Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-29, 12:09
  #1
Medlem
Wargs avatar
Hittade inget lämpligare forum än matlagning so here goes.

Finns en hel del mat/dryck som de flesta benämner som "vuxna". Exempel är vin, öl, sprit, cigarrer, oliver, grapefrukt (besk smak), senap and the list goes on.

Folk i min ålder (21-22) verkar seriöst uppskatta sådant samtidigt som allt ovan flyger ur min mun av reflex med undantag för öl som jag kan få i mig om jag vill bli full samt drinkar. Kan inte få i mig en klunk vin utan att få kräkreflexer.

Så vad tycker jag om? Ja troligtvis detsamma som gemene 5-åring. Älskar pannkakor, pizza, hamburgare, pommes frites, potatisbullar, klyftpotatis, kakor, godis, glass, läsk, raggmunkar, ostfrallor. Älskar sött och surt, avskyr beskt. Citronläsk är underbart, grapefruktläsk är hemskt.

Förra veckan när vi åt så hade någon i familjen hällt i rödvinssås i min mat för att det skulle ge en "godare smak", blev riktigt irriterad då hela maten smakade bedrövligt efter detta.
Är uppvuxen i en familj som ätit ganska bra mat, dvs inte makaroner och falukorv utan mina föräldrar är sådana som lagar rätter och grillar på altanen, dricker vin till maten osv.

Ni som är äldre, när började era smaklökar utvecklas? Börjar bli skämmigt vid sociala tillställningar att få kräkreflexer av all "vuxenmat".
__________________
Senast redigerad av Warg 2012-08-29 kl. 12:14.
Citera
2012-08-29, 13:02
  #2
Medlem
Lillbrandts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Hittade inget lämpligare forum än matlagning so here goes.

Finns en hel del mat/dryck som de flesta benämner som "vuxna". Exempel är vin, öl, sprit, cigarrer, oliver, grapefrukt (besk smak), senap and the list goes on.

Folk i min ålder (21-22) verkar seriöst uppskatta sådant samtidigt som allt ovan flyger ur min mun av reflex med undantag för öl som jag kan få i mig om jag vill bli full samt drinkar. Kan inte få i mig en klunk vin utan att få kräkreflexer.

Så vad tycker jag om? Ja troligtvis detsamma som gemene 5-åring. Älskar pannkakor, pizza, hamburgare, pommes frites, potatisbullar, klyftpotatis, kakor, godis, glass, läsk, raggmunkar, ostfrallor. Älskar sött och surt, avskyr beskt. Citronläsk är underbart, grapefruktläsk är hemskt.

Förra veckan när vi åt så hade någon i familjen hällt i rödvinssås i min mat för att det skulle ge en "godare smak", blev riktigt irriterad då hela maten smakade bedrövligt efter detta.
Är uppvuxen i en familj som ätit ganska bra mat, dvs inte makaroner och falukorv utan mina föräldrar är sådana som lagar rätter och grillar på altanen, dricker vin till maten osv.

Ni som är äldre, när började era smaklökar utvecklas? Börjar bli skämmigt vid sociala tillställningar att få kräkreflexer av all "vuxenmat".

Jag skulle säga att jag började gilla vissa smaker vid ~16 års ålder som t.ex. öl men vin har jag börjat gilla närmare 20 års ålder.
Citera
2012-08-29, 13:29
  #3
Medlem
Pansarbabians avatar
Fruktansvärt intressant! Själv har jag varit något av en gourmand (enligt mina närstående) sen jag varit liten. Antar att gourmand enligt mina föräldrar är att jag är allätare, har däremot en förkärlek till "svårare" smaker. Men precis som du hade jag två svårigheter, det ena var rödvin, som jag än idag inte dricker. Tycker att det funkar I mat, men inte som dryck.

Oliver däremot älskar jag nu, men inte förut. Mitt tips för att börja äta oliver är att vänja sig vid smaken. Istället för att köpa på burk med pimento (röda sakerna i mitten) så köper du istället stora, friska oliver i cocktail "stånden" som finns i många livsmedelsaffärer. Där har du en god frukt!

