2012-08-31, 18:06
Medlem
wincom76s avatar
Har försökt öppna ett företagskonto hos olika banker men alla har tackat nej till mig. Jag har inga betalningsanmärkningar eller kriminellt historik bakom mig. Har ett bra och rullande företag som inte har någon betalningssvårighet eller betalningsanmärkningar.

För övrigt lämnade bra affärsmall/ affärsplan, allt jag vill ha är ett jävla konto med betalkort som kunderna kund betala sina fakturor till och jag gör detsamma mot mina leverantörer!

Mina kunder betalar fakturan till mitt privata konto idag men skatteverket gillar inte det eftersom det är AB.

Jag lovar att varje gång jag är på banken så känner jag mig som jag sitter på ett polisför som man ser på tv, de frågar frågor som inte har med jävla företaget att göra och går VÄLDIGT personligt.

Finns det annat sett att öppna ett bangiro på?

Förövrigt har aldrig haft svårt att öppna privatkonto! Och alla har inte lämnat orsak bara ett rakt nejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
Citera
2012-08-31, 19:51
Medlem
Sardinbruss avatar
Det låter förbannat märkligt! Låt oss försöka bena ut var det kan ha fallit:

- Vad ägnar sig ditt företag åt?

- Vad har du för ruljans in och ut varje månad?

Det _enda_ jag kan komma på som de kan ha fattat misstanke om är penningtvätt, det gillar de inte. Vad har du fått för frågor på mötena? Kan du komma på något som gör att de inte vill ha dig som kund?
De vill ju tjäna pengar vilket de gör på kunder, hur kan de ha fattat misstanke om att du inte kommer bli en vinstaffär?
Citera
2012-08-31, 22:14
Medlem
belowyous avatar
Är det möjligtvis ett ab registrerat i england eller nåt liknande med filial i sverige?
Citera
2012-09-01, 01:08
Medlem
bonecas avatar
Hej,

Vad gör du med ditt AB idag? Hur kan du ha ett bra och rullande AB när dina kunder betalar till ditt privatkonto?

Det finns ingen bank som tackar nej till en bra affär, även de större bankerna idag har ett lite slappare risktänk när det kommer till något så basic som att öppna ett företagskonto.

Jag har inte många ören liggandes i någon bank, men jag måste ändå säga att du utstrålar stor omedvetenhet när du talar om att "våra" banker skall lära sig service om du inte ens har ett aktivt samarbete med en bank. En bank vill tjäna pengar, tjänar du pengar så tjänar de än mer pengar.

Frågan är, varför vill inte någon bank i Sverige ta i ditt företag? Har du grundat ditt AB?
Citera
2012-09-01, 08:05
Medlem
Det här låter väldigt märkligt. Det måste ju finnas en anledning till att de nekar dig att öppna ett konto. Förmodligen misstänker de att du håller på med olagligheter eller saker som de inte vill befatta med. Jag tror det är något du döljer för oss här.

Har du fått någon förklaring till varför de nekar dig att öppna konto? Om inte fråga dem varför så får du nog svar.
Citera
2012-09-01, 23:03
Medlem
wincom76s avatar
Tack för era svar!

Det är ett svensk AB, för övrigt så har jag inget och dölja för er eller bankerna, är en vanlig it konsult. De har fått kundunderlag och leverantörer. Och som jag nämnde innan att jag har inget problem med ekonomin och aldrig haft problem med bankerna. Aktiekapitalet finns på ett sparkonto som jag har och det gick att bilda ett AB.

Danske banken: Sa nej pågrund av jag inte är privat kund!
Swedbank pågrund av bolaget hade en boxadress!
SEB och nordea sa bara nej utan motiveringa.
Handelsbanken vill vänta till första bokslut!

Min fråga var om det finns andra banker som man kan vända sig till, inte att ni skulle gissa fram och tillbacka.
Citera
2012-09-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wincom76
Tack för era svar!

Det är ett svensk AB, för övrigt så har jag inget och dölja för er eller bankerna, är en vanlig it konsult. De har fått kundunderlag och leverantörer. Och som jag nämnde innan att jag har inget problem med ekonomin och aldrig haft problem med bankerna. Aktiekapitalet finns på ett sparkonto som jag har och det gick att bilda ett AB.

Min fråga var om det finns andra banker som man kan vända sig till, inte att ni skulle gissa fram och tillbacka.

det låter märkligt

jag har haft bankgiro hos ett halvdussin olika banker, aldrig några problem

ingen bank har någonsin frågat efter affärsmall, affärsplan, kundunderlag, leverantörer etc...
Citera
2012-09-02, 01:01
Medlem
bonecas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wincom76
Tack för era svar!

Hej,

Hur har du ansökt om företagskonto? Är detta något du gjort via internet/telefon? Hur många är ni i bolaget, antal anställda?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in