Citat:
Ursprungligen postat av sahibb
En man heter Sven. Sven r med om en bilolycka och hamnar i koma.
Lkarna bestmmer sig fr att byta ut varenda liten cell som Sven bestr av. Skulle Sven fortfarande vara samma mnniska med samma tankar och vrderingar nr han vaknade?
Ja, om det grs perfekt.
Du skriver sjlv att Sven r en man, och en man r bara ett mnster. Sven r bara en mer utstuderad, specifik version av grundmnstret. Perfekta replikor av ett mnster r samma mnster precis lika mycket som originalet, bara en annan instans av det. Mnster existerar inte mer n som koncept och abstraktioner, de beskriver bara frhllanden. En perfekt replika kommer att uppvisa exakt samma antal av och frhllanden svl mellan som internt inom cellerna.
Fr omvrlden kommer bda att vara mnstret Sven. Replikan kommer att "knna" sig vara precis lika mycket mnstret Sven som originalet och se p originalet p samma stt som originalet ser p replikan. (Frutsatt att replikan inte fr reda p att denne r en replika. Men du skulle lika grna kunna lura i originalet att originalet r replikan och vice versa.) En perfekt replika gr inte att urskilja frn originalet, vilket de inte heller sjlva kommer att kunna gra.
Saken r den att jag inte r en mnniska, jag r ett medvetande. Mitt nuvarande mnster skulle kunna sgas vara det av en mnniska, fr att underltta kommunikation.