2012-08-27, 16:52
Medlem
Har lite frågor om "lägenhetsköp"

Om jag köper en lägenhet för tex 50 tusen, månadsavgift är ca 2700kr ink el, p-plats och kabeltv.

Kan jag då, när jag betalat 50k, hyra ut den till någon för tex 4500kr? Då har jag tjänat 1,8k? Hur funkar sånt?

Tacksam för svar, allt ovan var bara exempel
Citera
2012-08-27, 17:01
Medlem
Nej. Kommer inte ihåg exakt hur det är, men tror att du max får lägga på 10% på hyran om den är möblerad.

Lägger man på mer kan den som hyr av dig kräva tillbaka pengar efter att h*n flyttat.
Senast redigerad av krntz 2012-08-27 kl. 17:05.
Citera
2012-08-27, 17:04
Medlem
John-Pauls avatar
Om det är en bostadsrätt så behöver man normalt bostadsrättsföreningens tillåtelse för att hyra ut bostaden. Normalt så ger inte föreningen dig tillåtelse att hyra ut den direkt eftersom avsikten med ditt medlemskap i föreningen är att du ska nyttja den som som din bostad och inte att ditt syfte är att hyra ut den i andra hand med syftet att tjäna pengar.
Man kan heller inte ta ut vilken hyra som helst i andra hand i normalfallet.

Det är normalt så att man kan inte ha som affärsidé att köpa bostadsrätter som man sedan hyr ut.
Senast redigerad av John-Paul 2012-08-27 kl. 17:08.
Citera
2012-08-27, 17:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittrokigt
Har lite frågor om "lägenhetsköp"

Om jag köper en lägenhet för tex 50 tusen, månadsavgift är ca 2700kr ink el, p-plats och kabeltv.

Kan jag då, när jag betalat 50k, hyra ut den till någon för tex 4500kr? Då har jag tjänat 1,8k? Hur funkar sånt?

Tacksam för svar, allt ovan var bara exempel

Du kan hyra ut den i andrahand om föreningen godkänner det (ofta så har dom regler som säger att det bara får ske tillfälligt tex om du är på en längre semster eller liknande, annars görs ev bedömningen att du saknar behov av bostaden och föreningen kräver att du ska sälja), dock så kan du inte höja hyran hur du vill utan den du hyr ut till ska betala "skälig" hyra, för en bostadsrätt så anses skälig hyra vara summan för en likvärdig hyresrätt (din månadskostnad och lån/ränta/amorteing är irrelevant i den beräkningen).

Du får lägga på en mindre summa om lägenheten är möblerd.
Citera
2012-08-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du kan hyra ut den i andrahand om föreningen godkänner det (ofta så har dom regler som säger att det bara får ske tillfälligt tex om du är på en längre semster eller liknande, annars görs ev bedömningen att du saknar behov av bostaden och föreningen kräver att du ska sälja), dock så kan du inte höja hyran hur du vill utan den du hyr ut till ska betala "skälig" hyra, för en bostadsrätt så anses skälig hyra vara summan för en likvärdig hyresrätt (din månadskostnad och lån/ränta/amorteing är irrelevant i den beräkningen).

Du får lägga på en mindre summa om lägenheten är möblerd.

Okej tack så jätte mycket för svaret. Vilka kontrakt är det som behövs, vad ska skrivas under så lägenhetsköpet blir genomfört?
Citera
2012-08-28, 17:56
Medlem
Känner du personen som hyr utav dig kan du ju skriva en skälig hyra på pappret, och sen ta ut 2 lax vid sidan om, skulle du och personen bli osams och denne anmäler dig för oskälig hyra, finns det inga som helst bevis, eftersom att rätta siffror står på pappret, plus att du tagit extra pengarna kontant, du måste gå igenom styrelsen iom en uthyrning, du måste komma med ett vettigt själv, så som, flytt ihop med sambo, flytt till polen eller liknande, jobb på annan ort osv,

köpet, först måste du bli godkänd utav styrelsen, det bör lägenhetssäljaren ordna upp, ett möte mellan dig och samtliga i styrelsen, oftast gör dom en uc på dig, vilket innebär att dom ser din inkomst, skulder osv, då kan dom neka dig, och du får inte köpa bostaden, jag antar, att ett papper skriver du med styrelsen/föreningen samt ett köpekontrakt mellan dig och säljaren..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in