Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-28, 20:22
  #1
Medlem
neonguys avatar
Jag har ett relativt nystartat företag och jag utför undervisning, men undrar hur jag ska fakturera restiden.

Det är inte milersättning det är på tal om, utan det jag avtalar med kunden är tiden det tar att åka tur/retur med centrala stan som riktmärke då jag åker kollektivt.

Min första fråga är, ska både resa och tjänst redovisas på samma faktura?

Om så är fallet så ser jag två alternativ på lösningar:

1) Jag redovisar restiden som undervisningstid. Dvs, låtsas som om kunde kom till mig och restiden aldrig ägde rum och formellt sett blir restiden en undervisningstimme. Problemet med denna är att det inte blir helt "korrekt"?

2) Jag redovisar restiden för sig och undervisningen för sig. Detta försvårar dock själva arbetet med fakturan, särskilt eftersom det är avtalat att jag ska ta lika mycket per timme för både resa och tjänst. Det är dessutom olika momssatser såvitt jag förstått.
__________________
Senast redigerad av neonguy 2012-08-28 kl. 20:41.
Citera
2012-08-28, 21:43
  #2
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy
Jag har ett relativt nystartat företag och jag utför undervisning, men undrar hur jag ska fakturera restiden.

Det är inte milersättning det är på tal om, utan det jag avtalar med kunden är tiden det tar att åka tur/retur med centrala stan som riktmärke då jag åker kollektivt.

Min första fråga är, ska både resa och tjänst redovisas på samma faktura?

Om så är fallet så ser jag två alternativ på lösningar:

1) Jag redovisar restiden som undervisningstid. Dvs, låtsas som om kunde kom till mig och restiden aldrig ägde rum och formellt sett blir restiden en undervisningstimme. Problemet med denna är att det inte blir helt "korrekt"?

2) Jag redovisar restiden för sig och undervisningen för sig. Detta försvårar dock själva arbetet med fakturan, särskilt eftersom det är avtalat att jag ska ta lika mycket per timme för både resa och tjänst. Det är dessutom olika momssatser såvitt jag förstått.

Varför krångla till det. Klart att du kan fakturera både tjänsten och restiden på samma faktura, för kundens skull är det bra att specificera varje post för sig. Har du en bokföringsprogram är det bara att lägga in de olika momssatserna.
Citera
2012-08-29, 01:28
  #3
Medlem
Jag tror nog att du tappar många kunder om du tar betalt för restiden ??
Citera
2012-08-29, 07:08
  #4
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkaaaa
Jag tror nog att du tappar många kunder om du tar betalt för restiden ??

Det normala är ju att man gör gör vilkoren för kunden innan uppdraget påbörjas.
Citera
2012-08-29, 08:46
  #5
Medlem
Restid för mig är kompensation för tid man inte kan arbeta någon annanstans, dvs. tar jag 1 000 kr i timmen och en resa tur och retur är på 30 minuter så är en rimlig ersättning 500 kr. Reser man med bil bör man även lägga in kostnader för denna såsom värdeminskning, försäkring, drivmedel etc.

Har aldrig hört talats om att det skulle vara olika momssatser? Om du gör ett större jobb kanske du kan inkludera restiden, det gäller att sköta det snyggt mot kunden helt enkelt. Sedan kan man fråga sig om jag t ex ska till en kund som normalt tar 30 min att åka till och så blir det köer eller någon olycka så det helt plötsligt tar 2 timmar, vem ska betala denna extratid, själv brukar jag ta en sådan smäll men vet att det finns folk som fakturerar den faktiska tiden, detta tycker jag är dåligt mot kunden och då är det bättre att ta en fast ersättning per mil resväg.

Vet inte hur långa resor du har och om du jobbar mot företag eller privatpersoner. Jobbar du mot privatpersoner vill de ofta veta nästan exakt vad det kostar innan du påbörjar arbetet medan företag oftast inte bryr sig lika mycket om någon hundralapp hit eller dit, du bör därför ha klara riktlinjer för hur du tar betalt.
Citera
2012-08-29, 12:06
  #6
Medlem
Det går utmärkt att ta betalt för restid, till och med bra betalt. Men som kund skulle jag bli rätt sur om leverantören tog betalt för det utan att säga det först.

Om det är enstaka resor skulle jag hellre ta ut en minimiavgift för varje ärende. I min verksamhet kostar det alltid några hundralappar eftersom varje uppdrag måste administreras och viss filhantering utföras, oavsett omfattning.
Citera
2012-09-04, 16:10
  #7
Medlem
neonguys avatar
Ville inte att tråden skulle handla om huruvida man ska fakturera resa eller inte, eller huruvida att ta betalt för saker man inte kommit överens om innan (det är ju självklart jävligt fel), utan den viktigaste frågan för mig att få svar på är huruvida jag ska ta en annan momssats för resa än för själva tjänsten. Kollar man upp moms för resor så står det ju 6% nämligen. Det enklaste vore dock om det var samma momssats menar jag.

Så jag har fått följande motsägelsefulla svar i tråden:

AldoRaine -
Citat:
Varför krångla till det. Klart att du kan fakturera både tjänsten och restiden på samma faktura, för kundens skull är det bra att specificera varje post för sig. Har du en bokföringsprogram är det bara att lägga in de olika momssatserna.

Lingothedawg -
Citat:
Har aldrig hört talats om att det skulle vara olika momssatser?
Citera
2012-09-04, 16:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy
Ville inte att tråden skulle handla om huruvida man ska fakturera resa eller inte, eller huruvida att ta betalt för saker man inte kommit överens om innan (det är ju självklart jävligt fel), utan den viktigaste frågan för mig att få svar på är huruvida jag ska ta en annan momssats för resa än för själva tjänsten. Kollar man upp moms för resor så står det ju 6% nämligen. Det enklaste vore dock om det var samma momssats menar jag.

Så jag har fått följande motsägelsefulla svar i tråden:

AldoRaine -

Lingothedawg -

6% moms är väl för biljetter ( sådant som sl, sj, sas, ryan air etc säljer )

givetvis ska du lägga på 25% moms när du fakturerar restid och resekostnad
Citera
2012-09-04, 16:24
  #9
Medlem
neonguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
6% moms är väl för biljetter ( sådant som sl, sj, sas, ryan air etc säljer )

givetvis ska du lägga på 25% moms när du fakturerar restid och resekostnad

Aha då fattar jag. Kanon, Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback