• 1
  • 2
2012-09-01, 12:09
Medlem
Jag är en pöjk på nitton vårar.
För ungefär två år sedan var jag elitidrottare och tränade ungefär 3 timmar om dagen. Jag behövde inte bry mig om vad jag stoppade i mig för jag rörde på mig så förjävels mycket.
Men sen kom dagen jag hade väntat på och min hårda livs stil tog ut sig i en ryggskad.
Jag var tvungen att lägga av helt med min sport men jag la inte av med att äta.
Så under dem senaste två åren har jag gått upp ca 30 kilo och lider nu av fetma.
Nu har jag då insett att jag verkligen lider av fetma och måste göra något åt det.
Dem senaste fyra veckorna har jag ätit jättebra inget godis ingen skräpmat och har gått ner från 118 till 115.
Jag äter massor med frukt mycket grönsaker och lite kolhydrater. Men jag har stannat av på 115 i två veckor. Jag är hungrig hela tiden och då är det inte så jävla kul att se vågen på samma siffra hela tiden!
Så jag är tacksam för tipps.
Hur ska jag fortsätta ner i vikt.

Vad äta till mellis. Vilken mat har bra kcal men ger mycket mättnad.
Jag vet att fibrer ger mycket mättnad så tips på det. Är det något annat jag missat.
Jag är fan desperat nu. 180cm och väger 115 kilo!
PS är laktosintolerant.

Träna vet jag att jag ska göra men har blivit lite dåligt med det på senaste tiden med en kronisk ryggsakda och ett heltidsjobb.

Jag har börjat snusa för att bli av med matsuget. Är jag en jävla idiot?!?!?

Jag vet att det inte finns några värkliga genvägar men.
Min vän har börjat med ett piller som heter poison och ha rekommenderar starkt.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...poison-30-caps

Är det något som är värt att testa eller kan det göra mycket skit. Jag vet att snabbt ner betyder ofta snabbt upp. Men ändå, tar bort hunger och ger energi.

Väldigt tacksam för tips och om ni vill dela med er om vad som hjälpt er?
Citera
2012-09-01, 12:17
Bannlyst
Bort med frukten!

Frulle: Ett glas nutrilette (bantninggsdryck)

Lunch: Massor grönsaker och kyckling, tillaga i ett foliepaket så slipper du tillföra något fett)

Kvällis: Ett glas nutrilette.

Denna dieten funkar bra om du inte ska träna hårt och bara vill gå ner i vikt.

Minst en 30min powerwalk varje dag helst innan frukost.

Edit: Snuset ska du fortsätta med, när du blivit stark fysiskt och psykiskt igen så kan du börja tänka på att lägga snuset på hyllan.

Du har goda förutsättningar för att komma tillbaka, visa lite fighting spirit din jävla TJOCKIS!
Senast redigerad av Smultrontuttar 2012-09-01 kl. 12:22.
Citera
2012-09-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vamozz
Min vän har börjat med ett piller som heter poison och ha rekommenderar starkt.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...poison-30-caps

Tillskottet innehåller farliga substanser, kanske därav namnet poison.

En av de verksamma substanserna i poison är L-glycine. Jag föreslår att du köper L-glycine, samt 1000mg L-glutamine istället för poison. Inta detta före varje måltid.

Dosering: 500mg L-glycine + 1000mg L-glutamine

30 minuter före frukost

30 minuter före lunch

1-2 timmar före middag.
Citera
2012-09-01, 14:25
Medlem
hmm frukt trodde jag att det var det jag gjorde bäst. Min dietist sa minst tre frukter om dagen. varför inte frukt?
Skönt med lite tuff love, fick mig att pallra mig till gymmet idag

Det är iallafall skönt att dem är ärliga i namnet med marknadsföringen för poison!

vad gör det andra ämnet du föreslog?

ps jag sitter med mobilen därför inga citat
Citera
2012-09-01, 15:40
Medlem
Citat:

Kortfattat om glutamin:
  • Används som bränsle för hjärnan när blodsockret sjunker
  • Läker tarmslemhinnan
  • Stärker immunförsvaret
  • Höjer nivån av glutation (leverns avgiftningsförmåga)
  • Minskar suget efter socker, alkohol och kolhydrater
  • Ökar nivån av GABA
Citera
2012-09-01, 16:38
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
hmm frukt trodde jag att det var det jag gjorde bäst. Min dietist sa minst tre frukter om dagen. varför inte frukt?
Skönt med lite tuff love, fick mig att pallra mig till gymmet idag

Det är iallafall skönt att dem är ärliga i namnet med marknadsföringen för poison!

ps jag sitter med mobilen därför inga citat

Frukt är överskattat och i det stora hela så är det inte bättre än t.ex. godis energimässigt, det enda som skiljer det åt är att de innehåller mer vitaminer och mineraler. En banan t.ex innehåller mellan 20-30gram socker och jämför man det mot en burk coca cola så ser man att de är ett identiskt sockerinnehåller.
Citera
2012-09-01, 19:50
Medlem
Fast att jämföra Cola och frukt kan man väl inte riktigt göra eftersom det är olika sorters socker och så. Men det kan ju vara så när man ska gå ner i vikt det vet inte jag.

