2026-09-01, 15:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
- - - och Billings på böljan den blå --

Biling ska inget annat ha än en reprimand! Han har gett sig ut på sjön och avvikit utan - ivf vad jag vet - någon som helst sanktionering från tråd-HR.

//OT-sorry
Citera
2026-09-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Biling ska inget annat ha än en reprimand! Han har gett sig ut på sjön och avvikit utan - ivf vad jag vet - någon som helst sanktionering från tråd-HR.

//OT-sorry
AWOL som ni ww2-are skulle ha skrivit?

OT- sorry
Citera
2026-09-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Nästa fråga:

Vi söker en person
[list][*]Han stod nära en mäktig härskare, men deras förhållande var inte alltid okomplicerat.[*]En kvinna i hans närhet hade betydligt större politiskt inflytande än man kanske först skulle tro.[*]Han vann en stor seger efter att först ha blivit utskälld för ett misslyckande.

Svarar med en klassiker Marcus Antonius.
Citera
2026-09-01, 20:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Först; snyggt taget av JohnClay! Det där är vad man kallar en genomarbetad gåta - ingenting ad libat ur näsan, som jag ofta gör mig skyldig till.... Vi (dock inte jag!) snuddade faktisk vid H&T - jag vet, låter som en efterhandskonstrukion, men är sant!

Jag var faktiskt där och snuddade också och tänkte titta tillbaka och se om det var bekräftat att det var en romantisk relation, men så släppte jag det av någon anledning.

Citat:
Sedan kan man ju undra om mina gåtor skrämmer bort andra och om de är alltför diffusa, spretiga eller kluriga i sin framtoning.

Vore tacksam för kritik från er andra; Gogge, Venator, Elsa, Marron, JohnClay, Merwinna, Lazie, Barabada och Billings på böljan den blå -- samt alla ni andra genin.

Mycket bra och roliga gåtor som är genomarbetade! När man gissar känner man verkligen att man inte vågar ropa hej innan man gått över ån efter vatten.
Citera
2026-09-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag var faktiskt där och snuddade också och tänkte titta tillbaka och se om det var bekräftat att det var en romantisk relation, men så släppte jag det av någon anledning.

Mycket bra och roliga gåtor som är genomarbetade! När man gissar känner man verkligen att man inte vågar ropa hej innan man gått över ån efter vatten.

Tack!

Ja, du var ju på ganska nära vägar där med Harry Schein och Filminstitutet.
Citera
2026-09-01, 21:52
Medlem
Glöm ej JohnClays fråga. Den gäller nu.
Citera
2026-09-01, 22:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Glöm ej JohnClays fråga. Den gäller nu.

Ser ut som om du plockat den direkt. Odds 1,34.
Citera
2026-09-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ser ut som om du plockat den direkt. Odds 1,34.

Finns ett par till.
Man ska inte ropa efter vatten innan man man sökt igenom ån. Kan vara lurig.
Citera
2026-09-02, 08:55
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Svarar med en klassiker Marcus Antonius.
Nej

Nästa ledtråd

• Vid ett tillfälle erbjöds han något som hade kunnat göra honom mäktigare än sin arbetsgivare. Han tackade nej.
Citera
2026-09-02, 12:20
Medlem
Citat:
Nej

Nästa ledtråd

• Vid ett tillfälle erbjöds han något som hade kunnat göra honom mäktigare än sin arbetsgivare. Han tackade nej.

Jag hade två alternativ igår och med den nya ledtråden gissar jag på Belisarius, som av Julius I erbjöds att bli kejsare över det västromerska riket.
Och som avböjde.
Citera
2026-09-02, 13:40
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Jag hade två alternativ igår och med den nya ledtråden gissar jag på Belisarius, som av Julius I erbjöds att bli kejsare över det västromerska riket.
Och som avböjde.
Grattis!

Du vinner en amfora retsina och rätten att ställa nästa fråga.

Justinianus → den mäktige härskaren.
Antonina/Theodora → kvinnorna med stort inflytande.
Dara 530 följdes av nederlaget vid Callinicum 531, återkallelse och sedan Nika.
Ostrogoterna erbjöd honom, enligt den traditionella berättelsen, att bli kejsare i väster efter Ravenna 540; han avböjde och förblev lojal mot Justinianus.
Senast redigerad av JohnClay 2026-09-02 kl. 13:46.
Citera
2026-09-02, 14:36
Medlem
Citat:
Grattis!

Du vinner en amfora retsina och rätten att ställa nästa fråga.

Justinianus → den mäktige härskaren.
Antonina/Theodora → kvinnorna med stort inflytande.
Dara 530 följdes av nederlaget vid Callinicum 531, återkallelse och sedan Nika.
Ostrogoterna erbjöd honom, enligt den traditionella berättelsen, att bli kejsare i väster efter Ravenna 540; han avböjde och förblev lojal mot Justinianus.

Tackar och niger.
Retsina gillar jag.

Det var en trevlig fråga och kul att skaka om den gamla hjärncellen litet, för trots att jag inte minns årtalen så kommer jag ihåg Belisarius och hans val.
(Men skrev fel "arbetsgivare" -- Julius!! Haha).

Ny gåta kommer senare idag. Måste koka ihop en. Är litet seg pga Borrelia. Men det kommer.

Hopas att du John även är med i nästa omgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in