• 1
  • 2
2012-08-30, 22:09
Medlem
Suertes avatar
Tidigare ikväll lämnade jag en fullt fungerande dator för att återkomma någon timme senare för att upptäcka att den låst sig. Efter omstart går den förvisso igång men skärmen får ingen signal. Jag har testat en annan skärm med samma resultat. Datorn fick en smäll för någon vecka sedan men den har fungerat fram tills nu - kan det ändå ha betydelse nu och varför/hur får jag reda på det?

Efter lite pill i datorn/borttagande av damm så kommer jag så långt som till inloggning, precis innan dess "somnar" skärmen.

Felsäkert läge fungerar dock, då går den igång som vanligt.
Frågan är alltså; vad kan det vara, och går detta isåfall att diagnostisera i felsäkert läge?
Jag tycker det är roligare att sitta vid datorn än att pilla i den, så förklara vad jag ska göra som om jag vore ett litet barn.

P.S Jag använder Vista. D.S
Citera
2012-08-30, 22:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suerte
Datorn fick en smäll för någon vecka sedan men den har fungerat fram tills nu

Jag antar att du har en stationär dator, eller?

Har du kontrollerat så grafikkortet sitter i ordentligt? Kontrollerar även så att RAM-stickorna sitter i ordentligt.
Citera
2012-08-30, 22:17
Medlem
Har du installerat/avinstallerat några drivrutiner eller nåt liknande nyligen? Har du inbyggt grafikkort?
Citera
2012-08-30, 22:29
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag antar att du har en stationär dator, eller?

Har du kontrollerat så grafikkortet sitter i ordentligt? Kontrollerar även så att RAM-stickorna sitter i ordentligt.

Du menar alltså att det kan vara möjligt att det slutar fungera en vecka efter smällen - om det nu är det som är orsaken? Det är en stationär dator, ja. Om RAM-stickorna är två ganska små plattor, så ja, det har jag testat.
Citera
2012-08-30, 22:33
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberkrigare
Har du installerat/avinstallerat några drivrutiner eller nåt liknande nyligen? Har du inbyggt grafikkort?

Nej, inget nytt installerat. Angående frågan om grafikkortet, det pinsamma svaret är att jag inte vet. Ehum...det är ett Nvidia GeForce, jag kan nog ta reda på modell om det är avgörande för om det är inbyggt eller inte.
Citera
2012-08-30, 22:40
Medlem
Citat:
Nej, inget nytt installerat. Angående frågan om grafikkortet, det pinsamma svaret är att jag inte vet. Ehum...det är ett Nvidia GeForce, jag kan nog ta reda på modell om det är avgörande för om det är inbyggt eller inte.

Okej, för att vara säker, har ditt grafikkort fläkt och egen strömförsörjning? Ett inbyggt grafikkort är inbyggt i själva moderkortet (plattan med alla grejer på) Hoppas du förstår nu
Citera
2012-08-30, 22:42
Medlem
Prova iaf att gå in på Enhetshanteraren och välj ditt grafikkort och inaktivera det till att börja med och avinstallera om inte det hjälper.
Citera
2012-08-30, 22:58
Medlem
Suertes avatar
Jag läste ditt svar, inaktiverade det (grafikkortet) och nu funkar datorn i vanligt läge... Slutsatsen är att det är kortet som behöver - vad? Bytas ut?

edit - menar grafikkortet såklart..
Senast redigerad av Suerte 2012-08-30 kl. 23:01. Anledning: Skrev ju helt galet
Citera
2012-08-30, 23:04
Medlem
Suertes avatar
Förresten, har identifierat tre fläktar i min dator varav en är vågrät. Den sitter på en platta som verkar sitta i moderkortet. Tog t.o.m. bild på spektaklet men det tar ett par hundra år att få det till mailen så..
Den fläkten har väsnats som fan på sistone - dock utan att påverka datorns prestanda, kan det vara grafikkortets fläkt tro? Detta känns som ett blonde moment - och jag är inte ens blond.
Citera
2012-08-30, 23:37
Medlem
Suertes avatar
Här är bilden!

http://i.imgur.com/nwCyV.jpg

Det är alltså den vågräta fläkten som väsnas - kan den försörja grafikkortet och att det är därför det inte funkar särskilt bra? Kan man testa att byta ut den fläkten separat eller är det byte av hela kortet som gäller?
Citera
2012-08-31, 02:52
Medlem
Citat:
Jag läste ditt svar, inaktiverade det (grafikkortet) och nu funkar datorn i vanligt läge... Slutsatsen är att det är kortet som behöver - vad? Bytas ut?

edit - menar grafikkortet såklart..

Okej bra! Stod det Nvidia Gforce eller liknande när du inaktiverade kortet i Enhetshanteraren? (Vill vara säker på om du inaktiverat interna eller externa kortet)

Precis som du tror så är det grafikkortets fläkt och du kan byta fläkt på denna men jag skulle dock inte rekommendera det om du inte gjort något sådant tidigare.

Så då återstår frågan: Har du inaktiverat ditt Gforce grafikkort eller det inbyggda?
Citera
2012-08-31, 04:47
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberkrigare
Okej bra! Stod det Nvidia Gforce eller liknande när du inaktiverade kortet i Enhetshanteraren? (Vill vara säker på om du inaktiverat interna eller externa kortet)

Precis som du tror så är det grafikkortets fläkt och du kan byta fläkt på denna men jag skulle dock inte rekommendera det om du inte gjort något sådant tidigare.

Så då återstår frågan: Har du inaktiverat ditt Gforce grafikkort eller det inbyggda?

Moderkortets grafikkort syns väl inte i enhetshanteraren när du har ett annat kort installerat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in