Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-08-31, 03:22
Medlem
Librarians avatar
Jag har en Ford som har rost runtom hjulhuset som har zinksprayats för ett tag sedan. Jag råkade dock köra emot en betongpelare på ena sidan så att det blev ordentligt uppskrapat.

Hur kan detta ful-lagas? Planen är nämligen att sälja åbäket för en struntsumma, men kan säkert få några kronor extra om den synliga rosten är så diskret som möjligt eller om det åtminstone ser bra ut (om det nu är en som har riktigt dålig koll på bilar som kommer och tittar på den).

Ska jag bara sandpappra lite runt hjulhuset och spraya igen? Eller köra epoxyprimer? Jag tar tacksamt emot förslag och tips som inte kräver en verkstad eller knepiga maskiner.
Citera
2012-08-31, 05:27
Medlem
det vid hjulhusen kan du pensla på lite underredsmassa på. skrapmärkena bör du låta vara.

enligt min åsikt köper jag hellre en bil med mycket rost, som är synligt. än någon som nisse vart på med spackel,underredsmassa och turtlewax rost stopp.

låt repor och rost vara kvar, och om någon påpekar det så påpeka tillbaka att det är en gammal bil...
Citera
2012-08-31, 05:35
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillisar
det vid hjulhusen kan du pensla på lite underredsmassa på. skrapmärkena bör du låta vara.

enligt min åsikt köper jag hellre en bil med mycket rost, som är synligt. än någon som nisse vart på med spackel,underredsmassa och turtlewax rost stopp.

låt repor och rost vara kvar, och om någon påpekar det så påpeka tillbaka att det är en gammal bil...

Om jag temporärt vill fixa det hela och göra det klart redan i annonsen att det är en temporär lösning, men bättre än att bara låta det vara? Så kan jag åtminstone säga till eventuella köpare att rosten inte måste åtgärdas omgående, även om det är bra att få det fixat så snart som möjligt.
Citera
2012-08-31, 10:02
Medlem
elektronikfreaks avatar
Det framgår ju inte av ditt inlägg hur många timmars jobb eller hur mycket slantar du vill lägga ner på vraket för att kunna kränga det på nätet.

Mitt förslag. Köp...

Smedjans Rostborttagare
http://www.smedjans.com/

...o pensla på några omgångar av det. Sedan på med vanlig kallgalv eller liknande. Vill du sedan investera i några sprayburkar originallack så det ser ännu snyggare ut är väl upp till dig själv.

Btw, vad är det för bil?
Citera
2012-08-31, 14:54
Medlem
MDMAfags avatar
Om du vill "ful laga" skadan så blir det även fult. Men lättast är att köpa en sprayburk med samma färg som din bil och lägga på ett tunt lager.
Citera
2012-08-31, 16:19
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det framgår ju inte av ditt inlägg hur många timmars jobb eller hur mycket slantar du vill lägga ner på vraket för att kunna kränga det på nätet.

Mitt förslag. Köp...

Smedjans Rostborttagare
http://www.smedjans.com/

...o pensla på några omgångar av det. Sedan på med vanlig kallgalv eller liknande. Vill du sedan investera i några sprayburkar originallack så det ser ännu snyggare ut är väl upp till dig själv.

Btw, vad är det för bil?

Vad är kallgalv för något? Jag kan lägga lite tid på det, däremot är det inte värt pengarna att hålla på för mycket. Jag har inte haft bilen i mer än ett par månader eftersom jag endast behövt den som pendlarbil iom nattjobb.

Bilen är inget vrak faktiskt, utan en Mondeo årsmodell -00. Men rosten vid hjulhusen (båda baksidorna) ser ut att kunna bli bilens bane, men efter september har jag inget behov av bilen längre och skulle gärna kunna sälja den för ungefär samma pris som när jag köpte den (10k).
Citera
2012-09-01, 16:36
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Vad är kallgalv för något? Jag kan lägga lite tid på det, däremot är det inte värt pengarna att hålla på för mycket. Jag har inte haft bilen i mer än ett par månader eftersom jag endast behövt den som pendlarbil iom nattjobb.

Bilen är inget vrak faktiskt, utan en Mondeo årsmodell -00. Men rosten vid hjulhusen (båda baksidorna) ser ut att kunna bli bilens bane, men efter september har jag inget behov av bilen längre och skulle gärna kunna sälja den för ungefär samma pris som när jag köpte den (10k).
Det beror naturligtvis på hur mycket du värderar din egen tid till samt om du har lokal att vara i. Än så länge kan du ju stå utomhus så länge det är fina o soliga dagar.

Här har du ett ex på kallgalv - Hagmans Zinkgalv
http://www.jarbofargochlack.se/se/ar...-zinkspray.php

Även Biltema har Zink/kallgalvanisering.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Far...sering-367416/

Det var kanske jag som uppfattade din bil som ett vrak... sorry... men det är ju alltid bra att fräscha upp en bil så mycket som möjligt INNAN man säljer den eftersom det är det första intrycket som nästan är viktigast. Det finns ju många som inte ens bryr sig om att tvätta eller städa ur bilarna innan dom säljer sina bilar utan att det ligger allt ifrån cig fimpar till godispapper inne på golvet i bilarna o det tycker jag är jävligt slappt.
Citera
2012-09-02, 13:28
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Det beror naturligtvis på hur mycket du värderar din egen tid till samt om du har lokal att vara i. Än så länge kan du ju stå utomhus så länge det är fina o soliga dagar.

Här har du ett ex på kallgalv - Hagmans Zinkgalv
http://www.jarbofargochlack.se/se/ar...-zinkspray.php

Även Biltema har Zink/kallgalvanisering.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Far...sering-367416/

Det var kanske jag som uppfattade din bil som ett vrak... sorry... men det är ju alltid bra att fräscha upp en bil så mycket som möjligt INNAN man säljer den eftersom det är det första intrycket som nästan är viktigast. Det finns ju många som inte ens bryr sig om att tvätta eller städa ur bilarna innan dom säljer sina bilar utan att det ligger allt ifrån cig fimpar till godispapper inne på golvet i bilarna o det tycker jag är jävligt slappt.

Lugnt, jag gav väldigt begränsad info om bilen så det är inte konstigt att du utgick från det.

Så jag ska ta och slipa lite och sen spraya på med det där? Sen kan jag "bara" låta det vara tills jag fått den såld och ha med den delen i annonsen osv? Eller bör jag göra något utöver det för att det ska hålla/se bättre ut?

Vad för sorts slippapper bör jag ha? Blästra lär inte bli av, har inte tillgång till sådana maskiner tyvärr.
Citera
2012-09-02, 13:42
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Lugnt, jag gav väldigt begränsad info om bilen så det är inte konstigt att du utgick från det.

Så jag ska ta och slipa lite och sen spraya på med det där? Sen kan jag "bara" låta det vara tills jag fått den såld och ha med den delen i annonsen osv? Eller bör jag göra något utöver det för att det ska hålla/se bättre ut?

Vad för sorts slippapper bör jag ha? Blästra lär inte bli av, har inte tillgång till sådana maskiner tyvärr.
Det optimala är... först borsta med en stålborste, sedan slipa med smärjelduk. Sedan på med några omgångar Smedjans Rostborttagare (se länk ovan). Sedan kallgalv o till slut lite originallack.

Smedjans Rostborttagare kostar en slant men jag törs lova dig att en dunk räcker resten av ditt liv. Alt är att du köper en dunk, säljer halva till brorsan eller polaren o använder halva själv.

Alt är naturligtvis att du skippar Smedjans Rostborttagare o stålborstar o smärjeldukar av glatta livet, tvättar rent med T-sprit eller thinner o sedan sprajar på med kallgalv o sedan originallack.

