2012-08-27, 20:57
Medlem
Tjennatjena

Jag har önskemål om att plugga till Fastighetsmäklare/Börsmäklare i stockholm så snart som 1-2 år in i framtiden men har hört att bostadskön kan variera väldigt mycket, t.ex förgående år fick studenter stå i kö ca 3-6 år innan möjlighet till studentbostad gavs.

Vilka olika alternativ av bostadsköer är det lönsamt att stå i om man är ute efter en bostad runt de kommande 3 åren? Jag har inget emot att betala en avgift på 500 kr året för att ha en plats i en bostadskö och är heller inte så kräsen på lägenheten, med det menar jag att jag förväntar mig en liten 1:a med kåkvro samt dusch och toalett.

Jag är inte rasist men vill bo i ett svenskt område, missförstå mig rätt.

Så om någon kan ge tips på lämliga bostadsföretag så vore jag väldigt tacksam!
Citera
2012-08-27, 21:04
Medlem
ExclusifCognacs avatar
Tala med Lennart, vid Kungsträdgården. Han vet sådant. Riktigt rutinerad kring bostadsfrågor. Han är anställd som rådgivare inom kommunen, och skall kort och gott ge råd åt vilsna själar.
Citera
2012-08-27, 21:11
Medlem
Samurai7s avatar
Du kan ju börja med att registrera dig på SSSB, SKB och Stockholm Stads Bostadsförmedling till om du vill ha förstahandskontrakt.
Citera
2012-08-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExclusifCognac
Tala med Lennart, vid Kungsträdgården. Han vet sådant. Riktigt rutinerad kring bostadsfrågor. Han är anställd som rådgivare inom kommunen, och skall kort och gott ge råd åt vilsna själar.

Tack för tipset, ska ta och kolla om jag hittar han mailadress.

Citat:
Ursprungligen postat av Samurai7
Du kan ju börja med att registrera dig på SSSB, SKB och Stockholm Stads Bostadsförmedling till om du vill ha förstahandskontrakt.

ja ett förstahandskontrakt är nästan ett måste, men på dem organistationer du nämnde, finns det någon statistik ang kötiden hos dem?
Citera
2012-08-27, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai7
SKB, skojar du eller? De har inga studentbostäder, och där måste man ha stått i massa år redan för att kunna få något.
Citera
2012-08-27, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Michailo
Tack för tipset, ska ta och kolla om jag hittar han mailadress.

ja ett förstahandskontrakt är nästan ett måste, men på dem organistationer du nämnde, finns det någon statistik ang kötiden hos dem?
Det finns statistik om du tittar på Stockholm stads bostadsförmedlings hemsida. SSSB kan jag inte svara på men kolla hemsidan. SKB kan du glömma här och nu.
Citera
2012-08-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det finns statistik om du tittar på Stockholm stads bostadsförmedlings hemsida. SSSB kan jag inte svara på men kolla hemsidan. SKB kan du glömma här och nu.

Kollade på SSSB men för att kunna stamla ködagar var man tvugnen att vara medlem i en studentkår? Förståd inte riktigt innebörden och vad studentkåren är för något?

i ber dig observera att du måste vara medlem i en studentkår ansluten till Stockholms studentkårers centralorganisation (SSCO) för att kunna samla ködagar när du står i SSSB:s bostadskö.

Finns det andra alternativ än SSSB?
Citera
2012-09-04, 01:13
Medlem
Samurai7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
SKB, skojar du eller? De har inga studentbostäder, och där måste man ha stått i massa år redan för att kunna få något.

Den detaljen glömde jag. Åkej, skit i SKB!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in