• 2
  • 3
2012-10-02, 16:24
Medlem
M.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Förstår ts. Jag gillar inte heller rökare som står och förpestar på olämpliga ställen. Utanför ingångar, busshållplatser m.m. Dra dit pepparn växer rökare.

Peppar växer väl i Indien? Vad fan ska jag göra där?

Jag själv har väl inte tänkt på det så mycket men om det är någon 15- eller någon 60+ som är inom några meter från mig flyttar jag mig för det mesta.
Citera
2012-10-02, 16:48
Medlem
Discobands avatar
Tycker Sverige borde införa något liknande som finns i Tokyo, alltså "rökzoner" runt om i städerna där folk kan stå att röka, då får de som inte röker en möjlighet att undvika lukten/röken samt att restauranger borde få tillåta rökning inomhus igen för då gör man ju trots allt ett aktivt val att gå eller inte gå in i en restaurang som tillåter rökning. Mycket bättre enligt mig.
Citera
2012-10-03, 08:19
Medlem
ChristerNs avatar
En del människor vill klaga på allt.

kläder, hår, lukter, beteende och rökning. En del känner sig bättre genom att se ned på andra.

Jag kan ju klaga på att det finns människor. Människor kan ju ha nått som är enormt mycket farligare än röklukt. (Retrovirus, TBC mm).

Hälsofascismen har lyckats inbilla människor att även små mängder röklukt är farligt.
Men det finns ingen pålitlig forskning som visar att lite passiv rök är farligt.

(Teoretiskt är det orimligt att 10 000 delar av vad världshistoriens äldsta fick vore farligt. Det är immunologiskt omöjligt att reagera allergiskt mot små molekyler som nikotin.)

Ett starkt bevis vore randomiserad dubbelblind-test på livslängd, men omöjligt.

Tusentals forskningsresultat är fullständigt värdelösa, då de inte säger hur farligt rökning är.
Det mesta kan förkastas med följande förklaring:

Epidemiologin kan starkt bevisa att det finns skillnad mellan grupper, men inte ensamt visa vad som orsakar vad.
Vetenskapen har bevisat att rökare skiljer sig i medeltal från ickerökare på många relevanta faktorer.
Slutsats: Riskfaktorn får inte tolkas som om rökningen är enda orsaken. (kontrollgruppen duger inte).
Uppenbart är riskfaktorn en effekt av många risker. (Det förklarar även varför det lätt blir signifikans.)
Detta gäller även passiv rökning. (fattiga i små bostäder får mer passiv rök, alltså flera risker inverkar.)

Sopa rent. Lägg fram bevisen som duger. De finns inte nu.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2012-10-03 kl. 08:32. Anledning: rättelse
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här