Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-25, 16:26
  #6001
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nej Hitler är det inte.

4) förlänades en svensk orden

Stämmer ju i viss mån in på drottning Ingrid av Danmark fast om hon liknar någon komiker vet jag inte riktigt... Fast jag är dålig på sådana. Kanske rent av snudd på majestätsbrott att antyda sådan likhet, givet föregående gåta...
Citera
2016-10-25, 16:37
  #6002
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Stämmer ju i viss mån in på drottning Ingrid av Danmark fast om hon liknar någon komiker vet jag inte riktigt... Fast jag är dålig på sådana. Kanske rent av snudd på majestätsbrott att antyda sådan likhet, givet föregående gåta...

Ej drottning Ingrid.

5) blev av med sin sabel under färd i en öppen bil
Citera
2016-10-25, 23:06
  #6003
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ganska säker på att trean syftar på Groucho Marx... ("trådlös telemani" - annars bara... "fel"... men vem f*n är lik honom... hm...).

Ganska jättesäker på att Ernst Röhm inte hade svenskt påbrå men kan inte motstå frestelsen att slänga in en högoddsare på denne Oliver "Helan" Hardy-kopia...
Citera
2016-10-25, 23:13
  #6004
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ganska säker på att trean syftar på Groucho Marx... ("trådlös telemani" - annars bara... "fel"... men vem f*n är lik honom... hm...).

Ganska jättesäker på att Ernst Röhm inte hade svenskt påbrå men kan inte motstå frestelsen att slänga in en högoddsare på denne Oliver "Helan" Hardy-kopia...

Dubbelfel dessvärre! Trean syftar inte på Groucho Marx, och den eftersökte är inte Ernst Röhm.

1) hade svenskt påbrå
2) blev tidigt moderlös
3) påminner till utseendet om en klassisk filmkomiker
4) förlänades en svensk orden
5) blev av med sin sabel under färd i en öppen bil
6) ledtråd två handlar om en plötslig händelse som ledde till stor sorg i två länder
Citera
2016-10-26, 00:17
  #6005
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Svårt att se henne bli av med en sabel i bil men då både Adolf och Ernst varit uppe i tråden skämmer jag inte ut mig med Joan Rivers-kopian Edda Göring... eller så gör jag det... ...var väl knappast landssorg i Svea rike när modern Carin gick bort... nåväl, alea iacta est.

EDIT: "hade" i ettan indikerar (starkt! ) hinsides - gissningen drages härmed tillbaka, med eller utan skam...
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2016-10-26 kl. 00:19.
Citera
2016-10-26, 00:39
  #6006
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Svårt att se henne bli av med en sabel i bil men då både Adolf och Ernst varit uppe i tråden skämmer jag inte ut mig med Joan Rivers-kopian Edda Göring... eller så gör jag det... ...var väl knappast landssorg i Svea rike när modern Carin gick bort... nåväl, alea iacta est.

EDIT: "hade" i ettan indikerar (starkt! ) hinsides - gissningen drages härmed tillbaka, med eller utan skam...

Ja du har rätt i att den eftersökte är död! Alltså inte Edda Göring. Och inte Gudrun Himmler heller.

7) han regerade
Citera
2016-10-26, 00:51
  #6007
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja du har rätt i att den eftersökte är död! Alltså inte Edda Göring. Och inte Gudrun Himmler heller.

7) han regerade

Boom shakalak!

Tokgissning: Haile Selassie...? Tidigt moderlös, regent, Richard Pryor-kopia, Serafimerorden - dock svart som kol, hittar inget svenskt påbrå - men då RuinSväldt var 1/16 afrikan och vit som snö kan väl vår vän Haile vara svensk till kanske 1/64 och vara svart som synden..?

Hey yo - peace out man!
Citera
2016-10-26, 01:01
  #6008
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja du har rätt i att den eftersökte är död! Alltså inte Edda Göring. Och inte Gudrun Himmler heller.

7) han regerade

Det kändes ju absolut som kunglighet... Eller regerande i tyskt furstendöme? Då blir det riktigt svårt. Kan vara någon som härstammar från någon svensk sidolinje av huset Oldenburg...? Finns en drös att välja på (typ mamma var någon obskyr Holstein-Gottorp från gifte med någons tredje kusin). Säger Alexander I av Grekland i hopp om fler ledtrådar.
Citera
2016-10-26, 01:06
  #6009
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Boom shakalak!

Tokgissning: Haile Selassie...? Tidigt moderlös, regent, Richard Pryor-kopia, Serafimerorden - dock svart som kol, hittar inget svenskt påbrå - men då RuinSväldt var 1/16 afrikan och vit som snö kan väl vår vän Haile vara svensk till kanske 1/64 och vara svart som synden..?

Hey yo - peace out man!

Tappert försök. Serafimerorden är rätt orden, men Haile Selassie är inte aktuell gubbe!

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det kändes ju absolut som kunglighet... Eller regerande i tyskt furstendöme? Då blir det riktigt svårt. Kan vara någon som härstammar från någon svensk sidolinje av huset Oldenburg...? Finns en drös att välja på (typ mamma var någon obskyr Holstein-Gottorp från gifte med någons tredje kusin). Säger Alexander I av Grekland i hopp om fler ledtrådar.

Inte Alexander I heller. Men det är en äkta kung, av relativt sent datum, som efterfrågas.

8) episoden i ledtråd 5 inträffade under besök i en koloni som hans farfars bror ägt och misskött på ett synnerligen grovt sätt
Citera
2016-10-26, 01:16
  #6010
Medlem
Samizdats avatar
Den där gamle släktingen torde väl vara Leopold II (och kolonin Kongo-Kinshasa), men mycket mer än så kan jag inte om det belgiska kungahuset...
Citera
2016-10-26, 01:18
  #6011
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Den där gamle släktingen torde väl vara Leopold II (och kolonin Kongo-Kinshasa), men mycket mer än så kan jag inte om det belgiska kungahuset...

Så långt är det rätt, nu är det bara att nysta sig framåt i tiden för att komma till aktuell person!
Citera
2016-10-26, 01:24
  #6012
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Så långt är det rätt, nu är det bara att nysta sig framåt i tiden för att komma till aktuell person!
Jag tar hjälp av Wikipedia...

Jag tror att det är Baudouin I (1930-1993) som söks, vars svenska mamma Astrid dog 1935. Men i så fall är Leopold II farfars farbror, inte farfars bror. Väl? Baudouins farfar var Albert I, som var brorson till Leopold II.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback