2012-09-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jada.Stevens
Någon som vet hur länge företaget varit aktiv? Dags att rota igenom bloggen, där kommer vi kunna se hur länge webshoppen existerat.

Precis vad jag också tänkte göra när jag får tid, vilket jag inte har nu! Du får gärna göra jobbet om du hinner
Citera
2012-09-01, 17:57
Medlem
Electronxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GossipGirl
Precis vad jag också tänkte göra när jag får tid, vilket jag inte har nu! Du får gärna göra jobbet om du hinner

Misstänker runt 2011-11-02 då domänen skapades då.
Citera
2012-09-01, 20:39
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Hon har ingen skyldighet att berätta allt. Det vore helt enkelt bäst för henne själv. Om hon sitter i tingsrätten och blånekar kommer hon bli utskrattad och idiotförklarad, det måste du väl förstå? Om Amanda Sjöström berättar sanningen kanske man kan få lite sympati för henne.

Absolut. Men jag ogillar när FB drar mot att agera åklagare, domare, jury och bödel. Samtidigt.
Citera
2012-09-01, 21:42
Medlem
henki420s avatar
Jag såg att många undrade om det var någon idé att ställa sig i kön hos fogden, eller polisanmäla. Jag skulle hävda att det absolut är värt det.
Totalsumman är ju inte så hiskeligt stor och flickan är ung. Kanske någon som bryr sig om henne betalar av allt på en gång?

Även om bedrägeriet inte är så stort ekonomiskt, är det totala lidandet hon åsamkat småtjejerna stort. Det ska bli spännande att följa utvecklingen i domstolen.

Sedan måste jag påminna om den eminenta ignore-funktionen.
Citera
2012-09-01, 21:50
Medlem
nerdrages avatar
Kan det inte vara så att hon har flera "nätbutiker" där hon har blåst folk?

OT: Jag märker att ni inte känner till Eufomode. Snubben är inte så frisk så det är bäst att låta honom vara och inte försöka argumentera med honom.
Citera
2012-09-01, 22:49
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Någon som vet hur länge företaget varit aktiv? Dags att rota igenom bloggen, där kommer vi kunna se hur länge webshoppen existerat.

Hittade det här inlägget i bloggen:

Citat:
2011-11-08 11:18:32
Kategori: - (0) Kommentarer
Hej på er

Idag är jag hemmafru Det ni!

Nej då jag sitter och jobbar faktiskt!

Ska städa och ha mig lite också, men lite senare.

Sitter och jobbar dels med konsultuppdraget jag håller på med och sen med min webshop (!) Mer om den inom kort!
Citera
2012-09-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Skatten kan hon vänta med men inte momsen. Den ska in en gång i kvartalet eller varje månad, beroende på vilket hon kryssat för.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/redovisabetalamoms.4.7459477810df5bccdd480006935.h tml

Det är bara så härligt när snillen spekulerar. Årsmoms ingen tanke som slagit dig?

Ja just, jag glömde källa. Är revisor så jag själv är min källa. Sen att bolaget troligen omsatt mer än gränserna för årsmoms är oväsentligt, första året har inte skatteverket en aning om vad man omsätter.
Senast redigerad av Darserman 2012-09-01 kl. 23:17.
Citera
2012-09-01, 23:21
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Mycket intressant, jag blir dessutom nyfiken på konsultuppdraget, vilket företag har anlitat Amanda Sjöströms tjänster tro?

Det skriver hon också om:

Citat:
2011-11-14 17:43:09
Mötet idag gick finnemang. Blev ett ganska långt möte, jag gick i genom och redovisade för vad jag har arbetat med och vi gick igenom hur jag skulle fortsätta mitt arbete.

För att göra er mer införstådda i vad jag menar när jag skriver "Jobba med FIE" kommer här en förklaring:
- Det finns en förening som heter Föreningen för Industriell Elteknik och förkortas FIE, i styrelsen i den föreningen sitter representanter från olika företag som på ett eller annat sätt har med el att göra i, bland annat min far.
För ett år sedan fick denna förening broblem med sitt medlemsregister och behövde anlita någon att åtgärda detta.

Det blev då jag. Så sedan lite drygt ett år tillbaka jobbar jag som konsult för denna förening, FIE, upprättar deras medlemsregister och iordningställer deras hemsida och diverse dokument.

Det är ett lärorikt uppdrag och det är kul. Det är olika mycket att göra vid olika tillfällen, så jag har haft det mest vid sidan av. Nu den senaste tiden har det varit lite mer jobb.

Jag har alltså mitt egna företag. En enskild firma, denna använder jag till att jobba som sömmerska, konsult och nu främst för min nya webshop som snart kommer upp på nätet.

Jag hoppas ni förstår lite bättra nu, jag komemr att förstätta skriva "Idag ska jag jobba med FIE" och nu vet ni ju vad jag sysslar med då

För er som vill läsa mer kan ni gå in på deras hemsida :P Hehe www.fie.se
Citera
2012-09-01, 23:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darserman
Det är bara så härligt när snillen spekulerar. Årsmoms ingen tanke som slagit dig?

Ja just, jag glömde källa. Är revisor så jag själv är min källa. Sen att bolaget troligen omsatt mer än gränserna för årsmoms är oväsentligt, första året har inte skatteverket en aning om vad man omsätter.

Företaget startade hösten 2010 så om hon haft den omsättning (över 1 miljon) under 2011 som påstås så borde hon inte kunna ha årsmoms utan skall momsa betydligt oftare under 2012 typ var tredje månad..

Men troligtvis har hon inte bokfört alla inbetalningar så företaget har väl inte formellt haft så stor omsättning utan pengarna har väl hamnat i hennes egen ficka direkt..

.
Citera
2012-09-01, 23:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Passade på att ringa tullverket.
Han som svarade visste inte vilka uppgifter de kunde ge ut för halvtidarna som har hand om det jobbar bara fram till 15.00 på fredagar.

Dock lyder tullverket under offentlighetsprincipen.

Alla uppgifter som inte är personuppgifter kan de ge ut direkt om det inte finns någon sekretess på dem (t.ex. pga att det pågår en förundersökning). Tulldeklarationer för enskilda bolag innehåller inga personuppgifter och skall därför kunna lämnas ut i helhet.

Är det så att hennes firma importerat en mängd varor så finns det nog ganska många deklarationer och man kan då kanske bara begära en förteckning över dem och de varuvärden som ingår.

Om tullen inte vill lämna ut uppgifter så finns det alltså sekretess som innebär att utredning pågår och det kan t.ex. innebära att en varusändning stoppas pga att det undersökts och man hittat en piratkopia. Men det kan också vara polisen som påbörjat en förundersökning och kopplat in tullen på den.
Citera
2012-09-01, 23:50
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Skatten kan hon vänta med men inte momsen. Den ska in en gång i kvartalet eller varje månad, beroende på vilket hon kryssat för.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/redovisabetalamoms.4.7459477810df5bccdd480006935.h tml

Som enskild företagare kan du redovisa moms en gång per om du önskar.
Har för mig att det går att få uppskov första året så 18 månader kan du säkert komma undan.
Citera
2012-09-01, 23:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darserman

" Är revisor så jag själv är min källa" Är du godkänd, auktoriserad eller wannabe revisor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in