2026-09-11, 21:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Du är på rätt väg fast inte med båt och propeller!

Tänk mer konkret kring långskott och kortskott.

Karl-Bertil är exakt rätt del av den ledtråden, eller möjligen hans fulla initialer.

Saknar "gamla Bettan" M45 men CBJ - MS...?
Citera
2026-09-11, 21:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Snyggt! Saab Bofors försök att göra en kulsprutepistol. Uppfinnaren Carl Bertil Johansson och kalibern 9 mm Parabellum. Inte så långa skott men hög eldhastighet på de korta.

Bofors hade varit nästa ledtråd,genom Galenskaparna och After Shave, Rotums kanoner: https://www.youtube.com/watch?v=hE0HOOD_3as

Tråden vidare till dig med... Tja du kan ju få din "gamla Bettan", några askar 9mm och en burk vapenfett, men skyll inte på mig om du åker in för vapenbrott.

Alternativt en DVD-box med Galenskaparnas samlade, om det känns tryggare.
Citera
2026-09-11, 21:56
Medlem
Venators avatar
Citat:

Och svårare än avsett med CBJ istället för KBJ, en miss som får skyllas på fredagströtthet, sorry.
Citera
2026-09-11, 22:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Snyggt! Saab Bofors försök att göra en kulsprutepistol. Uppfinnaren Carl Bertil Johansson och kalibern 9 mm Parabellum. Inte så långa skott men hög eldhastighet på de korta.

Bofors hade varit nästa ledtråd,genom Galenskaparna och After Shave, Rotums kanoner: https://www.youtube.com/watch?v=hE0HOOD_3as

Tråden vidare till dig med... Tja du kan ju få din "gamla Bettan", några askar 9mm och en burk vapenfett, men skyll inte på mig om du åker in för vapenbrott.

Thanx! Vi körde både "gamla bettan" och AK 4 under vår gröntjänstgöring. Kul story; fick ett fel på min och... minns fan inte vad det heter... "Enstaka eld" (heter det inte...) men tömde hela magasinet trots ett "snabbt tryck". Fick skäll av löjtisen. Jag protesterade och han blåste iväg ett helt magasin. "Gogelius har rätt! Det här vapnet är livsfarligt!". Underbar komik - "livsfarligt vapen"...

Återkommer m fråga strax!
Citera
2026-09-11, 22:16
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

”The fighting egg” är ju en underbar innovation Men kanske ingen export-succé
Citera
2026-09-11, 22:25
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Thanx! Vi körde både "gamla bettan" och AK 4 under vår gröntjänstgöring. Kul story; fick ett fel på min och... minns fan inte vad det heter... "Enstaka eld" (heter det inte...) men tömde hela magasinet trots ett "snabbt tryck". Fick skäll av löjtisen. Jag protesterade och han blåste iväg ett helt magasin. "Gogelius har rätt! Det här vapnet är livsfarligt!". Underbar komik - "livsfarligt vapen"...

Återkommer m fråga strax!

Gjorde samma sak, fast medvetet hehe Fanns massa intressanta vapen i ”utländska vapensatsen/lådan”.. Blåste av ett helt magasin med AKM.. en träff.. M16 blev man tokig av.. var de inte nyservade lät de ”FJOIINGGG”
Citera
2026-09-11, 22:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Tänkte lite grann att när vi har Detdundrar och Elsa m fl här får vi inte låta det bli en kaserngård där vi jämför kalibrer och hemtagna trosor... ...inte för "grabbigt" helt enkelt... ...kalla mig gärna "liberal" à la Mohamsson (kalla mig fan inte C à la den där hiskeliga läzzpande äckel-thanten - då är det KRIG!!!) men här kommer en ad libad helg-fråga;

1) Bilade hit m sambon i akt och mening att avnjuta McCartneys turné, som detta år inte nådde Norden.

1b) "Fan vad folk é strange" tänkte jag - först senare slog det mig, "aha... det är för att X har sitt HQ här..".

2) Drygt tio länder anslöt med en gång - senare har fler anslutit, andra droppat av.

Vi börjar så!
Citera
2026-09-11, 22:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Gjorde samma sak, fast medvetet hehe Fanns massa intressanta vapen i ”utländska vapensatsen/lådan”.. Blåste av ett helt magasin med AKM.. en träff.. M16 blev man tokig av.. var de inte nyservade lät de ”FJOIINGGG”

Aldrig skjutit M16 men verkar ju jävligt sned... historierna om att jänkare i Vietnam gjorde vad de kunde för att komma över Kalashnikovs i stället kanske sanna... men 5,56 är ju inte 7,62... I don´t know...

EDIT; OT-Sorry!!!!!!!!!!!
Citera
2026-09-11, 23:35
Medlem
Venators avatar
Citat:
Tänkte lite grann att när vi har Detdundrar och Elsa m fl här får vi inte låta det bli en kaserngård där vi jämför kalibrer och hemtagna trosor... ...inte för "grabbigt" helt enkelt... ...kalla mig gärna "liberal" à la Mohamsson (kalla mig fan inte C à la den där hiskeliga läzzpande äckel-thanten - då är det KRIG!!!) men här kommer en ad libad helg-fråga;

1) Bilade hit m sambon i akt och mening att avnjuta McCartneys turné, som detta år inte nådde Norden.

1b) "Fan vad folk é strange" tänkte jag - först senare slog det mig, "aha... det är för att X har sitt HQ här..".

2) Drygt tio länder anslöt med en gång - senare har fler anslutit, andra droppat av.

Vi börjar så!

Jag lägger en snabb gissning på Cap D'agde med sitt nudistbad och på olika sätt frigjorda människor. Känner en tjej som brukade dra dit med en väninna och nattlivet var inget för nunnor, men Khadaffi hade nog trivts.
Citera
2026-09-11, 23:40
Medlem
Venators avatar
Citat:

Vi börjar så!

Fast en rimligare gissning är kanske Antroposofiska sällskapet i Dornach i Schweiz...?
Citera
2026-09-11, 23:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Känner en tjej som brukade dra dit - - -

Drop her number! Nej, en betydligt mäktigare organisation talar vi om här.

3) Fått ett antal "plus-medlemmar"... inte fullvärdiga, men nästan.
Citera
2026-09-11, 23:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Fast en rimligare gissning är kanske Antroposofiska sällskapet i Dornach i Schweiz...?

Denna "bakas in" i ovan, således ingen ny lead... snålt? Yes! Det kommer en ny lead!

4) Att "snåla" med utbudet enl vedertagen ekonomisk teori, är dess huvuduppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in