2026-09-11, 23:52
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Denna "bakas in" i ovan, således ingen ny lead... snålt? Yes! Det kommer en ny lead!

4) Att "snåla" med utbudet enl vedertagen ekonomisk teori, är dess huvuduppgift.

Ok... "Folk är strange" så jag tänker mig någon form av alternativrörelse... Snåla in talar ju för någon form av kamp mot resursslöseri och för "grön omställning" och liknande. Och de håller till på ett ställe dit man kan bila från Sverige med sin sambo.

En gissning på Friends of the Earth kanske? Men de försvinner väl i mängden i Bryssel...?
Citera
2026-09-12, 00:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ok... "Folk är strange" så jag tänker mig någon form av alternativrörelse... Snåla in talar ju för någon form av kamp mot resursslöseri och för "grön omställning" och liknande. Och de håller till på ett ställe dit man kan bila från Sverige med sin sambo.

En gissning på Friends of the Earth kanske? Men de försvinner väl i mängden i Bryssel...?

5) Vi fick ett bra pris på ett 5-stjärnigt hotell. Här kom chocken! Kuvade kvinnor och döttrar i burka (heltäckta, heter det så? Ingen aning.) som försiktigt och kuvat petade i frukosten. Medhavda snubbar? Ytterst västerländska. Breitling-klockor, guldkedjor och Lacoste-piké. Uppknäppta skjortor och solbrillor. Min tidigare övertygelse, "araber är jordens avskum och svin" befästes. Sedan slog det mig, "aha...just det, X;s HQ ligger ju här.."

Nu åker den!
Citera
2026-09-12, 00:04
Medlem
Venators avatar
Citat:
5) Vi fick ett bra pris på ett 5-stjärnigt hotell. Här kom chocken! Kuvade kvinnor och döttrar i burka (heltäckta, heter det så? Ingen aning.) som försiktigt och kuvat petade i frukosten. Medhavda snubbar? Ytterst västerländska. Breitling-klockor, guldkedjor och Lacoste-piké. Uppknäppta skjortor och solbrillor. Min tidigare övertygelse, "araber är jordens avskum och svin" befästes. Sedan slog det mig, "aha...just det, X;s HQ ligger ju här.."

Nu åker den!

OPEC? Ser att de håller till i Wien, det visste jag inte...
Citera
2026-09-12, 00:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
OPEC? Ser att de håller till i Wien, det visste jag inte...

Yep, snyggt! Jo, det visste jag, och blev varse... Otroligt när man tänker efter, är man "traditionell" vad gäller fru och barn men kör med avslappnad uppknäppt skjorta själv så... ...kan man dra åt helvete imho. Nevermind, Macca var i högform och var billig! Ville väl fylla Ernst Happel hellre än att ta... Dylan-priser...

Du vinner premium-platser till nästa (????) Macca-turné i Svedala samt frågan!
Citera
2026-09-12, 00:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Yep, snyggt! Jo, det visste jag, och blev varse... Otroligt när man tänker efter, är man "traditionell" vad gäller fru och barn men kör med avslappnad uppknäppt skjorta själv så... ...kan man dra åt helvete imho. Nevermind, Macca var i högform och var billig! Ville väl fylla Ernst Happel hellre än att ta... Dylan-priser...

Du vinner premium-platser till nästa (????) Macca-turné i Svedala samt frågan!

Kanonpris, tackar! Och apropå rocklegender hörde jag en kul häromdagen: "Vi måste tänka på vilken värld vi lämnar efter oss till Keith Richards".

Jaha, vad ska man ta nu. Jag försöker komma på något överraskande, som ni inte väntar er...

1. Din beskrivning av oljeshejkerna i förra frågan är ledtråd ett. Faktiskt en väldigt bra ledtråd ett, kopplat till ditt resonemang kring den.

2. Vi kan nog beskriva det vi söker som ett politiskt maktmedel.
Citera
2026-09-12, 00:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - - "Vi måste tänka på vilken värld vi lämnar efter oss till Keith Richards".
- - - -

En palm att klättra upp i, samt en panna Jack Daniels, så är han nöjd!?

Tar mig an din fråga morgens!
Citera
2026-09-12, 00:28
Medlem
Venators avatar
Citat:

Tar mig an din fråga morgens!

Önskar god natt och skickar med en bonusledtråd eftersom det är helg (och jag inte vet när jag kan uppdatera).

3. Avskaffades under Napoleon. Återinfördes efter Napoleon. Avskaffades sedan av en kvinna.
Citera
2026-09-12, 10:41
Medlem
Citat:
Önskar god natt och skickar med en bonusledtråd eftersom det är helg (och jag inte vet när jag kan uppdatera).

3. Avskaffades under Napoleon. Återinfördes efter Napoleon. Avskaffades sedan av en kvinna.

Kan det vara rätten till skilsmässa?
Citera
2026-09-12, 11:54
Medlem
Reglementerad prostitution?
Citera
2026-09-12, 17:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kan det vara rätten till skilsmässa?

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Reglementerad prostitution?

Intressanta gissningar med spännande tolkningar av ledtrådarna. Men du är ganska långt ifrån.

4. Ledde till döden för ett antal högadliga.

5. Den siste dömdes till döden avrättades enligt uppgift en bit in på 1820-talet.
Citera
2026-09-12, 17:13
Medlem
Venators avatar
Citat:

Citera
2026-09-12, 17:38
Medlem
Citat:

Slaveriet i kolonierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem