Citat:
Ursprungligen postat av Bjaerven
Jag vågar mig på en relaterad fråga i tråden, nu när TS troligen kan lösa sitt problem med som som lagts fram.
Var sitter den ovan nämnda termostaten normalt sett på Yamahamotorer? Jag har nämligen ett par stycken i olika storleksklasser och en gammal 9.9a har givit upp kylningen - detta trots att impellern är fin och flexibel. Kan detta vara termostatrelaterat?
T.I.A.
Eller täppt i kylkanalerna, antingen "inne" i motorn, i vattenröret upp till motorn, eller i anslutningen mellan vattenröret och blocket. Det kan även vara så simpelt att det är stopp i slangen för skvallerstrålen. Det sistnämnda brukar avslöjas genom att det kommer vatten genom avgaserna, men inte skvallerstrålen.
Kan mycket väl vara en paj termostat också. Brukar sitta på vänster (sett bakifrån motorn) sida, eller på toppen av motorn nära topplocket. En oval/lite avlång sak som är rätt bullig. Ofta fäst med två skruvar, ofta M6. Med en bild på motorn kan jag dock direkt avgöra var den sitter!
Edit: Bildgooglade lite, om jag har hittat rätt motor ska termostathuset sitta på topplocket, på toppen av ettans cylinders.