• 1
  • 2
2012-08-28, 20:52
Medlem
ZhongNanHais avatar
jag bor ju nu i min jobblägenhet. jag vet inte om mina prylar är försäkrade genom den (men ska ta reda på det), oavsett undrar jag om man måste ha en hemförsäkring? Jag har inte direkt några jättevärdefulla saker och väldigt låg risk för att något skulle hända. Om allt skulle brinna upp skulle jag inte direkt bry mig och jag har i så fall råd att köpa nya....
Citera
2012-08-28, 20:54
Medlem
kruegers avatar
Skaffa hemförsäkring!
Citera
2012-08-28, 20:56
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krueger
Skaffa hemförsäkring!

motivera gärna!
Citera
2012-08-28, 20:56
Medlem
steelkeyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
jag bor ju nu i min jobblägenhet. jag vet inte om mina prylar är försäkrade genom den (men ska ta reda på det), oavsett undrar jag om man måste ha en hemförsäkring? Jag har inte direkt några jättevärdefulla saker och väldigt låg risk för att något skulle hända. Om allt skulle brinna upp skulle jag inte direkt bry mig och jag har i så fall råd att köpa nya....
Och vem ska pröjsa renoveringen av lägenheten/huset? Och skaderna hos dina grannar? Så se till att skaffa en hemförsäkring genast! http://www.konsumentverket.se/lag-ra.../forsakringar/
Senast redigerad av steelkeys 2012-08-28 kl. 20:59.
Citera
2012-08-28, 20:57
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelkeys
Och vem ska pröjsa renoveringen av lägenheten/huset? Och skaderna hos dina grannar?

Är det mitt ansvar? Jag bor som sagt i en jobblägenhet, jag betalar ingen hyra, mitt namn står inte på något kontrakt
Citera
2012-08-28, 20:59
Medlem
John-Pauls avatar
I bostadsrätter kan det finnas krav på det och hyresvärdar kan antagligen ha samma krav.

Har du inget kontrakt? Kolla med den som har det att det är okej att bo där och kräv det skriftligt och kolla om/att det finns försäkring mot typ brand, vattenskada, inbrott etc.
Senast redigerad av John-Paul 2012-08-28 kl. 21:02.
Citera
2012-08-28, 21:00
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
I bostadsrätter kan det finnas krav på det och hyresvärdar kan antagligen ha samma krav.

ok, ska som sagt höra med företaget som äger lägenheten, men förutsatt att det är OK för dem att jag inte har någon hemförsäkring, finns det något annat negativt för min egen del att inte ha en hemförsäkring? som sagt, mina ägodelar bryr jag mig inte speciellt mycket om
Citera
2012-08-28, 21:00
Medlem
steelkeyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Är det mitt ansvar? Jag bor som sagt i en jobblägenhet, jag betalar ingen hyra, mitt namn står inte på något kontrakt
Men då är det företaget som ska stå för försäkringen
Citera
2012-08-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steelkeys
Och vem ska pröjsa renoveringen av lägenheten/huset? Och skaderna hos dina grannar? Så se till att skaffa en hemförsäkring genast! http://www.konsumentverket.se/lag-ra.../forsakringar/

I hyresrätter har fastighetsägaren en brandförsäkring. Ingår i hyran.
Citera
2012-08-28, 21:45
Moderator
Allaballawallas avatar
I de flesta hemförsäkringar ingår även en hel del annat som kan vara vettigt (Till exempel resförsäkring så att du slipper sälja en njure om du bryter benet eller ryggen utomlands.)...
Citera
2012-08-28, 22:02
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
I de flesta hemförsäkringar ingår även en hel del annat som kan vara vettigt (Till exempel resförsäkring så att du slipper sälja en njure om du bryter benet eller ryggen utomlands.)...

jo det är detta jag är ute efter i diskussionen! finns det något ANNAT som hemförsäkringen är bra till. Just reseförsäkring har jag genom jobbet och genom mitt kreditkort. Men täcker hemförsäkringen även några medicinska eller juridiska spörsmål tex? finns något annat? Materiella ägodelar är inte så viktigt som sagt
Citera
2012-08-29, 07:14
Medlem
Innan min nuvarande bostad bodde jag ca 2 år utan hemförsäkring, och inte dog jag för det
snart flyttar jag in i en bostadsrätt, och då var jag tvungen till en, bara betala och se glad ut, men det är väl lika bra det, då det ändå är jag själv som får stå för hela kalaset, om det skulle hända nått...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in