2026-08-31, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
NU har jag hjälpt min far med ett knepigt korsordsord och fått banankungen Folke Andersson i retur. Han var inblandade I någon valutaskandal i Sydamerika och hade en båt som hette Gudrun, och var känd för att ha sagt att han bara ville ha så mycket pengar att han slapp åka spårvagn till Sundbyberg. Men varför han inte kunde gifta sig? Var jobbet hans partner?

Vilken underbar skildring! Men Folke Andersson är inte rätt, trots att flera av dina svar är rimliga i hans fall.
Annars mycket bra klurning av dig!

- Det blev inget giftermål då båda redan var gifta!

- Men den ene sågs hålla hand med en främmande man inför stora delar av det svenska folket.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-31 kl. 22:22.
Citera
2026-08-31, 22:31
Medlem
Venators avatar
Jag undrar om det inte kan vara Harry Schein...? Han var ju kompis med Palme som försvarade Schein och Filministitutet. Schein hade en lång relation med en gift kvinna när han själv också var gift...
Citera
2026-08-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag undrar om det inte kan vara Harry Schein...? Han var ju kompis med Palme som försvarade Schein och Filministitutet. Schein hade en lång relation med en gift kvinna när han själv också var gift...

Även om det inte är Harry Schein vi söker i detta fall så är du ändå närmast hittills med din gissning.
Citera
2026-08-31, 23:17
Medlem
Obs! Gåtan det gäller nu har inget med otrohet, hbqt eller kärleksrelationer att göra. Men de fungerade helt enkelt inte utan varandra.
Citera
2026-09-01, 00:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Obs! Gåtan det gäller nu har inget med otrohet, hbqt eller kärleksrelationer att göra. Men de fungerade helt enkelt inte utan varandra.

Får jag fråga om det var välbekant för samtiden hur de levde, eller om det är något som blivit känt efteråt?
Citera
2026-09-01, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Får jag fråga om det var välbekant för samtiden hur de levde, eller om det är något som blivit känt efteråt?

Ja då. De var båda lyckligt gifta och båda hade barn. Allmänt bekant.

Men de arbetade tillsammans under en mycket lång tid och skapade vid den tiden någonting nytt och ganska gränslöst.
Citera
2026-09-01, 00:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja då. De var båda lyckligt gifta och båda hade barn. Allmänt bekant.

Men de arbetade tillsammans under en mycket lång tid och skapade vid den tiden någonting nytt och ganska gränslöst.

Tack! Klurar vidare.
Citera
2026-09-01, 09:30
Medlem
JohnClays avatar
Tage Danielsson?

”Gudrun hade sina sidor” → Sagan om den rättvisa Gudrun → Tage.
”aktiebolag” → AB Svenska Ord → Hasse & Tage.
”gränslöst”/mångkunnigt → Tage som författare, satiriker, regissör, revymakare osv.
Palme/Riksdagen → Tage och kärnkraftssatiren.
”kupp-och-fler” → kupletter → Hasse & Tage.
Citera
2026-09-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Tage Danielsson?

”Gudrun hade sina sidor” → Sagan om den rättvisa Gudrun → Tage.
”aktiebolag” → AB Svenska Ord → Hasse & Tage.
”gränslöst”/mångkunnigt → Tage som författare, satiriker, regissör, revymakare osv.
Palme/Riksdagen → Tage och kärnkraftssatiren.
”kupp-och-fler” → kupletter → Hasse & Tage.

Äntligen! Rätt svar är Hasse och Tage! Och AB Svenska Ord!

Alla ledtrådar utformades så att de inte pekade på singular.

Du har tagit flera ledtrådar så dem behöver jag inte förklara men några återstår.

- Personalfesten - den som misslyckades - är "Att angöra en brygga". Alkohol och övermod.

- Den som höll hand med en främmande man och bjöd på "Lilla Mammas Special" (konjak med whiskey) var Hasse A. i en kuplett med Martin Ljung i en nattkupe på tåg. - 'Herr Larsson, jag kan inte sova'!

- I "Gula Hund" 1966 lyckades Hasse och Tage göra skandal med kupletten "Hos doktorn". Birgitta Andersson söker läkare för sin man (Gösta Ekman) som har fått "talfel". (Försöket till rim här i början syftar på detta och på följande, när Riksdagen hade tvä kamrar = rum).

