2013-04-26, 19:59
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Enig om detta, helt enig.

Då det gäller den politiska korrektheten i Sverige, så hoppas jag innerligt att det är något som med tiden förändras till en dynamisk dialog om demokrati och avgörande frågor som rör Sveriges väl, är däremot inte lika optimistisk då det gäller religion, då religion har i miljontals människor ett fast grepp om halsen. Vilket i sin tur är en av flera faktorer som bromsar en utveckling i riktning för ökad logik, även då det gäller andliga frågor.
Citera
2013-04-26, 20:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castaneda
Då det gäller den politiska korrektheten i Sverige, så hoppas jag innerligt att det är något som med tiden förändras till en dynamisk dialog om demokrati och avgörande frågor som rör Sveriges väl, är däremot inte lika optimistisk då det gäller religion, då religion har i miljontals människor ett fast grepp om halsen. Vilket i sin tur är en av flera faktorer som bromsar en utveckling i riktning för ökad logik, även då det gäller andliga frågor.
Ja tyvärr samtycker alltför många, i tysthet om att guds ära är allenarådande och dessutom tror tillräckligt många att religion är "ett måste" för människans förmåga att utveckla t.ex moral - i mina ögon är det fullkomligt emotsägande all kunskap som männniskan tillsakansat sig genom de senaste iaf seklet - jag ser ju ibland folk som får så toppad lyster i ögonen av enbart ordet gud att det inte är riktigt normalt, ibland undrar jag om de tillsätter mer än vin och vatten i den där bägaren som går runt i mässan och om oblaten är kryddfade med något som skulle vara extraherat direkt från gömmor vilka man ev. hållt undan men numera bjuder på vid mässor, så toppat att det är intill skrämmande - jag vill kalla det total paralysering och att dränera intellekt. Eftersom man rättfärdigar så mycket i samband med den där "heliga tystnaden" i tron att man uppnått någonting.. vad jag menar är att grundläggande r3espekt, det kommer inte från underlydnad av ramsor från medeltiden.. så finns flera faktorer som är direkt motsägande de allmäna deklarationerna enligt FN, men de förstår det inte eftersom de inte ens vill förstå, mässandet sker genom att köra över desto fler, och som vanligt hittar och ser man alltid bevisen på självförhärligandet, i efterhand.

Det brukar visa sig att det ofta handlar om mygel, så var det med religionerna, en topp skor sig på massan som ska lyda och då handlar det inte om det jävla brödet för dagen och de svulstiga ordalagen vid mässor. Det är ju nästintill att följa ultrakonservatismens kåta begär och se till att konstanter hålls konstanta, mot alla odds.

Edit : vurm för mutande och tystande via tillgripande av skrämseltaktik (ännu idag!) av obehagliga reflektioner som skulle kunna underminera... råkar också vara signifikant. Hur skulle annars så toppstyrda maktcentra kunna fortsätta hålla grepp om folk så de totalt tystnar?

Ännu, en likhet med de profana uttrycken på andra områden, vilket säger att man har samma aktieportföljer att bråka om.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-04-26 kl. 20:48.
Citera
2013-04-27, 09:50
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja tyvärr samtycker alltför många, i tysthet om att guds ära är allenarådande och dessutom tror tillräckligt många att religion är "ett måste" för människans förmåga att utveckla t.ex moral - i mina ögon är det fullkomligt emotsägande all kunskap som männniskan tillsakansat sig genom de senaste iaf seklet - jag ser ju ibland folk som får så toppad lyster i ögonen av enbart ordet gud att det inte är riktigt normalt, ibland undrar jag om de tillsätter mer än vin och vatten i den där bägaren som går runt i mässan och om oblaten är kryddfade med något som skulle vara extraherat direkt från gömmor vilka man ev. hållt undan men numera bjuder på vid mässor, så toppat att det är intill skrämmande - jag vill kalla det total paralysering och att dränera intellekt. Eftersom man rättfärdigar så mycket i samband med den där "heliga tystnaden" i tron att man uppnått någonting.. vad jag menar är att grundläggande r3espekt, det kommer inte från underlydnad av ramsor från medeltiden.. så finns flera faktorer som är direkt motsägande de allmäna deklarationerna enligt FN, men de förstår det inte eftersom de inte ens vill förstå, mässandet sker genom att köra över desto fler, och som vanligt hittar och ser man alltid bevisen på självförhärligandet, i efterhand.

