2012-08-27, 18:23
Medlem
Rarrehs avatar
Jag uppdaterade idag mina bios på mitt MSI GF615-P33 moderkort. Datron startar då om av sig självt (som den ska) men när den ska starta upp igen händer det ingenting. Fläktarna går men skärmen är svart och inga usb-prylar aktiveras. Det kommer inte heller något BIOS-pip.

Vad kan felet/felen vara?
Citera
2012-08-27, 20:53
Medlem
vonOlofs avatar
BIOS har inget med Windows att göra, utan är mer hårdvarurelaterat innan något operativsystem som t ex Windows ens kommer in i bilden.

Samtidigt är BIOS egentligen en mjukvara även om den många gånger är hårdkodad i en krets... Ja, ni fattar.

Vi prövar med flytt Windows -> PC-hårdvara, även om det kanske inte är helt 100% korrekt. TS får nog störst chans till bra svar här trots allt.

//Mod
Citera
2012-08-27, 21:14
Medlem
Nollställ bios efter att du uppdaterat står det ibland i instruktionerna.

Tex genom att ta ut det runda batteriet som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln när du nollställer så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex alla dina USB, grafikkortet osv.
Citera
2012-08-27, 21:17
Medlem
Rarrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Nollställ bios efter att du uppdaterat står det ibland i instruktionerna.

Tex genom att ta ut det runda batteriet som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln när du nollställer så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex alla dina USB, grafikkortet osv.

Jag har prövat att ta ut batteriet och strömmen i cirka 20 minuter utan resultat. Borde jag vänta längre? Grafikkortet är inte heller i.
Citera
2012-08-27, 21:59
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarreh
Jag har prövat att ta ut batteriet och strömmen i cirka 20 minuter utan resultat. Borde jag vänta längre? Grafikkortet är inte heller i.

Kolla om du har en jumper på moderkortet som heter 'clear CMOS' eller något liknande, genom att kortsluta den med lämpligt metallföremål ska BIOS nollställas.

Kolla här för namnförslag på jumpern och här för lite mer info.
Citera
2012-08-28, 16:59
Medlem
Rarrehs avatar
Jag har nu försökt med att ha batteriet ute ca 18 timmar, reseta via jumper och "reseta" batteriet genom att vända på det (läste på nätet). Ska jag fortsätta försöka eller är det troligtvis ett hårdvarufel som råkade inträffa efter uppdatering?
Citera
2012-08-28, 17:24
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarreh
Jag har nu försökt med att ha batteriet ute ca 18 timmar, reseta via jumper och "reseta" batteriet genom att vända på det (läste på nätet). Ska jag fortsätta försöka eller är det troligtvis ett hårdvarufel som råkade inträffa efter uppdatering?

Har du, till att börja med, tryckt till alla (alltså, alla) sladdar ordentligt? Har du tagit loss minnen och grafikkort och tryckt tillbaka dem ordentligt?

Jag hade övervägt att lämna in den på reparation i ditt läge. Har du garanti på den är det ju bara att skeppa iväg den, annars får du höra efter vad det kan kosta.
Citera
2012-08-28, 17:34
Medlem
Jag tror att det handlar om dina usb-prylar, ta bort dem och använda analoga sådana istället så du kan komma åt BIOS lättare/snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in