2012-09-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Gurk-burken har tillräckligt rätt här. Bra jobbat!

Det gäller kulsprutor, som allmänt ansågs vara ett vapen som bara dög till att meja ner framkryllande infödingar i Afrika. I Europa skulle ett sådant vapen dock inte få någon som helst effekt på slagfältet, eftersom europeiska soldater var både intelligentare och överlägsna...

Ack så fel man hade.

Det är således Gurk-burken som ställer nästa fråga.

Plus att en det ansågs som en ogentlemanligt vapen, tänk att i berått mod mejja ner en tysk adlig officer som du kanske kände från Harward
Citera
2012-09-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurk-burken
Plus att en det ansågs som en ogentlemanligt vapen, tänk att i berått mod mejja ner en tysk adlig officer som du kanske kände från Harward

det vore ju scheisse dåligt
Citera
2012-09-09, 23:18
Bannlyst
Sitter du och filar på frågan?

Angående ogentlemanligt så försvann väll "gentlemans-krigen" vid första världskriget, va
Citera
2012-09-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPokerface

Angående ogentlemanligt så försvann väll "gentlemans-krigen" vid första världskriget, va

nja amerikanska inbördeskriget va väl sådär gentlemanna-aktigt men va du räknar som gentlemanskrig vet jag inte men jag vill tillägga att det var rättså fullt spel vid boer-krigen
Citera
2012-09-10, 00:08
Medlem
Då repostar jag frågan igen då hade faktiskt skrivit den tidigare i tråden, men men!

"Då skall vi lite länge fram i tiden från första världskrigets skyttegravar till Falklandskriget.
Under upptakten till kriget var det nära att SAS B,G Squadron begick myteri inför ett uppdrag. Vilket & Varför?"
Citera
2012-09-10, 02:23
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurk-burken
Då repostar jag frågan igen då hade faktiskt skrivit den tidigare i tråden, men men!

"Då skall vi lite länge fram i tiden från första världskrigets skyttegravar till Falklandskriget.
Under upptakten till kriget var det nära att SAS B,G Squadron begick myteri inför ett uppdrag. Vilket & Varför?"

Landa under eld på ett argentinskt fastlandsflygfält, och det skedde för det mer eller mindre vore självmord.
Citera
2012-09-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Landa under eld på ett argentinskt fastlandsflygfält, och det skedde för det mer eller mindre vore självmord.

Det är rätt det "B-squadron" skulle under eld landa på ett argentiskt flygfält i Rio Grande och planen med trupperna startade faktiskt påväg mot uppdragen, men, RAF-piloterna ville inte heller dö. Ännu ett av DBL genidrag!

Nästa fråga är din då Bernad_law
Citera
2012-09-10, 11:36
Medlem
bernad_laws avatar
Då ska vi ha det gemensamma namnet på två slag. Det ena utspelade sig under det amerikanska inbördeskriget, och det andra var ett avgörande slag i ett äldre inbördeskrig.

Vad heter slagen?
Citera
2012-09-10, 12:00
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPokerface

Slaget vid Nordafrika under andra världskriget räknas väl som ett gentlemans-krig.
Citera
2012-09-10, 15:47
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Då ska vi ha det gemensamma namnet på två slag. Det ena utspelade sig under det amerikanska inbördeskriget, och det andra var ett avgörande slag i ett äldre inbördeskrig.

Vad heter slagen?

Jag skulle kunna gissa battle of yorktown 1862 och 1781, om man nu räknar amerikanska frihetskriget som ett inbördeskrig (beror på hur man definierar det)
Citera
2012-09-10, 15:55
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atmeric
Jag skulle kunna gissa battle of yorktown 1862 och 1781, om man nu räknar amerikanska frihetskriget som ett inbördeskrig (beror på hur man definierar det)

Smart tänkt, men det går knappast att räkna just Yorktown 1781 som ett inbördeskrig då fransmän deltog på amerikanernas sida.

De slag jag letar efter utspelade sig på två olika kontinenter.
Citera
2012-09-10, 16:48
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Smart tänkt, men det går knappast att räkna just Yorktown 1781 som ett inbördeskrig då fransmän deltog på amerikanernas sida.

De slag jag letar efter utspelade sig på två olika kontinenter.
Slaget om Phillipi som inträffade 1862 under amerikanska inbördeskriget och 42 före kristus under det romerska inbördeskriget mellan andra triumvratet och caesars mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in