Det brukar visa sig att det ofta handlar om mygel, så var det med religionerna, en topp skor sig på massan som ska lyda och då handlar det inte om det jävla brödet för dagen och de svulstiga ordalagen vid mässor. Det är ju nästintill att följa ultrakonservatismens kåta begär och se till att konstanter hålls konstanta, mot alla odds.

Edit : vurm för mutande och tystande via tillgripande av skrämseltaktik (ännu idag!) av obehagliga reflektioner som skulle kunna underminera... råkar också vara signifikant. Hur skulle annars så toppstyrda maktcentra kunna fortsätta hålla grepp om folk så de totalt tystnar?

Ännu, en likhet med de profana uttrycken på andra områden, vilket säger att man har samma aktieportföljer att bråka om.

Åter igen kan jag inte annat än hålla med dig. Personligen har jag den uppfattningen att religioner faktiskt fyller en viss funktion, inte i meningen att religionerna skulle förmedla någon bild av verkligheten, även om det i alla religioner finns spår av sanning ( ex: historiska fakta ). Funktionen jag syftar på är faktiskt sammankopplad med utveckling, människan har i alla tider haft ett inre behov att söka en djupare mening med tillvaron...detta sökande har i min mening utvecklat religionerna. Sökandet efter mening med livet, har under de senaste 1000 åren( även om den givetvis pågått sen människans blev människa, men dom tydligaste spåren syns under de 1000 åren som gått) fått en förskjutning som tar allt mer plats/intresse i allt fler människors längtan till att förstå meningen med livet.

Nämligen vetenskapen...detta gäller även i andliga frågor, som ex: beteendevetenskap som försöker att förstå människans kopplingar till religion och religiöst sökande...det är min mening att religionen HAR fyllt, och fyller än idag en funktion för många människor, men den tiden är räknad, då allt fler människor antingen helt lämnat religionen bakom sig, eller glidit över till närbesläktade områden som ex: mystik/paranormala. Så jag ser religionen som något som är en nödvändig del i människans utveckling av människans inre..
Citera
2013-04-27, 10:24
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=castaneda]
Citat:
Åter igen kan jag inte annat än hålla med dig. Personligen har jag den uppfattningen att religioner faktiskt fyller en viss funktion, inte i meningen att religionerna skulle förmedla någon bild av verkligheten, även om det i alla religioner finns spår av sanning ( ex: historiska fakta )
Jo jag vet att religionen historiskt sett, i Sverige fick praktiska akuta åtaganden för att förebygga eller läggas in som kil mot levernet förr... det är ett stort kapitel som givetvis berör nyttan med religion och i den s.k meningen inte direkt syftar till flykt utan mer motsatsen, dvs förankring i världen i nuet, att försöka ge människor mer framförhållning och inte bara det glättiga "hoppet" eller "tron" eller "möjligheten" som iofs måste ses i sin tidskontext, det går inte att generalisera varken med religion eller de beröringspunkter som religionspotentaterna, alla olika drivna.. skapat, men vad jag tycker är illa.. är att man i den mer moderna tiden, vi kan säga från 60-talet (fast då var ju droger, alkohol och medicinska innovationer iofs fortfarande i vaggan.. och inte alls sensationella upptäckter precis... ex. neurosedyn.. se neurosedyn i komb. med t.ex alkohol.. så religion mitt i det är kanske relevant.. jag vet inte)

.
Citat:
Funktionen jag syftar på är faktiskt sammankopplad med utveckling, människan har i alla tider haft ett inre behov att söka en djupare mening med tillvaron
I det stora kan man iofs säga att det är en slags generell sanning, men i det mer precisa, skulle jag inte vilja säga att det var eller är så, snarare att man slängt djupare, mer kvalitativa, mer bärande, mer genuin livsmening, att man faktiskt slängt det över bord - medvetet. Det är vad jag ser så tragiskt med "bygget" - vad som gör det så falskt, i en sammanfattning då.

Det förblir en personlig s.k subjektiv sak, det där med vem vilka eller alla, som behöver.. den där religionen, oavsett vilken som är genomfalskt, ur mitt perspektiv är det så. Då jag sett för mycket och faktiskt också läst lite av varje, men framförallt så lyssnar jag på vad dom säger och det har inte handlat om några behov. Har handlat om att de inte ens har haft kontroll över liv, så religion handlar fortfarande om att utöva makt och helst sko sig på det, låg som hög.

Citat:
...detta sökande har i min mening utvecklat religionerna. Sökandet efter mening med livet, har under de senaste 1000 åren( även om den givetvis pågått sen människans blev människa, men dom tydligaste spåren syns under de 1000 åren som gått) fått en förskjutning som tar allt mer plats/intresse i allt fler människors längtan till att förstå meningen med livet.
Helt ok, men jag tycker du idealiserar, förskönar och vill putsa upp det falska till att vara äkta, kan vara om igen, för att jag sett annat inte bara under ytorna, utan även konsekvenserna av att försöka omskriva fula saker till något som är utvecklande? Nä jag ser fortfarande att det handlar om att stilla människors tro att de verkligen är något, det handlar om att ge människor tron att de på riktigt ska tro att de är små små inför store store gud - falskt.

Sedan det s.k vackra.. var ser du det vackra? Jag ser enbart det materialistiska som människorna sedan långsamt och lagom ska försöka stappla sig tillbaka till och VÅGA börja tro att de ändå är något... så religion eller tron som emanerar från religion (makthavare), syftar till att skapa utrymme för ensamrätter att predika, och folk ger medgivande till sådant, rätt vidrigt, men att andra har andra perspektiv, det vet jag sedan länge då jag ju är döpt och ofrivilligt tvingades tro på tron och allt vad folk pladdrade om, många fina upplevelser med många kloka också, men... men men... många är otroligt fanatiska, och har NOLL, ZERO, INGEN, OBEFINTLIG varken medkänsla eller insikt eller ens lust, att verkligen förstå världen och den vackra fromma fina världen - jag tolkar det till att människor avsäger sig ansvar... då är det inte lika tjusigt längre!

Citat:
Nämligen vetenskapen...detta gäller även i andliga frågor, som ex: beteendevetenskap som försöker att förstå människans kopplingar till religion och religiöst sökande...
Som enligt mig gick överstyr och fullständigt drabbades av storhetsvansinne i sina delar, att i modern tid påstå sig inte känna till beteenden, är oförlåtligt.

Riktigt sådana anslag som gavs Skinner m.fler... mån ga fler och allt filmandet för "dokumentations skull" är båg och mygel, med etikett "beteendevetenskap" - jag vill inte gå in på mer eftersom det inte ens är humanoria.

Annars förstår jag vikten av folklivsforskning, det var ju väldigt nödvändigt under armodens tid.. som underligt nog varade långt in i dessa dagar, så det var det för "etnologiska insikterna ellr talangerna" - undrar vad det kostade att hålla sig med så många forskare eller vad heter det, utforskning.. barnen ska lära sig utforska..

Citat:
det är min mening att religionen HAR fyllt, och fyller än idag en funktion för många människor, men den tiden är räknad, då allt fler människor antingen helt lämnat religionen bakom sig, eller glidit över till närbesläktade områden som ex: mystik/paranormala. Så jag ser religionen som något som är en nödvändig del i människans utveckling av människans inre..

Jo det är ju så, traditioner är starka, judendomen för judar är A och O, det hndlar om GT och allt vad GT-ivrare dristt sig till, på gott och ont - klart jag förstår att man inte för en gammal själ kan sitta och säga att den ljuger eller flyr... det är ju deras glädje som de inte menar ngt ont om.. jag vet det. Det är de aggressiva "försvararna jag ser som omänskliga med monstruösa anspråk, och jag har bbelägg för att religion upprätthåller slavsystem dessutom, för det gör det - människan enligt religionspaket, SKA känna sig liten och ynklig, något jag har svårt att se som meningsfullt.
...tack vare... de sätt man tolkat och utfört praktisk religion på, via mygel, man har inte innefattat sig själv utan pekat ständigt utåt, något jag ser som osympatiskt men mest av allt, när man skyller på religionen för att rättfärdig oproportionella byggen, dit folk ska känna "livsglädjen" jag förstår inte det, kan säkert vara att jag är så olärd - och så vidhåller jag att tron rättfärdigar vilket mygel som helst och ger många rätt medan de har uppåt vbäggarna gel, i sin anklagelselust, vi har t.ex angivarkulturen som är så nära fascism, jag ser inte någon särskild godhet med det, som religion är direkt ansvarig för.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in