Har du några bilder som visar hur rostiga skärmkanterna är?
Citera
2012-09-02, 19:27
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Det optimala är... först borsta med en stålborste, sedan slipa med smärjelduk. Sedan på med några omgångar Smedjans Rostborttagare (se länk ovan). Sedan kallgalv o till slut lite originallack.

Smedjans Rostborttagare kostar en slant men jag törs lova dig att en dunk räcker resten av ditt liv. Alt är att du köper en dunk, säljer halva till brorsan eller polaren o använder halva själv.

Alt är naturligtvis att du skippar Smedjans Rostborttagare o stålborstar o smärjeldukar av glatta livet, tvättar rent med T-sprit eller thinner o sedan sprajar på med kallgalv o sedan originallack.

Har du några bilder som visar hur rostiga skärmkanterna är?

Jag har några bilder här:

Denna visar ena hjulhuset, den sidan jag skrapade mot lite (där den gamla zinksprayen lossnat)

Här är andra sidan

Dessutom har en list lossnat lite ovanpå dörren till förarsidan som inte bara går att trycka in, hur fixar man det smidigast?
Citera
2012-09-03, 12:49
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Jag har några bilder här:

Denna visar ena hjulhuset, den sidan jag skrapade mot lite (där den gamla zinksprayen lossnat)

Här är andra sidan

Dessutom har en list lossnat lite ovanpå dörren till förarsidan som inte bara går att trycka in, hur fixar man det smidigast?
Jag trodde ju att det var betydligt allvarligare rostskador. Men vem har lagt på grundlacken?

Det är ju ingen vits att lägga kallgalv ovanpå grundlacken utan antingen får du slipa bort all grundfärg så att du får plåtrent, sedan kallgalv o sedan vanlig lack i bilens kulör. Men det tycker jag är totalt meningslöst. Stålborsta lite på rostskadan, slipa med smärjelduk, slipa även lite lätt på den ytan som redan är grundlackad, tvätta hela ytan med ex thinner, på med kallgalv på rostskadan o sedan dra över hela ytan inkl den ytan som redan är grundlackad med vanlig lack i bilens kulör.

Vad beträffar "lös list" ser jag ingen lös list. Super Exoxy är mitt tips på lösa lister.

Vore kul att se några bilder på bilen i helbild.
Citera
2012-09-03, 16:05
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Jag trodde ju att det var betydligt allvarligare rostskador. Men vem har lagt på grundlacken?

Det är ju ingen vits att lägga kallgalv ovanpå grundlacken utan antingen får du slipa bort all grundfärg så att du får plåtrent, sedan kallgalv o sedan vanlig lack i bilens kulör. Men det tycker jag är totalt meningslöst. Stålborsta lite på rostskadan, slipa med smärjelduk, slipa även lite lätt på den ytan som redan är grundlackad, tvätta hela ytan med ex thinner, på med kallgalv på rostskadan o sedan dra över hela ytan inkl den ytan som redan är grundlackad med vanlig lack i bilens kulör.

Vad beträffar "lös list" ser jag ingen lös list. Super Exoxy är mitt tips på lösa lister.

Vore kul att se några bilder på bilen i helbild.

Förra ägaren som fixade det. Jag har bara haft bilen i 2 månader (behöver den bara i 3-4). Så det är dags att fixa till den lite extra och kanske få tillbaka det jag gav för den.

Jag ska definitivt köra på ditt förslag att stålborsta rosten, slipa med duk, tvätta eländet och sen fixa med kallgalv och lack. Det kommer funka fint och säkert göra sig rätt bra.

Det finns även några smårepor på vänster fram, bakom strålkastarna, hur kan man fixa till det snyggast?

Givetvis, jag kan ta några bilder på den när jag är färdig med allt (lär bli i nästa vecka, jag jobbar 12h-pass fram till söndag och har inte riktigt orken att pyssla med bilen innan dess).

Tror du att Mekonomen har det som behövs? Biltema ligger väldigt dåligt till från mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in