2012-08-27, 18:53
Medlem
M40A3s avatar
Jag köpte en dator ganska nyligen (ett par veckor sedan) och den kraschar ganska ofta. Efter att den har kraschat så behöver jag starta om den 2-3 gånger och även göra en startreparation för att få igång den. För ett par dagar sedan tog den även bort drivrutiner till mitt grafikkort. Varför uppstår detta?

Övrig info och specs:
AMD Phenom II X4 965 Quad Core 3.4ghz
8gb DDR3 2270mhz RAM
Gigabyte Radeon HD 7850 2gb vram
300gb SATAII hårddisk

Hårddisken är från min gamla dator och den hårddisken har snurrat i 740 dagar men det andra är sprillans nytt.

Ledsen för krånglig text osv. Fråga ifall ni vill veta något mer.

//MVH M40A3
Citera
2012-08-27, 19:25
Medlem
Vad händer när den kraschar?
Citera
2012-08-27, 19:31
Medlem
M40A3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomipapper
Vad händer när den kraschar?

Allting slutar röra sig och jag får stänga av datorn på knappen för att jag inte kan göra något.
Citera
2012-08-27, 22:05
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M40A3
Allting slutar röra sig och jag får stänga av datorn på knappen för att jag inte kan göra något.

När du säger att du gör en 'startreparation', vad menar du då? Det är inte bara Windows program för felkontroll som drar igång av sig själv?

Edit: Vad har du för operativsystem?

Edit 2: Köpte du den ny i butik?
Senast redigerad av Porthos 2012-08-27 kl. 22:07. Anledning: Tillägg till text.
Citera
2012-08-28, 16:23
Medlem
M40A3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
När du säger att du gör en 'startreparation', vad menar du då? Det är inte bara Windows program för felkontroll som drar igång av sig själv?

Edit: Vad har du för operativsystem?

Edit 2: Köpte du den ny i butik?

Det står startreparation, det är Windows 7 Ultimate Premium och jag köpte delar från inet.se.
Citera
2012-08-28, 16:46
Medlem
TheBurdens avatar
Kan vara både hårdvaran och/eller mjukvaran. Är du säker på att du inte fått in något virus i systemet?

Jag hade provat att formatera och installera om Windows.
Senast redigerad av TheBurden 2012-08-28 kl. 16:49.
Citera
2012-08-28, 17:17
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M40A3
Det står startreparation, det är Windows 7 Ultimate Premium och jag köpte delar från inet.se.

Det är jättesvårt att veta vad detta kan vara. Kolla i loggen om det finns någon kraschrapport, om det gör det så visa den för oss.

För att eliminera alternativ, kan du lämpligtvis köra en felkontroll på hårddisken/diskarna.

Öppna Utforskaren, högerklicka på den disk du vill kontrollera, välj Egenskaper, välj Verktyg, klicka på Kontrollera nu..., kryssa i alla alternativ, klicka på Starta. Windows kommer nu att fråga om du vill köra kontrollen när datorn startats om. Svara ja, och starta om datorn. Ta en kopp kaffe medan du väntar.

Edit: Eller formatera om, som föreslås ovan. Beror på hur mycket du orkar hålla på med datorn.
Senast redigerad av Porthos 2012-08-28 kl. 17:18. Anledning: Tillägg till text.
Citera
2013-01-02, 16:21
Medlem
M40A3s avatar
Tack för svar o.sv, nu är det löst.

Det var hårddisken som var kajko, vet dock inte specifikt vad det var men jag har skaffat en 120GB SSD nu så det funkar perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in