2012-08-28, 18:29
När jag kokar ägg i min äggkokare så gör jag små stick i äggen så att de inte ska spricka under kokningen. Jag kokar nästan alltid hårdkokta ägg. Men på senare tid så har hela gulan börjat koka ut ur äggen!

Ska jag strunta i att göra små hål i äggen?
Citera
2012-08-28, 18:32
Medlem
Educations avatar
Man ska väl lägga salt i vattnet för att förhindra att ägginnehållet sipprar ut?

Detta tänkte inte jag på förra gången jag kokade ägg så mina ägg blev väldigt ofräscha.
Citera
2012-08-28, 19:06
Moderator
Kyrpators avatar
Det är ju väldigt konstigt om gulan tränger ut, men inte vitan. Har du börjat med en äggpickare som gör extremt djupa hål? Min erfarenhet av äggkokare är annars att risken för att äggen ska spricka är avsevärt mycket mindre än om man kokar äggen i vatten.
Citera
2012-08-28, 19:12
Medlem
Har nog aldrig upplevt under min livstid att äggulan tränger sig ut, brukar alltid vara äggvitan.
Det är det kanske du menar?
Citera
2012-08-28, 19:28
Lite av vitan tränger också ut, jag skulle tagit en bild nyss när äggen var färdigkokta. Men det är mest gulan. Ska prova att ha lite salt i vattnet nästa gång, tack.
Citera
2012-08-28, 19:39
Medlem
TR7RVs avatar
Picka i den trubbiga änden, inte någon annanstans!
Citera
2012-08-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Lite av vitan tränger också ut, jag skulle tagit en bild nyss när äggen var färdigkokta. Men det är mest gulan. Ska prova att ha lite salt i vattnet nästa gång, tack.

Dra upp en bild äggen nästa gång! Är väldigt nyfiken
Citera
2012-08-28, 20:00
Citat:
Ursprungligen postat av TR7RV
Picka i den trubbiga änden, inte någon annanstans!
Aha... Det ska jag testa nästa gång. Har alltid pickat på den spetsiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Perho
Dra upp en bild äggen nästa gång! Är väldigt nyfiken
Ja, det ska jag göra om det blir samma effekt fastän jag pickar i trubbiga änden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in