• 1
  • 2
2012-08-29, 13:33
Medlem
Everclear88s avatar
Köpte precis en ny laptop och tro mig... det var skitjobbigt!

Ville ha en relativt bra dator för standardbehoven, men även spel om jag kände för detta.

Hamnade i en redan översållad djungel med bezzerwissrar på nätet som lägger varenda krona de har på hårdvara och som inte är nöjda om man inte får 100FPS på ultra-high settings på spel.

I slutändan köpte jag en dator för 4500:- där jag hade gått upp i pris från 3000 för att jag ville ha ett dedikerat grafikkort och inte endast Intel HD 3000. Grafikkortet var nVidia GT 525m och nu började nördarna få rage! På alla sidor läser man att: "it's a good card as long as you don't plan to game on it".

Vad i helvete? 1 GB minne från nVidia brukar funka tänker jag, men ser hur folk bashar sönder kortet. På YouTube verkar det funka fint i olika nya spel, men det jag undrade mest över var om jag kunde spela Alan Wake.

Folk skrev: "You could probably play it on low, with your lowest resolution. Might be some lagg."

Så för att testa installerade jag spelet och det laggade tokhårt och såg förjävligt ut. Sen insåg jag att jag var tvungen att aktivera nVidia-kortet (pinsamt). Jag gick i inställningarna och ändrade grafikkort till nVidia (vilket var tokenkelt och tog ca 5 sekunder).

Startade upp spelet igen och det funkade perfekt på laptopens högsta inställning och upplösning utan laddningstider.

Så... varför i helvete håller folk på? Varför sitter de utan liv och säger till folk att de måste ha en stationär dator (laptops suger) som kostar 15 000 för att man ska kunna spela de spel vi har idag - som inte är för krävande i jämförelse med prestandan som finns på marknaden?
Citera
2012-08-29, 13:40
Medlem
Sikkans avatar
1. Vad bra att du ens säger vilket spel du spelar.

2. 1 GB minne innebär INTE att ett kort är skitsnabbt.

3. GT525 ÄR ett mediokert kort. Spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det.
Citera
2012-08-29, 13:40
Medlem
DigGaNs avatar
För att folk skriver en jävla massa skit de inte har en aning om. Så kommer det alltid att vara och det är därför varje person har en egen hjärna.

Sen om folk är så dumma som du beskriver så kanske du borde hitta ett annat forum att få hjälp på istället.
Citera
2012-08-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Han skrev att det var Alan Wake. Vad bra att du läser trådstarten innan du svarar.
Citat:
Sant, men det säger iaf att det är ett kort från detta århundrade och inte är fullständigt uråldrat.
Citat:
3. GT525 ÄR ett mediokert kort. Spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det.
Visserligen sant, men jämför de kommentarer TS fick med den upplevelsen han fick när han väl testade spelet.
Citera
2012-08-29, 13:43
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everclear88
Så... varför i helvete håller folk på? Varför sitter de utan liv och säger till folk att de måste ha en stationär dator (laptops suger) som kostar 15 000 för att man ska kunna spela de spel vi har idag - som inte är för krävande i jämförelse med prestandan som finns på marknaden?
För att på något vis försöka rättfärdiga sitt pengabrännande på top-of-the-line-hårdvara som är gammal och hopplöst ute nästa månad.
Citera
2012-08-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
För att på något vis försöka rättfärdiga sitt pengabrännande på top-of-the-line-hårdvara som är gammal och hopplöst ute nästa månad.
Visst är det så. Går man upp från 4000kr till 8000kr får man en markant bättre dator, men om man går från 8000 till 12000 är det mer marginellt, och 12000 till 16000 måste man i princip mäta med testprogram för att märka någon skillnad.
Citera
2012-08-29, 13:47
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Han skrev att det var Alan Wake. Vad bra att du läser trådstarten innan du svarar.
Sant, men det säger iaf att det är ett kort från detta århundrade och inte är fullständigt uråldrat.
Visserligen sant, men jämför de kommentarer TS fick med den upplevelsen han fick när han väl testade spelet.

Jag har läst trådstarten..eller menar du/TS en annan tråd? Isåfall vore det bra att länka till den, inte sant?

Och ja, det är bra att det fungerade bättre än väntat. Men faktum kvarstår av det jag sa innan. Och vad jag vet så har grafikkort med 1 GB funnits otroligt länge och är fortfarande ingen måttstock på grafikkortets prestanda.
Citera
2012-08-29, 13:52
Medlem
Citat:
Jag har läst trådstarten..eller menar du/TS en annan tråd? Isåfall vore det bra att länka till den, inte sant?
Det är bra om du på något sätt delar upp citeringen så att man vet vad du avser med vad.