Men har suttit och diskuterat här och dessa människor säger följande.

Att jag går och är hungrig hela tiden att jag ska äta lite mer. för när man är hungrig hela tiden ställer kroppen in sej på spar läge. Jag bränner inte lika mycket osv osv.

Stämmer detta??
Citera
2012-09-01, 20:05
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
Fast att jämföra Cola och frukt kan man väl inte riktigt göra eftersom det är olika sorters socker och så. Men det kan ju vara så när man ska gå ner i vikt det vet inte jag.

Men har suttit och diskuterat här och dessa människor säger följande.

Att jag går och är hungrig hela tiden att jag ska äta lite mer. för när man är hungrig hela tiden ställer kroppen in sej på spar läge. Jag bränner inte lika mycket osv osv.

Stämmer detta??

I t.ex. bananens så kallas sockret fruktos och coca colans är det sackaros. Det ingen större skillnad. Kroppen ser ingen skillnad om det är naturligt socker som i bananen eller tillsatt socker som i coca colan. Det blir samma sak under nedbrytningsprocessen.

Det är inte sant, du kommer att gå ner av ett kcal underskott.
Citera
2012-09-01, 22:14
Medlem
Det går inte att likställa frukt med raffinerad fruktos, frukt är mer än enbart fruktos.

Glukos från socker och stärkelse orsakar via höjt blodglukos och insulin fetma och diabetes, fruktsocker eller fruktos är annorlunda. Vanligt socker, sackaros, spjälkas till lika delar glukos och fruktos och dominerar upptaget av fruktos.

Fruktos fångas upp av levern och släpps inte ut i blodomloppet. I levern omsätts fruktos efter behov till glukos och glykogen eller till fettsyror. Dessa paketeras jämte fettsyror från blodet i lipoproteinet VLDL som förs ut i blodomloppet och ger kroppen dygnslång cellenergi.

Människan är väl anpassad till frukter och bär med deras innehåll av fruktos och skyddsämnen som antioxidanter. Äpplen med mer fruktos än glukos är utmärkta. Detta får inte skymmas av hälsoproblemen från missbruk av socker via sötsaker och söta drycker.
Citera
2012-09-02, 01:00
Bannlyst
Som nybörjare ska man aldrig ens tänka tanken på piller eller tillskott, utan först tänka på hur man tillgodoser kroppen med den näring den behöver.

Ska man öka i vikt ska man äta mer, ska man deffa ska man äta mindre, punkt slut.

Frukt är väldigt överskattat, men även underskattat. Frukt innehåller fruktos, en ond form av socker, men de innehåller oftast en del fiber och enzymer som våra tarmar gillar.

Det finns en folksjukdom gällande intag av L-Glutamin: Sluta ta tillskott och ät riktig föda så får ni er del av ALLA aminosyror.

Snälla läs alla guider som redan finns, där finns allt vi idag vet om kost och hälsa redan dokumenterat.
Citera
2012-09-02, 15:31
Medlem
Det är nästintill omöjligt att få i sig tillräckliga mängder av vissa näringsämnen genom kosten. Coenzym Q10 är ett exempel, därför behövs tillskott.

Vanlig mat är inte lika bra som kosttillskott efter träning. Efter träning ökar muskelnedbrytningen (katabolismen). Proteinsyntesens (anabolismens) hastighet är beroende av cirkulerande aminosyror. Vanlig mat tar mycket längre tid att smälta än protein och kolhydrattillskott i vätska. Den extra tid det tar att smälta vanlig föda betyder att muskelkatabolism kommer att pågå länge innan näringsämnena tas upp.

Den vanliga maten återlagrar inte blodinsulin till den nivån som behövs för att ge en anabol effekt och fyller inte heller på glykogenmuskelförråden tillräckligt snabbt. Till och med en liten mängd fibrer försenar detta. Ju mer glutamin du har i dina muskler, desto mindre risk har du att falla i katabolism och desto fortare kommer musklerna att växa.

L-Glutamin är en förelöpare till tillväxthormon, de flesta vet att tillväxthormoner är viktiga anabola hormoner. De styr den metaboliska processen (inkluderat proteinsyntesen) i nästan alla vävnader under människans livstid. Tillväxthormonerna framkallar flera anabola reaktioner på skelettmuskler:
  • Upptagning av glukos och aminosyror
  • Aktivering av muskel proteinsyntesen
  • Undertryck av muskelproteinnedbrytning
  • Användning av kroppens inlagrade fett

L-glutamin är inte en av de essentiella aminosyrorna, men kan på grund av fysiska förändringar i kroppen bli essentiell. Det innebär att under normala betingelser kan kroppen syntetisera tillräckliga mängder, men vid kroppslig stress såsom feber, sjukdom, hårdträning, bantning eller cytostatikabehandling kan kroppen inte tillgodose dess behov och tillskott bör intas för att förhindra brister. Tillskott av L-Glutamin bidrar också till en ökad upptagningsförmåga av näringsämnen.
Citera
2012-09-02, 15:45
Medlem
Agge-Bs avatar
Jag förstår att det är jobbigt och försvårar det hela jätte mycket men det är inget är omöjligt. http://www.youtube.com/watch?v=qX9FSZJu448

Försök hitta något sätt att träna exempelvis yoga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in