Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-30, 17:24
Medlem
Hej! Jag har problem med min dator. Nästan varje gång (90% av fallen) jag ska ansluta min Mac Book Pro till vårt trådlösa nätverk så står det "anslutningen nådde en maxtidsgräns". När jag väljer ett nätverk så laddar den, men sedan kommer rutan med denna text upp. Min syster har även sagt att hennes dator är aningen långsam. Vi har våra rum bredvid varandra och jag har trott att detta kan bero på att vi är för långt från routern, eller att det är för mycket i vägen för att signalen ska nå fram. I dag upptäckte jag att min dator inte fungerar någonstans i vårt hus. Vi har två nätverk, ett på övervåningen och ett i källaren. Inget av dessa kan min dator ansluta till. Jag är ingen datorexpert och inte alls teknisk, men detta är vad jag har trott. Min pojkvän som är extremt teknisk och väldigt duktig på datorer påstår sig ha sett att vi har någon felinställning i vårt nätverk. Min mamma vill inte låta honom fixa detta (trots att han tror att han kan och han har fixat nätverket hos mina kusiner) och vill hellre ha hjälp av någon som jobbar på riktigt med datorproblem.
Vår stationära Macdator funkar perfekt då den är i samma rum som routern och även våra andra datorer funkar bra. Förstår inte varför det enbart är min som krånglar? Min ena systers krånglade förut, men tror det är fixat nu.

Han som brukar hjälpa oss med våra datorproblem påstår att allt kommer bli bättre om vi byter ut all utrustning till Mac så det matchar med våra Macdatorer. Visst, det kanske blir bättre, men kommer verkligen allt att lösa sig? Han säger att det inte beror på att jag är för långt från routern.

Kan tillägga att min dator fungerar utan problem hemma hos andra, som tillexempel hos min pojkvän och även i vårt sommarhus.

Vad gör man för att lösa det här? Jag ska börja en utbildning u på måndag och hur ska jag göra utan en fungerande dator (visst, kan använda vår andra dator, men vill ju kunna sitta med min dator i mitt rum helt ostörd från resten av familjen.) Jag ska väl så småningom flytta hemifrån och då kommer det väl bli bättre, då jag slipper datorproblemen här hemma, men innan dess...

Kan tillägga att jag haft min Mac Book Pro sedan julen 2011.

Hade problem även med min gamla dator. Den fick antagligen ansluta om på nytt så mycket att den till slut gick sönder helt (nätverkskortet slutade fungera) efter 4 år.
Senast redigerad av lasagne 2012-08-30 kl. 17:27.
Citera
2012-08-30, 17:54
Medlem
SkateBlinds avatar
Jag hade gissat på att det är routern som är inställd på att ett visst antal får lov att ansluta till den och då blir det fel om fler försöker ansluta. Alternativt kan det vara på tiden att byta ut utrustningen till nytt. Men bara för att man har apple måste man inte ha apple-router, det spelar ingen roll det är enbart en prisfråga och design det handlar om.
Citera
2012-09-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag hade gissat på att det är routern som är inställd på att ett visst antal får lov att ansluta till den och då blir det fel om fler försöker ansluta. Alternativt kan det vara på tiden att byta ut utrustningen till nytt. Men bara för att man har apple måste man inte ha apple-router, det spelar ingen roll det är enbart en prisfråga och design det handlar om.

BUMP
Jag har också detta problem. Min kompis försöker ansluta till de trådlösa jag använder mig utav. Men samma dyker alltså upp. Om det nu är, som du nämner, att routern bara har "lov" att vara tillgänglig för visst många anslutningar, så borde de väl funka, om jag inaktiverar min anslutning, så att han kan ta "min plats". Eller hur är det?
Citera
2012-09-09, 10:36
Medlem
smurfehs avatar
De gånger som jag varit med om problemet så vill jag nästan garantera att det löste sig genom att ändra på säkerheten på nätverket. Det var ett tag sedan sist, men prova sänk säkerheten och se om det gör någon skillnad.

Fungerar det - Ja, då vet du vart problemet låg..

Edit: Här är en av flera trådar med samma ämne, https://www.flashback.org/t1943417
Citera
2012-09-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
De gånger som jag varit med om problemet så vill jag nästan garantera att det löste sig genom att ändra på säkerheten på nätverket. Det var ett tag sedan sist, men prova sänk säkerheten och se om det gör någon skillnad.

Fungerar det - Ja, då vet du vart problemet låg..

Edit: Här är en av flera trådar med samma ämne, https://www.flashback.org/t1943417

Inte jag som står på nätverket dock. Hur framför jag det (en sån sak) till hyresvärden, utan att han blir nojig gällande att sänka säkerheten osv. Eller om det nu handlar om att öppna fler portar i servern.
Citera
2012-09-11, 14:46
Medlem
Emanuel123s avatar
jag tror inte det är fel på routern då det händer på min mac också hemma i skolan på offentliga nät m.m. men sen körde jag programuppdatering och nu händer det inte lika ofta men när det händer ansluter jag bara igen så funkar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in