• 1
  • 2
2012-08-28, 02:06
Medlem
ylletrasas avatar
hej. hur ser jag om vattenpumpen e kass p min 740?
igr s brjade ett rasslande ljud i motorn. drefter kom jag hem, rasslade p trots avstngd motor. vattennga kom ur motor + det pissade vatten under den?
p bilbesiktning, sa gubben att det va missljud i motor. han sa att han trodde det va generator eller vattenpump. hur vet jag nu att det e vattenpump?
Citera
2012-08-28, 02:12
Medlem
Nlesjems avatar
Fyll p vatten s ser du om det rinner runt pumpen, flj remmen till remskivan dr r pumpen till vnster tror jag..
Citera
2012-08-28, 02:14
Medlem
Greve-Von-Boegroefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Fyll p vatten s ser du om det rinner runt pumpen, flj remmen till remskivan dr r pumpen till vnster tror jag..

Nja. Flj istllet undre kylarslang FRN kylare, TILL motorn s hittar du vattenpumpen.
Citera
2012-08-28, 02:17
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve-Von-Boegroef
Nja. Flj istllet undre kylarslang FRN kylare, TILL motorn s hittar du vattenpumpen.

OK,men ser man inte pumpen uppifrn vldigt enkelt?
Citera
2012-08-28, 02:24
Medlem
Citat:
OK,men ser man inte pumpen uppifrn vldigt enkelt?

Jo, fast dr r en remskiva med tillhrande flkt monterad p den. Ta tag i tv av flktbladen och ryck lite upp/ner - hger/vnster. Klappar i axeln? = Slut pump.
Citera
2012-08-28, 02:36
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Jo, fast dr r en remskiva med tillhrande flkt monterad p den. Ta tag i tv av flktbladen och ryck lite upp/ner - hger/vnster. Klappar i axeln? = Slut pump.

Hehe jag skall nog inte rda ngon,givetvis r det lttfrklarat att pumpen o flkten liksom hr ihop...
Citera
2012-08-28, 02:37
Medlem
ylletrasas avatar
va?? jag fick olika bud hr. hmm,,, men r det en indikation p att pump e slut, om det rasslade i motorn, strax innan det pissa vatten under tro?
Citera
2012-08-28, 02:38
Medlem
Citat:
Hehe jag skall nog inte rda ngon,givetvis r det lttfrklarat att pumpen o flkten liksom hr ihop...

Nej.. Det r det inte.

Finns elflkt ocks. S det r inte helt uppenbart fr alla. Lika bra att vara tydlig.
Citera
2012-08-28, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
va?? jag fick olika bud hr. hmm,,, men r det en indikation p att pump e slut, om det rasslade i motorn, strax innan det pissa vatten under tro?

Ryck i bladen s knner du om den r slut. Kolla min beskrivning p frra sidan. En slut vattenpump behver ndvndigtvis inte lta men ibland gr dom.
Citera
2012-08-28, 03:00
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Ryck i bladen s knner du om den r slut. Kolla min beskrivning p frra sidan. En slut vattenpump behver ndvndigtvis inte lta men ibland gr dom.
okej. skall gra det. men hur vet jag/knner om det e glapp i axeln? (urskta, men siste idioten e inte fdd n.... )
Citera
2012-08-28, 03:43
Medlem
Citat:
okej. skall gra det. men hur vet jag/knner om det e glapp i axeln? (urskta, men siste idioten e inte fdd n.... )

Det mrker du. EN frisk pump glappar inget alls. EN sliten glappar typ nn millimeter eller tv. Du kommer mrka ifall den r sliten eller ej...
Citera
2012-08-28, 12:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Pumpen kostar typ 400kr,p skruvat,eller biltema,vet inte om packningar medfljer,om inte 40 spnn till. packningsklister,en femtilapp.

Hr ser du hur man gr,tar vl en halvtimme effektiv tid.
(plocka fram allt du behver frst)
http://streamspeaker.net/video/vattenpump

Jag behver byta packningen mot toppen snart,byter ven pumpen d..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in