2012-08-31, 05:41
Medlem
Hej jag har en 60 hk yamaha årsmodell 93 2 takt, när jag är ute och trollar då överhettar motorn och det börjar ryka från motorn samtidigt skriker det , den sotar alltså igen så måste varva ut den , men aldrig något problem när man kör för fullt .
mwh singha1
Citera
2012-08-31, 06:52
Medlem
Kan vara att den får för mycket soppa, har
igensotad krök eller trasigt vev/ramlager. Det är det jag kan komma på såhär på rak arm
Citera
2012-08-31, 07:03
Medlem
Evaristos avatar
Det är nog inget fel på motorn. Det där är helt enkelt ingen motor som det funkar att ligga och fisputtra med, tvåtaktare kukar ur när man gör det.
Citera
2012-08-31, 10:34
Medlem
Backafalls avatar
Tjuter det från motorn eller reglaget?

Om det kommer från reglaget så är det ett av två larm som dessa motorer har:
- Temperatur
- Olja, låg nivå i tanken

Temperatur kan bero på ett par saker, kylsystemet bygger på en impeller som sitter på drivaxeln (under vattenytan) och trycker upp vatten. Sedan finns det en bimetall-termostat som släpper på vatten i kanalerna runt blocket för att kyla. Dessutom finns ett skvallerör (stråle) som visar om impellern jobbar som den skall (detta vatten går ej förbi termostaten).
Möjliga fel/saker att kolla:
Impellern funkar ej som den skall - kolla skvalelrstrålen
Termostaten funkar ej som den skall - Ta loss den och lägg den i kastrull som du värmer på spisen. Skall öppna inan det börjar koka (tror vid 80 grader ungefär)

Olja, det är ganska vanligt att givaren till oljan krånglar. Du kan ju se till att du har olja i tanken och koppla bort givaren. Om det inte piper då kan du glömma allt ovan om temperatur. Att det ryker mycket kan tyda på att den får förmycket olja vid låga varv....

Som någon annan skrev så är inte tvåtaktare gjorda för att köras länge på låga varv. Skaffa en liten påhängsmotor eller elmotor så går det bättre...
Citera
2012-08-31, 16:36
Medlem
Hej det tjuter från reglaget
Citera
2012-09-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Tjuter det från motorn eller reglaget?

Om det kommer från reglaget så är det ett av två larm som dessa motorer har:
- Temperatur
- Olja, låg nivå i tanken

Temperatur kan bero på ett par saker, kylsystemet bygger på en impeller som sitter på drivaxeln (under vattenytan) och trycker upp vatten. Sedan finns det en bimetall-termostat som släpper på vatten i kanalerna runt blocket för att kyla. Dessutom finns ett skvallerör (stråle) som visar om impellern jobbar som den skall (detta vatten går ej förbi termostaten).
Möjliga fel/saker att kolla:
Impellern funkar ej som den skall - kolla skvalelrstrålen
Termostaten funkar ej som den skall - Ta loss den och lägg den i kastrull som du värmer på spisen. Skall öppna inan det börjar koka (tror vid 80 grader ungefär)

Olja, det är ganska vanligt att givaren till oljan krånglar. Du kan ju se till att du har olja i tanken och koppla bort givaren. Om det inte piper då kan du glömma allt ovan om temperatur. Att det ryker mycket kan tyda på att den får förmycket olja vid låga varv....

Som någon annan skrev så är inte tvåtaktare gjorda för att köras länge på låga varv. Skaffa en liten påhängsmotor eller elmotor så går det bättre...

Jag vågar mig på en relaterad fråga i tråden, nu när TS troligen kan lösa sitt problem med som som lagts fram.

Var sitter den ovan nämnda termostaten normalt sett på Yamahamotorer? Jag har nämligen ett par stycken i olika storleksklasser och en gammal 9.9a har givit upp kylningen - detta trots att impellern är fin och flexibel. Kan detta vara termostatrelaterat?

T.I.A.
Citera
2012-09-18, 21:10
Medlem
jakersnelhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjaerven
Jag vågar mig på en relaterad fråga i tråden, nu när TS troligen kan lösa sitt problem med som som lagts fram.

Var sitter den ovan nämnda termostaten normalt sett på Yamahamotorer? Jag har nämligen ett par stycken i olika storleksklasser och en gammal 9.9a har givit upp kylningen - detta trots att impellern är fin och flexibel. Kan detta vara termostatrelaterat?

T.I.A.

Eller täppt i kylkanalerna, antingen "inne" i motorn, i vattenröret upp till motorn, eller i anslutningen mellan vattenröret och blocket. Det kan även vara så simpelt att det är stopp i slangen för skvallerstrålen. Det sistnämnda brukar avslöjas genom att det kommer vatten genom avgaserna, men inte skvallerstrålen.

Kan mycket väl vara en paj termostat också. Brukar sitta på vänster (sett bakifrån motorn) sida, eller på toppen av motorn nära topplocket. En oval/lite avlång sak som är rätt bullig. Ofta fäst med två skruvar, ofta M6. Med en bild på motorn kan jag dock direkt avgöra var den sitter!

Edit: Bildgooglade lite, om jag har hittat rätt motor ska termostathuset sitta på topplocket, på toppen av ettans cylinders.
Senast redigerad av jakersnelhest 2012-09-18 kl. 21:18.
Citera
2012-09-19, 13:33
Medlem
Triggerfreezes avatar
Har du en bra vattenstråle ut ur motorn?

Tror du behöver byta impeller på motorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in