2005-03-25, 14:14
Medlem
daniellondons avatar
Jag jobbar för närvarande halvtid - 50% - 20h per vecka i en butik och stämplar upp resten. Till sommaren vill min kära butikschef att jag skall jobba heltid, vilket suger när det är varmt och skönt ute. Har jag rätt att tacka nej till dessa extratimmar och kan jag isåfall fortsätta att stämpla upp till 100%?
Är ansluten till Handels a-kassa. Ej facket.
Citera
2005-03-25, 14:25
Medlem
jag borde inte säga det, men fan att folk ens tänker tanken.
är du handikappad på något sätt? varför kan inte du jobba heltid som alla andra utan ska leva glidarliv på halvtid?

inte undra på att sverige går på knäna
Citera
2005-03-26, 08:01
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Daniellondon:

Naturligtvis så ska du ta heltidstjänsten när du har chansen! A-kassan är ingen lön, det är något man ska få när man inte har chans till någon annan försörjning. Basta! Du ska vara tacksam över att du kan få något jobb i dessa dagar.

För övrigt så missar du ingenting under sommaren ändå, det är bara som man inbillar sig.
Citera
2005-03-26, 08:17
Medlem
Evaristos avatar
Om du avstår från möjligheten att gå upp från 50% till 100% är du per definition inte längre 50% arbetslös, och har därför inte längre rätt till A-kassa.
Citera
2005-03-26, 09:00
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniellondon
Jag jobbar för närvarande halvtid - 50% - 20h per vecka i en butik och stämplar upp resten. Till sommaren vill min kära butikschef att jag skall jobba heltid, vilket suger när det är varmt och skönt ute. Har jag rätt att tacka nej till dessa extratimmar och kan jag isåfall fortsätta att stämpla upp till 100%?

Den gererella grundregeln säger något i stil med "att man skall stå till arbetsmarknadens förfogande" för att kunna erhålla a-kassa. Jag antar dock att bedömng och medföljande tillämpning nog varierar en del.

Teoretiskt sett så tror jag nog att dom har fog för att stänga av dig, eftersom du har tackat nej till arbete när du väl erbjudits detta. Iaf under en kortare period.(Du står m a o inte längre till arbetsmarknades förfogande...) Å andra sidan skall dom ju få reda på det också...

Ring annonymt upp din a-kassa och kolla, vetja!
Citera
2005-03-26, 10:55
Medlem
Maximuss avatar
Nej du får inte tacka nej för den anledningen att du stämplar upp 20 tim i veckan, alltså antar a-kassan att du söker arbete 40tim veckan och då blir det fel om du tackar nej... sen hänger det på om din arbetsgivare säger till din a-kassa om du tackar nej förstås.
Citera
2005-03-26, 11:11
Medlem
fulltexts avatar
Citat:

Jag hoppas att du blir av med A-kassan och hamnar i fängelset. Sådana som du borde skickas på arbetsläger.
Citera
2005-03-26, 14:25
Medlem
Företagarsvinets avatar
Och sen menar socialdemokrater att det inte fuskas - "ingen är väl hellre arbetslös än har ett jobb?"...
Citera
2005-03-26, 14:45
Medlem
Knudsons avatar
Citat:

Försök att se till bara så att inte din arbetsgivare meddelar a-kassan om att du har tackat nej till en heltidsanställning.
Självklart gör man ju helt rätt i att bara glida runt så mycket som möjligt under sommarn. Skit i vad dem andra säger om detta.
Citera
2005-03-26, 21:07
Medlem
Avva66s avatar
Finns bara ett ord Parasit. Visst kanske inte världens bästa
jobb, men jag har då fan ingen lust att vara med å betala
för att nån ska få vara ledig på sommaren, när jag själv måste jobba.
Citera
2005-03-26, 21:51
Medlem
är väl bättre å jobba dem där extra timmarna , jobba och gör rätt för din semester tills nästa sommar istället så kan du va ledig och få betalt på ett riktigt sätt istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in