2012-08-29, 11:11
Medlem
Hejsan!

Jag flyttade till ganska nyligen till norge. Jag har fått brev från transcom att jag ska betala en skuld, då min id och så har blivit stulen så skrev någon ett bredbandsabonnemang(eller vad det nu än var) i mitt namn och jag är bunden till det i tre år och har försökt kontakta tele2 flera gånger och förklara hur det hela ligger till. Men det gick inte så bra då de vill ha en personlig kod som jag inte har för att prata om det.
Sedan fick jag brev från transcom om att om jag inte betalar så kommer de vidta rättsliga återgärder.

Kommer det hända något nu när jag är folkbokförd i norge? Kommer de få tag på mig här?
Citera
2012-08-29, 11:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miramel
Kommer de få tag på mig här?

Ja. Om de vill. Det finns samarbetsavtal mellan sverige och norge, så det är inga problem att processa.

Men varför försöker du prata med telebolaget om en ID-stöld? Det skall ju polisanmälas och hanteras den vägen?
Citera
2012-08-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja. Om de vill. Det finns samarbetsavtal mellan sverige och norge, så det är inga problem att processa.

Men varför försöker du prata med telebolaget om en ID-stöld? Det skall ju polisanmälas och hanteras den vägen?

Det är polisanmält redan och som sagt har jag försökt få tag på tele2 men de vill ha en personlig kod. Försökte få papper som bevis från polisen men de hade inte kvar det. Fick bara papper om mitt stulna pass.

Jag har inget jobb och ingen inkomst så det är inget jag ens kan betala även om jag ville, bara för att bli av med dem.
Citera
2012-08-29, 11:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Försökte få papper som bevis från polisen men de hade inte kvar det. Fick bara papper om mitt stulna pass.

Om de "inte har kvar det" så är något väldigt fel. Isåfall låter det mer som om du inte anmält identitetsstölden.
Citera
2012-08-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om de "inte har kvar det" så är något väldigt fel. Isåfall låter det mer som om du inte anmält identitetsstölden.

Det har jag, hade papper på det innan men efter en massa som har hänt så finns inte kvar.
Citera
2012-08-29, 13:29
Medlem
Du får bestrida fakturan.
Citera
2012-08-29, 19:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Det har jag, hade papper på det innan men efter en massa som har hänt så finns inte kvar.

Nu vet jag inte säkert men när jag fick mitt kökkort stulet kom det upp som en notering i min UC. Varje gång jag gjorde något som krävde en UC var jag tvungen att förklara och fick min identitet kollad extra noga. Har även för mig att detta skedde när jag blev av med mitt pass i Italien men det var länge sedan och jag var typ 13år.

Förstår inte heller vad du menar med att du inte kommer fram och vad du menar med personlig kod. Skulle aldrig gett mig . Åk till företaget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in