För många kanske inte det här är ett problem, men förstår din situation, det är trevligt att kunna äta allt. Hur vida man tycker om allt är en annan femma.
Citera
2012-08-29, 17:29
  #4
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Hittade inget lämpligare forum än matlagning so here goes.

Finns en hel del mat/dryck som de flesta benämner som "vuxna". Exempel är vin, öl, sprit, cigarrer, oliver, grapefrukt (besk smak), senap and the list goes on.

Folk i min ålder (21-22) verkar seriöst uppskatta sådant samtidigt som allt ovan flyger ur min mun av reflex med undantag för öl som jag kan få i mig om jag vill bli full samt drinkar. Kan inte få i mig en klunk vin utan att få kräkreflexer.

Så vad tycker jag om? Ja troligtvis detsamma som gemene 5-åring. Älskar pannkakor, pizza, hamburgare, pommes frites, potatisbullar, klyftpotatis, kakor, godis, glass, läsk, raggmunkar, ostfrallor. Älskar sött och surt, avskyr beskt. Citronläsk är underbart, grapefruktläsk är hemskt.

Förra veckan när vi åt så hade någon i familjen hällt i rödvinssås i min mat för att det skulle ge en "godare smak", blev riktigt irriterad då hela maten smakade bedrövligt efter detta.
Är uppvuxen i en familj som ätit ganska bra mat, dvs inte makaroner och falukorv utan mina föräldrar är sådana som lagar rätter och grillar på altanen, dricker vin till maten osv.

Ni som är äldre, när började era smaklökar utvecklas? Börjar bli skämmigt vid sociala tillställningar att få kräkreflexer av all "vuxenmat".
Smaken förändras under hela livet. Det är en fortlöpande process.

~Paul~
Citera
2012-08-29, 23:27
  #5
Medlem
Rosafluffigs avatar
Tror du och jag är av samma skrot och korn TS, min smak har genomgått nästan en obefintlig förändring vad gäller mat/dryck, gillar/ogillar samma grejer nu som så långt tillbaka i barndomen jag kan minnas. En tallrik köttbullar med mos + mjölk framför slottsmiddag alla dagar Tycker inte du ska bry dig utan käka det som smakar mest rätt i din mun, äta/dricka gör man för att det är gott och inte för att imponera på människor.
Citera
2012-08-30, 00:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafluffig
Tror du och jag är av samma skrot och korn TS, min smak har genomgått nästan en obefintlig förändring vad gäller mat/dryck, gillar/ogillar samma grejer nu som så långt tillbaka i barndomen jag kan minnas. En tallrik köttbullar med mos + mjölk framför slottsmiddag alla dagar Tycker inte du ska bry dig utan käka det som smakar mest rätt i din mun, äta/dricka gör man för att det är gott och inte för att imponera på människor.


Det är precis så man gör om man inte vill lära sig nya saker, gör som man alltid gjort.
Att vilja prova nya saker, har mer med personligheten att göra än vad man känner med tungan imo.
Tror inte många äter mat för att imponera på andra, utan för att det är gott eller spännande med nya smaker.
Citera
2012-08-30, 00:47
  #7
Medlem
Rosafluffigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Det är precis så man gör om man inte vill lära sig nya saker, gör som man alltid gjort. Att vilja prova nya saker, har mer med personligheten att göra än vad man känner med tungan imo.

Fast viljan har ingen inverkan på ens smak.

Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Tror inte många äter mat för att imponera på andra

TS verkar göra det då h-n säger sig uppleva sin situation som pinsam i sociala sammanhang.
Citera
2023-03-23, 21:00
  #8
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Ni som är äldre, när började era smaklökar utvecklas? Börjar bli skämmigt vid sociala tillställningar att få kräkreflexer av all "vuxenmat".
Smaklökar "utvecklas" inte. Det är något som folk intalar sig för att kunna se ner på andra som inte är lika "vuxna".

Det som händer är att smaklökar trubbas av med åldern. De blir alltså sämre. Att du gillar bittra saker mer som äldre beror alltså på att du inte är lika bra på att känna smaken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback