2012-08-30, 00:27
Bannlyst
Ja, hur många är det? Det skiljer väl lite kanaler emellan, men i genomsnitt. Vilka kanaler är bäst, vilka är värst?

Jag har också en känsla av att antalet minuter reklam ökat de senaste åren. Tror ni det stämmer? Kan man kanske kolla upp det nånstans?
Citera
2012-08-30, 00:34
Medlem
jannesvansloss avatar
Känns som om tv4 är värst.

Reklam hela tiden.
Men säg kanske 15 min under 1 timma.
Citera
2012-08-30, 00:43
Medlem
Har för mig att jag läste någonstans att kanalerna tillåts ha motsvarande 61% reklam i förhållande till hur långt programmet/filmen är.
Om man antar en programtid på 1h 30 min, får de alltså lägga på nästan 55 minuter reklam. De flesta kanaler har väl en intervall på runt 5 minuter känns det som.
Citera
2012-08-30, 00:46
Medlem
Dr.Lecters avatar
Om man tittar på USA's shower så är de alltid 40-45 minuter långa. Så då kan man ju tro att reklampauserna + programmet ska bli en timme. Men det är ju i USA.
Citera
2012-08-30, 00:47
Medlem
Loxuss avatar
Min uppskattning är att det är ungefär 5 reklamavbrott i ett program som är 60 min (eller dom första 60 minutrarna på program som är längre :P).
Stämmer nog ganska bra med 15 minuter, minns att TV3 hade ett program som hette '45 min' eller nåt sånt, men det pågick i en timme... :P

Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Har för mig att jag läste någonstans att kanalerna tillåts ha motsvarande 61% reklam i förhållande till hur långt programmet/filmen är.
Om man antar en programtid på 1h 30 min, får de alltså lägga på nästan 55 minuter reklam. De flesta kanaler har väl en intervall på runt 5 minuter känns det som.

Lär stämma dåligt.
Citera
2012-08-30, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Rätt svar är 20% reklamtid, dvs 12 minuter reklam per timme. EU-regler.

Tillägg: Glömde ju ange källan, artikel publicerad 2010-07-31
http://www.dn.se/ekonomi/nya-lagen-ger-mer-reklam-i-tv
Senast redigerad av GJJ 2012-08-30 kl. 00:55.
Citera
2012-08-30, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Ja, hur många är det? Det skiljer väl lite kanaler emellan, men i genomsnitt. Vilka kanaler är bäst, vilka är värst?

Jag har också en känsla av att antalet minuter reklam ökat de senaste åren. Tror ni det stämmer? Kan man kanske kolla upp det nånstans?

Du har rätt i att reklamtiden har ökat på sistonde.

Efter lite snabb googling får man fram att TV4 kör 12 minuter reklam per timme dygnet runt. Jag tolkar länken nedan som att även TV3 och Kanal5 begränsas av samma EU-lag som säger 20% av sändnigstiden.

http://www.dn.se/ekonomi/nya-lagen-ger-mer-reklam-i-tv

Nu är artikeln visserligen två år gammal, men jag tror inte att det har ändrats något sen dess.
Citera
2012-08-30, 01:21
Medlem
Jag anser att det är på tok för mycket reklam. Så jag kollar knappt på tv längre. Är väl sport som jag fortfarande ser på tv.
Citera
2012-08-30, 01:25
Medlem
lillaliljas avatar
När de kör serier på tv, typ House, Mentalist mm som är ca 42-43 minuter lång per avsnitt tar det en hel timme sändningstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in