2012-08-30, 18:47
Medlem
Som rubriken lyder.

Tnk er detta scenario:

En man heter Sven. Sven r med om en bilolycka och hamnar i koma.

Lkarna bestmmer sig fr att byta ut varenda liten cell som Sven bestr av. Skulle Sven fortfarande vara samma mnniska med samma tankar och vrderingar nr han vaknade?
Citera
2012-08-30, 18:49
Medlem
D kan jag vl ocks nmna att vi sger att detta r framtiden eller liknande nr en sdan teknik skulle tnkas finnas
Citera
2012-08-30, 18:50
Medlem
Anatoly-Slivkos avatar
Om du verkligen menar ALLA celler, s tror jag att Sven hade varit en helt annan person.
Citera
2012-08-30, 18:54
Medlem
Tnk om sjlen existerar d?

Om sjlen r kvar, s kanske han hade varit gode gamle Sven trots allt?
Citera
2012-08-30, 18:55
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sahibb
D kan jag vl ocks nmna att vi sger att detta r framtiden eller liknande nr en sdan teknik skulle tnkas finnas

Du fds.. du vxer... fr lngre armar, andra tnder, naglar klipps ner, likas hr. Cellerna i din kropp, de flesta, byts ut... Vissa snabbt, andra lngsammare. Du lr dig nya saker.

r DU samma mnniska som du var fr 20 r sedan?
Citera
2012-08-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Du fds.. du vxer... fr lngre armar, andra tnder, naglar klipps ner, likas hr. Cellerna i din kropp, de flesta, byts ut... Vissa snabbt, andra lngsammare. Du lr dig nya saker.

r DU samma mnniska som du var fr 20 r sedan?

Ja, jag frstr dig. Alla har utvecklats genom ren. Men man r ju fortfarande sig sjlv.

Liksom jag har ltt att bli lite sur ibland och jag har ltt fr att bli stressad, men s har det varit fr mig nda sedan barnsben. Jag r ju liksom fortfarande mig sjlv
Citera
2012-08-30, 21:04
Medlem
MrMuppets avatar
Citat:

Lkarna bestmmer sig fr att byta ut varenda liten cell som Sven bestr av. Skulle Sven fortfarande vara samma mnniska med samma tankar och vrderingar nr han vaknade?
Ja, om det grs perfekt.

Du skriver sjlv att Sven r en man, och en man r bara ett mnster. Sven r bara en mer utstuderad, specifik version av grundmnstret. Perfekta replikor av ett mnster r samma mnster precis lika mycket som originalet, bara en annan instans av det. Mnster existerar inte mer n som koncept och abstraktioner, de beskriver bara frhllanden. En perfekt replika kommer att uppvisa exakt samma antal av och frhllanden svl mellan som internt inom cellerna.

Fr omvrlden kommer bda att vara mnstret Sven. Replikan kommer att "knna" sig vara precis lika mycket mnstret Sven som originalet och se p originalet p samma stt som originalet ser p replikan. (Frutsatt att replikan inte fr reda p att denne r en replika. Men du skulle lika grna kunna lura i originalet att originalet r replikan och vice versa.) En perfekt replika gr inte att urskilja frn originalet, vilket de inte heller sjlva kommer att kunna gra.

Saken r den att jag inte r en mnniska, jag r ett medvetande. Mitt nuvarande mnster skulle kunna sgas vara det av en mnniska, fr att underltta kommunikation.
Senast redigerad av MrMuppet 2012-08-30 kl. 21:06.
Citera
2012-08-30, 23:44
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Som rubriken lyder.

Tnk er detta scenario:

Detta r den mycket gamla och alltid aktuella frgan om personlig identitet. Brukar komma upp nr man pratar partikelverfring.
Om man i framtiden kan plocka isr en person och snda ivg honom som information (ettor och nollor) till en annan plats dr han ter byggs upp (som i startrek eller flugan) r det d samma person?
Om man stller sig sjlv frgan "Skulle jag vilja bli frflyttad p det sttet?" fr man svaret om man tror att det r samma person eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in