Körde vidare på Blocket och via goda vitsord.
Efter ett antal annonser på Blocket och Tradera så hade vi en ganska bra kundkrets som spreds ganska fort med.Vi tjänade ganska bra vill jag säga efter 4 år..
Vi gjorde detta enbart för att jag tyckte frun kunde ha något att göra från början men sen blev det som ett gift och mer skoj när man såg det gav ganska bra profit.
Vi lade ner kanske 15-20 timmar per månad.
Jag har annars ett kanonarbete arbetar 7 dagar sen ledig 7 dagar så vi hjälptes åt ganska mycket.
Mitt arbete är ett bra betalt arbete så min fru kan vara hemma för att ta hand om hus och barn.
Jag är lite inne på att satsat på speciella sängar dvs Lyxsängar man inte kan hitta i sverige.
Jag har spanat läget lite och vet jag kan sälja ca 4 sängar//Månaden med förtjänst på ca 3.500:- per säng.Då är det endast på s.k skojbasis och inte i större skala.
Enda problemet med större saker från Kina är den längre transporten..
Fällor ja men säljer du tex på Tradera så vet man ju aldrig om varan betalas det är väl den enda fällan man kan råka ut för.Skatteverket F-Kassan har lite koll på saker med på folk som säljer.
Man får sälja för om jag har rätt för mig med 50.000:- i vinst.
Men man ska kunna dribbla med det med om man har full koll på landet

jo med sängar och så så blir ju den bundna kapitalet större, du måste ha rätt mycket utrymme för att förvara dem, mer krångel och större risker med importen etc. men kanske också mer avkastning.

hur mycket tjänade du som bäst då? 15-20 timmar per månad kan jag tänka mig att lägga ner. jag väntar bara på att komma på den perfekta varan. Allt det där gamla vanliga med mobilskal, slipsar, tshirts osv skulle man ju hoppat på för 10 år sedan. Nu känns redan marknaden rätt mättad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in