• 1
  • 2
2012-08-29, 09:25
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Men täcker hemförsäkringen även några medicinska eller juridiska spörsmål tex?finns något annat? Materiella ägodelar är inte så viktigt som sagt
Klippt från konsumentverket (http://www.konsumentverket.se/privat.../Forsakringar/): "Förutom ersättning för ägodelar som stjäls eller förstörs ger hemförsäkringen rätts-, ansvars- och överfallsskydd".

Det är nog ansvarsdelen som är viktigast. Det är det som träder in om du t.ex. råkar elda upp din hyres- lånelägenhet eller anses ha orsakat en vattenskada. Visserligen har hyresvärden oftast en försäkring men med mycket hög självrisk (personer som drabbats brukar nämna siffror på runt 20 000:-) som du får betala ur egen ficka om du inte har en försäkring. Dessutom brukar det ingå ekonomisk hjälp till akut boende (hotell) när du (eller någon annan) eldat upp huset. Det kan dock hända att det i ditt fall är onödigt om företaget som du lånar/hyr lägenheten av tar ansvarskostnaden.

En bra tumregel är att om du är rik så behöver du ingen hemförsäkring medan om du är fattig så är den oftast en god ide.
Citera
2012-08-29, 19:12
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Klippt från konsumentverket (http://www.konsumentverket.se/privat.../Forsakringar/): "Förutom ersättning för ägodelar som stjäls eller förstörs ger hemförsäkringen rätts-, ansvars- och överfallsskydd".

Det är nog ansvarsdelen som är viktigast. Det är det som träder in om du t.ex. råkar elda upp din hyres- lånelägenhet eller anses ha orsakat en vattenskada. Visserligen har hyresvärden oftast en försäkring men med mycket hög självrisk (personer som drabbats brukar nämna siffror på runt 20 000:-) som du får betala ur egen ficka om du inte har en försäkring. Dessutom brukar det ingå ekonomisk hjälp till akut boende (hotell) när du (eller någon annan) eldat upp huset. Det kan dock hända att det i ditt fall är onödigt om företaget som du lånar/hyr lägenheten av tar ansvarskostnaden.

En bra tumregel är att om du är rik så behöver du ingen hemförsäkring medan om du är fattig så är den oftast en god ide.

har just fått reda på att företaget står för hemförsäkring på lägenheten inklusive lösöre för 700k.
Så det borde då är det endast övrigt rätts/överfallsskydd som jag skulle ha en hemförsäkring till? och det låter ju lite onödigt, eller?

När jag vistas utanför lägenheten på min fritid är jag då inte täckt av någon försäkring. Om jag reser (på fritiden) har jag dock försäkring via kreditkortet samt "european health insurance card"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in