2012-08-27, 16:00
Medlem
Har ett mycket enkelt och irriterande problem. Hyr kontorsutrymme i ett komplex där tjuvarna verkar ha insett att det är lugnt som fan på helgerna och insynsskyddat. Så någon/några innebär att någon/några ha tagit för vana att knacka rutor och rycka datorer från arbetsplatserna innanför.

Hittills har jag klarat mig bra och dessutom har jag ingenting av värde på själva kontoret. Däremot är det en principsak att jag inte vill bli av med datorn och vill dessutom slippa sörjan med polis/brottsplatsinspektion om de bryter sig in i mitt kontor.

Hyresvärden är ganska värdelös (men finns andra anledningar till valet av kontorsplats) och har inte gjort ett skit. Så det jag vill göra är att sätta upp någon form av skydd på insidan av fönstren som gör det lite svårare att ta sig in. Frågan är bara val av material och om det finns några smidiga system jag kan fästa upp på egen hand.

I dagsläget är jag inne på att helt enkelt köpa några smala järnrör och sätta upp dessa innanför fönstren. Tjuvarna verkar ha tillgång till gatsten och bräckjärn så förhoppningsvis räcker det för att de ska välja ett annat kontor.
Citera
2012-08-27, 16:06
Medlem
RoughsTowers avatar
http://www.fonsterfilm.se/sakerhet/
Citera
2012-08-27, 16:10
Medlem
990099s avatar
köp några larmdekaler billig budget lösning

Skydds filmen ovan är skit bra den med
Citera
2012-08-27, 16:31
Medlem
Säkerhetsfilm verkar vara ett intressant alternativ även om jag hoppats kunna installera det hela själv. Vill inte bränna pengar på ett kontor där jag bara ska vara i två år innan jag flyttar till något eget och bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av 990099
köp några larmdekaler billig budget lösning

Hyresvärden betalar redan till Securitas som däremot inte gör ett skit, senast gick larmet men de hittade inte ens till kontoret som fått inbrott...
Citera
2012-08-27, 19:19
Medlem
Armeringsjärn och betong.
Citera
2012-08-27, 19:28
Medlem
Det finns färdiga galler man kan köpa och skruva fast i väggen på insidan, vilket är fantastiskt mycket bättre än den där filmen. Det går även att själv sätta upp plattjärn med lagom avstånd från varandra.
Citera
2012-08-27, 21:43
Bannlyst
Finns betong man kan ha mellan glaset funkar hur bra som helst.
Citera
2012-08-27, 22:17
Medlem
Witkos avatar
Sen finns det ju väldigt inbrottssäkert glas också. Frågan är var man får tag på detta speciella glas?
http://www.youtube.com/watch?v=OmpBYcM06Sk
Citera
2012-08-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Det finns färdiga galler man kan köpa och skruva fast i väggen på insidan, vilket är fantastiskt mycket bättre än den där filmen. Det går även att själv sätta upp plattjärn med lagom avstånd från varandra.

Det låter onekligen som en rimlig idé. Har ett Järnia i närheten eller vet du någon annan större kedja som är bättre?
Citera
2012-08-28, 21:59
Medlem
Det kan vara en tanke att sätta någon form av spegelfilm på fönstret. Jag skulle kunna tänka mig att ett gallrat fönster väcker förväntan om att det finns värde innanför fönstret. En spegelfilm begränsar insynen och försvårar rekning av stöldbegärliga objekt. Galler eller plattjärn är säkert bra där innanför. Att låsa in datorn i ett skåp på kvällen när du går hem är också en bra grej. Förstärker du fönstret tror jag att tjyven letar sig in en annan väg.
Citera
2012-08-28, 22:05
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiator
Det kan vara en tanke att sätta någon form av spegelfilm på fönstret. Jag skulle kunna tänka mig att ett gallrat fönster väcker förväntan om att det finns värde innanför fönstret. En spegelfilm begränsar insynen och försvårar rekning av stöldbegärliga objekt. Galler eller plattjärn är säkert bra där innanför. Att låsa in datorn i ett skåp på kvällen när du går hem är också en bra grej. Förstärker du fönstret tror jag att tjyven letar sig in en annan väg.

En spegelfilm gör det mer intressant, man ser inte in och det kan då finnas riktigt goa grejer innanför.

Att ha galler så kan folk ändå se in, men kan ändå misstänka mer värdefulla saker bortanför synfältet.

Skyddsfilm resulterar troligtvis i en trasig ruta, och kommer då kosta pengar ifall det händer fler gånger.
Citera
2012-08-28, 22:08
Medlem
Galler skulle göra det mer intressant...tycker jag. Spika upp en skiva plyfa på utsidan eller hyr en bajamaja och ställ framför fönstret

En annan tanke är persienner som är neddragna och galler innanför. Persienner är ingen spännande i sig.
Senast redigerad av Rabiator 2012-08-28 kl. 22:10. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in