Har använt systemd rätt länge nu, säkert runt ett år eller så. Har inte haft några problem med det, och gillar socket-aktiveringen av exempelvis sshd (istället för att köra 'systemctl enable sshd.service' så kör du 'systemctl enable sshd.socket', då kommer sshd bara starta när någon försöker ansluta genom ssh).
Det kan vara förvirrande till en början, men jag gillar det skarpt.
Sen att "många" verkar ogilla det tror jag är falskt. På mailinglistan är det lite drama över det hela just nu, vilket tyvärr gav tom gunderson lite avsmak för mailinglistan ett tag (
vidare läsning), men jag tror faktiskt att majoriteten inte bryr sig alls. Det är mest de som gnäller som man hör.
De nackdelar jag kan se är att det antagligen inte kommer komma en implementering i andra operativsystem, vilket är lite synd iom att gnome funderar på att göra det till ett beroende för deras skrivbordsmiljö (så med andra ord, om de genomför det så kan det bli problem att köra gnome under *BSD m.fl.).
Fördelarna är däremot ganska påtagliga, dels att saker sker parallelliserat och automatiskt men även andra saker. Exempelvis kan du markera filsystem att monteras automatiskt genom systemd i fstab. Dessa kommer då inte monteras förrän något försöker läsa från dem, vilket gör att allt inte behöver fsckas vid boot. Dessutom hindras inte tjänster som samba från att startas medan filsystemet checkas, utan dessa startar snällt och väntar tills filsystemet är monterat istället för att krascha.
Syslog fungerar på liknande sätt, en socket öppnas av systemd direkt när första meddelandet kommer och till den kan då syslog ansluta när den är up-and-running. Detta gör att det inte finns någon risk för att meddelanden förloras om den skulle sega vid uppstarten, utan de skickas vidare till daemonen när den är igång.
TL;DR: Jag är väldigt positiv till systemd.