Du skrev att TS borde skriva vilket spel han menar.
Citat:
Och ja, det är bra att det fungerade bättre än väntat. Men faktum kvarstår av det jag sa innan. Och vad jag vet så har grafikkort med 1 GB funnits otroligt länge och är fortfarande ingen måttstock på grafikkortets prestanda.
Ja, jag kan ta tillbaka lite där, då jag villigt kan erkänna att det var ca femton år sedan jag hade plåtkoll på hårdvara.
Citera
2012-08-29, 13:56
Medlem
Sikkans avatar
Okej, börjar med en sån här då

Missade helt att det var Alan Wake :P

Skönt att TS är nöjd..eller vad man nu ska säga.. det är klart att alla har olika krav på sitt spelande. Vissa vill kunna maxa allt utan pardon i 1920x1080 och då krävs det otroligt bra grejer för att få det att flyta.

Och vissa hävdar (märkligt nog) att ett spel är ospelbart under 60 FPS. Medans de flesta tycker det rullar på ganska bra när det ligger på ungefär 30-35.

Alla är olika helt enkelt. Vissa bärbara datorer har 1920x1080 på sina 15,6" och vill man köra spel i den upplösningen ställer det också höga krav på hårdvara.

1366x768 får väl idag nästan anses vara "lågupplöst".
Citera
2012-08-29, 14:06
Medlem
Everclear88s avatar
Citat:

Det är exakt det här jag menar

GT 525m är ett mediokert kort i JÄMFÖRELSE med andra kort. Det är däremot inget dåligt kort och jag kan som sagt spela Alan Wake på högsta inställningarna utan lagg - vad mer kan man begära av ett grafikkort?

Man kan prata sig blå om "framtidsförsäkring" men... att pynta med 3ggr mer pengar är i min åsikt inte värt det, särskilt inte när pris på hårdvara sjunker som sten varje år - och har alltid gjort.

Det folk borde säga är: GT 525m är ett mycket bra kort som klarar av dagens spel i minst 720p (HD) upplösning (använde min 40" FULL HD TV som skärm + trådlös mus/tangentbord) utan problem. Troligtvis kommer det klara av framtida spel som Hitman Absolution på samma upplösning.

Det som retar upp nördarna är att de har lagt ut 3-4ggr mer pengar för exakt samma resultat. De påstår att datorn suger och att spel kommer lagga sönder för att känna att deras egna überinköp ska bli mer berättigade.

Jag som konsument blir osäker, men jämför med vad jag har haft förut och gör ett inköp iaf vilket blev hur bra som helst. Att ett spel har 100+ FPS på en übermaskin är totalt onödigt eftersom lagg uppstår under 30 FPS. Om du då landar på kanske 40 FPS innebär inte det i min mening att datorn är dålig.

Eller?
Citera
2012-08-29, 14:11
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everclear88
Det är exakt det här jag menar

GT 525m är ett mediokert kort i JÄMFÖRELSE med andra kort. Det är däremot inget dåligt kort och jag kan som sagt spela Alan Wake på högsta inställningarna utan lagg - vad mer kan man begära av ett grafikkort?

Man kan prata sig blå om "framtidsförsäkring" men... att pynta med 3ggr mer pengar är i min åsikt inte värt det, särskilt inte när pris på hårdvara sjunker som sten varje år - och har alltid gjort.

Det folk borde säga är: GT 525m är ett mycket bra kort som klarar av dagens spel i minst 720p (HD) upplösning (använde min 40" FULL HD TV som skärm + trådlös mus/tangentbord) utan problem. Troligtvis kommer det klara av framtida spel som Hitman Absolution på samma upplösning.

Det som retar upp nördarna är att de har lagt ut 3-4ggr mer pengar för exakt samma resultat. De påstår att datorn suger och att spel kommer lagga sönder för att känna att deras egna überinköp ska bli mer berättigade.

Jag som konsument blir osäker, men jämför med vad jag har haft förut och gör ett inköp iaf vilket blev hur bra som helst. Att ett spel har 100+ FPS på en übermaskin är totalt onödigt eftersom lagg uppstår under 30 FPS. Om du då landar på kanske 40 FPS innebär inte det i min mening att datorn är dålig.

Eller?

Du har givetvis helt rätt i det du säger. Helt befängt att kasta ut massa pengar om man vet vilket spel man ska lira och vilken hårdvara som krävs.

I dagens läge är det nästan uteslutande WoW, Diablo 3 och BF3 som är "måttstockarna" då dessa spel är det folk spelar mest idag och där blir det också mest jämförelse.. Alan wake har inte lika många spelat och blir därför mer osäker.

De gånger jag köper ny laptop tittar jag nästan uteslutande på www.notebookcheck.com där dom listar alla grafikkort till laptops och visar FPS på de flesta populära titlar. Sedan gör jag en bedömning på vad jag behöver, vad jag vill ha och sedan vad jag tänker lägga på datorn

Sen är det bara att finkamma prisjakt
Citera
2012-08-29, 14:18
Medlem
Det är ett fenomen som inte bara är vanligt bland nördar utan även konsulter tyvärr. Har en egen firma och åkte till en dam förut som hade problem med datorn och den var kass. Någon konsult hade innan sålt den till henne för 9000:- med raidade hårddiskar, hyfsat grafikkort, 6GB ram och 32-bitars Vista . Vi åkte och köpte en laptop för 3400:- som passade henne mer än väl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in