• 1
  • 2
2005-03-24, 20:57
Bannlyst
jag gillar brustabletter, det bubblar, det smakar gott (i alla fall vitamintabletter med smak) - men de innehåller alltid vitaminer. då kan man inte okynnesdricka..
Varför finns det inte brustabletter utan vitaminer? det vore perfekt om man vill ha lite bubbeldricka men bara har kranvatten att blanda ut med. Mina päron har berättat att det förr fanns ett pulver som hette "tomtebrus" som var i denna stil: det brusade, det smakade hallon. I modern tid har jag aldrig sett det dock. Varför? Det vore ju en strålande affärsidé!
Citera
2005-03-24, 21:07
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
jag gillar brustabletter, det bubblar, det smakar gott (i alla fall vitamintabletter med smak) - men de innehåller alltid vitaminer. då kan man inte okynnesdricka..
Varför finns det inte brustabletter utan vitaminer? det vore perfekt om man vill ha lite bubbeldricka men bara har kranvatten att blanda ut med. Mina päron har berättat att det förr fanns ett pulver som hette "tomtebrus" som var i denna stil: det brusade, det smakade hallon. I modern tid har jag aldrig sett det dock. Varför? Det vore ju en strålande affärsidé!

Vattenlösliga vitaminer (B och C) kan du dricka hur mycket du vill av, det kroppen inte tar upp kommer du att pissa ut. Vanliga brustabletter innehåller väl ändå inte de fettlösliga (A, D, E och K) som kan vara skadliga i stora mängder..?
Citera
2005-03-24, 21:09
Medlem
danbanans avatar
Citat:

Det blev säkert förbjudet som allt annat skönt dem hade på 50- och 60-talet.
Säkert en massa cancerframkallande tillsatser och annan skit i.
Citera
2005-03-24, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Vattenlösliga vitaminer (B och C) kan du dricka hur mycket du vill av, det kroppen inte tar upp kommer du att pissa ut. Vanliga brustabletter innehåller väl ändå inte de fettlösliga (A, D, E och K) som kan vara skadliga i stora mängder..?

jag trodde inte det var bra att överdosera vitaminer, inte ens C-vitaminer, men man lär sig var dag

Hursomhelst tycker jag ändå det vore en bra ide med brus-tabletter utan vitaminer! Det är ju kul när det brusar!
Citera
2005-03-24, 22:33
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
jag trodde inte det var bra att överdosera vitaminer, inte ens C-vitaminer, men man lär sig var dag

Hursomhelst tycker jag ändå det vore en bra ide med brus-tabletter utan vitaminer! Det är ju kul när det brusar!

Du behöver inte gå till överdrift, men jag skulle tro att det är ganska ofarligt att dra i sig ett halvt rör per dag eller så.
Citera
2005-03-25, 20:30
Medlem
Tomtebrus, bruspulver består av bikarbonat, någon pulverformig syra, t ex citronsyra, socker och smakämnen. Man kan göra det själv, t ex efter det här receptet från "Recept, Tips och Experiment" av Sven Englundh:

Citat:
50 g natriumbikarbonat, 850 g socker, 45 g vinsyra blandas med 1 g citronolja och torkas vid 30° C till ett pulver. Pulver och vatten ger en uppfriskande dryck.
Citera
2005-03-27, 22:12
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Tomtebrus, bruspulver består av bikarbonat, någon pulverformig syra, t ex citronsyra, socker och smakämnen. Man kan göra det själv, t ex efter det här receptet från "Recept, Tips och Experiment" av Sven Englundh:

Låter trevligt men nästan 1 kg pulverblandning och 1 g citronolja hur ska man blanda och torka det, låter svårt
Citera
2005-03-27, 22:35
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjoffeman
Låter trevligt men nästan 1 kg pulverblandning och 1 g citronolja hur ska man blanda och torka det, låter svårt

Borde väl gå om man sprider ut det i en långpanna och sätter in det i ugnen som ska hålla kring 30 grader.
Testa att kolla tempen med en digital stektermometer.
Citera
2005-03-28, 23:47
Medlem
Jag brukar helt enkelt blanda bikarbonat och citronsyra (jag häller i lite av varje, på känn sådär) i ett glas vatten och dricka ibland. Det blir visserligen rätt så surt, men gott ändå tycker jag. Och bubblar och fräser gör det.
Citera
2005-03-28, 23:58
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Jag brukar helt enkelt blanda bikarbonat och citronsyra (jag häller i lite av varje, på känn sådär) i ett glas vatten och dricka ibland. Det blir visserligen rätt så surt, men gott ändå tycker jag. Och bubblar och fräser gör det.

Det blir till att prova i morgon, sov gott
Citera
2005-03-29, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjoffeman
Det blir till att prova i morgon, sov gott
Sov gott!

Men en varning kanske är på sin plats trots allt. Det blir som sagt rätt surt, men jag för min del tycker om sura saker (kan t ex få för mig att dricka ren pressad citronsaft bara för att det är så gott). Kanske kan man hälla i lite socker också? Men prova du, farligt är det iallafall inte...
Citera
2005-03-29, 01:06
Medlem
idorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Låter intressant, var får man egentligen tag på citronsyra o dyl? Knappast Coop Forum väl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in