• 1
  • 2
2012-08-20, 16:45
Medlem
Fick min MacBook PRO i skolan fr ngn dag sedan och har kopplat upp mig till internet i skolan och allt funkar, men nr jag ska ansluta till internet hemma fr jag upp att det inte gr fr maxtidsgrnsen uppnddes vad ska jag gra?
Citera
2012-08-20, 17:50
Medlem
jannesvansloss avatar
Proxy?

klicka p wifi-symbolen eller internetsymbolen, dr uppe.
klicka sedan p "ppna ntverksinstllningar"
klicka sedan p "avancerat"
Sedan proxyservrar, ingenting ska vara i "bockat".

tror jag.
Citera
2012-08-20, 17:52
Medlem
smurfehs avatar
Antar att det r AirPort(aka Wi-Fi) vi pratar om? rsmodell p datorn?

Anledningen till att jag frgar r fr att minns jag inte fel s har folk ftt det problemet p.g.a. olika skerhetsinstllningar p det trdlsa som datorn inte klarar av.. Men d lr du ha en rtt gammal modell av datorn om det ska vara problemet.

Fr du meddelandet nr du frsker ansluta och blir nekad tillgng, eller dyker det upp nr du vl blivit ansluten till ntverket?
Citera
2012-08-20, 18:05
Medlem
Nr jag gr in i proxyservrar r det lngst nere i bockat att anvnd passivt FTP-lge (pasv) ska det va i bockat?

Det r den nyaste modellen 2012 och jag fr upp ntverket men nr jag ska in och sl in lsen fr jag upp att den inte kunde ansluta och att de ndde maxtidsgrns trots det tagit 2 sekunder
Citera
2012-08-20, 18:08
Medlem
smurfehs avatar
Den behver du inte bry dig om i det hr fallet. Helt 100 p att det r en 2012a?

Nu nr jag funderat lite s r jag nstan sker p att alla gnger jag sttt p just det problemet tidigare s har det varit just p.g.a. skerhetsinstllningar p det trdlsa ntverket, att datorn helt enkelt inte klarar av den skerheten.

EDIT: Du kan prova att stnga av Wi-Fi och stta igng det igen och se om det gr ngon skillnad. Du kan ocks prova att gra en ny ntverksplats, i drop-down-menyn under ntverk vid platser s kan du skapa en ny ntverksplats, prova att se om det fungerar att ansluta efter det.

EDIT 2: Fungerar inget ovan s skulle jag rekommendera att reboota routern och prova igen. Fungerar inte det s skulle tminstone jag prova byta skerhet fr att se vad som hnder d.
Senast redigerad av smurfeh 2012-08-20 kl. 18:21.
Citera
2012-08-20, 19:04
Medlem
Tror ocks jag fr ndra skerhet men nr jag kommit in p mil sida kommer dr upp 5 st Key eller ngt sdant och vet inte var jag hittar dessa
Citera
2012-08-20, 19:29
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MackeRogle
Tror ocks jag fr ndra skerhet men nr jag kommit in p mil sida kommer dr upp 5 st Key eller ngt sdant och vet inte var jag hittar dessa

Wait, what? Nu greppade jag inte alls vad du menade.. Explain yourself, mr!
Citera
2012-08-20, 20:18
Medlem
Pappersvargens avatar
Gissningsvis str din router instlld p TKIP-kryptering. ndra denna till AES s ska du se att det gr bttre.
Citera
2012-08-20, 20:29
Medlem
Var ndrar man tkip till aes d?
Citera
2012-08-20, 20:57
Medlem
Citat:
Var ndrar man tkip till aes d?

beror p vilken router du har, men du ppnar Safari/Firefox eller vad det r du kr, och skriver detta i adressfltet: 192.168.0.1 eller 192.168.1.1, de kommer komma upp en inloggning dr anvndarnamn brukar vara: admin och lsenordet brukar vara: password

Dr inne i din router, nnstans p siten str de ngot som wirelessinstllning eller ntt, eller verktyg, vet inte just nu vad de heter, men dr str ditt SSID, vad din internet heter, och lsenordet till routern str dr, och nnstans str det TKIP dr du kan ndra till AES och sen ndra lsenord och sen spara allt. Kan inte frklara bttre just nu ...
Citera
2012-08-20, 21:12
Medlem
Str inte ngot sdant men under ssid str de wep: Wpa2-PSK om de hjlper ngot
Citera
2012-08-20, 22:55
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Str inte ngot sdant men under ssid str de wep: Wpa2-PSK om de hjlper ngot
Det finns tv olika "krypteringstyper" till WPA. TKIP och AES. Jag har mrkt att Apples produkter r kinkiga att ansluta till TKIP och d brukar man f just felmeddelandet "Anslutningen ndde en maxtidsgrns". Kolla vidare i instllningarna. Vad r det fr router du har?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in