Svensks folket delades i två läger, varav det ena leddes av en dalmas som skakades så djupt att han tog saken till Riksdagens högsta nivå och lade in en interpellation, vilken hamnade hos Olof Palme, som fick försöka försvara "det konstnärliga tänkandets frihet".

Till Hasse och Tage hör väl sedan också en mängd samhällsinspirerade händelser som drivmedel för allehanda hyss.

Du får en samling Gröna- och Gulahund-kupletter, dn guidad visning av skrivarstugan på Söder och frågan förstås!

PS -- Edit: Glömde Sundbyberg i sammanhanget!
Syftar på visan "Blå Stetsonhatt" och när man vid 35 års ålder får invänta döden som en gammal elefant, eller åka till "Sundbyberg och dansa tango med en tant". Ungefär likvärdigt, pest eller kolera?
Senast redigerad av Detdundrar 2026-09-01 kl. 11:51.
Citera
2026-09-01, 14:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Äntligen! Rätt svar är Hasse och Tage! Och AB Svenska Ord!

Alla ledtrådar utformades så att de inte pekade på singular.

Du har tagit flera ledtrådar så dem behöver jag inte förklara men några återstår.

- Personalfesten - den som misslyckades - är "Att angöra en brygga". Alkohol och övermod.

- Den som höll hand med en främmande man och bjöd på "Lilla Mammas Special" (konjak med whiskey) var Hasse A. i en kuplett med Martin Ljung i en nattkupe på tåg. - 'Herr Larsson, jag kan inte sova'!

- I "Gula Hund" 1966 lyckades Hasse och Tage göra skandal med kupletten "Hos doktorn". Birgitta Andersson söker läkare för sin man (Gösta Ekman) som har fått "talfel". (Försöket till rim här i början syftar på detta och på följande, när Riksdagen hade tvä kamrar = rum).

Svensks folket delades i två läger, varav det ena leddes av en dalmas som skakades så djupt att han tog saken till Riksdagens högsta nivå och lade in en interpellation, vilken hamnade hos Olof Palme, som fick försöka försvara "det konstnärliga tänkandets frihet".

Till Hasse och Tage hör väl sedan också en mängd samhällsinspirerade händelser som drivmedel för allehanda hyss.

Du får en samling Gröna- och Gulahund-kupletter, dn guidad visning av skrivarstugan på Söder och frågan förstås!

PS -- Edit: Glömde Sundbyberg i sammanhanget!
Syftar på visan "Blå Stetsonhatt" och när man vid 35 års ålder får invänta döden som en gammal elefant, eller åka till "Sundbyberg och dansa tango med en tant". Ungefär likvärdigt, pest eller kolera?

Först; snyggt taget av JohnClay! Det där är vad man kallar en genomarbetad gåta - ingenting ad libat ur näsan, som jag ofta gör mig skyldig till.... Vi (dock inte jag!) snuddade faktisk vid H&T - jag vet, låter som en efterhandskonstrukion, men är sant!
Citera
2026-09-01, 14:30
Medlem
JohnClays avatar
Nästa fråga:

Vi söker en person
  • Han stod nära en mäktig härskare, men deras förhållande var inte alltid okomplicerat.
  • En kvinna i hans närhet hade betydligt större politiskt inflytande än man kanske först skulle tro.
  • Han vann en stor seger efter att först ha blivit utskälld för ett misslyckande.
Citera
2026-09-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Först; snyggt taget av JohnClay! Det där är vad man kallar en genomarbetad gåta - ingenting ad libat ur näsan, som jag ofta gör mig skyldig till.... Vi (dock inte jag!) snuddade faktisk vid H&T - jag vet, låter som en efterhandskonstrukion, men är sant!

Sedan kan man ju undra om mina gåtor skrämmer bort andra och om de är alltför diffusa, spretiga eller kluriga i sin framtoning.

Vore tacksam för kritik från er andra; Gogge, Venator, Elsa, Marron, JohnClay, Merwinna, Lazie, Barabada och Billings på böljan den blå -- samt alla ni andra genin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in