2012-08-26, 15:22
Medlem
snowman.80s avatar
Monterade igår nya dimljus(hela skiten)

och kopplade in H1 55w blåa lampor precis som vanligt.

Dimljusen lös fint men enligt mig blev lite ovanligt varma.

Men efter att ha kört med dimljusen på i ca 5min så slocknar den ena hela tiden....sedan kan du ha dom avstängda i ca 15min, och sen slå på så lyser båda igen.

Och inte nog med det..det går att stänga av halvljuset på knappen man vrider på, men positionsljuset slocknar inte..

När jag var ute och körde idag så gick det inte att stänga av dimljusen på knappen, MEN när jag släckte halvljusen så slockna även dimljusen samtidigt, även så när jag vred på halvljusen så tändes dimljusen..

Någon som vet vad som kan vara fel? trodde först att det bara var glödlampan så beställde nya i onödan.

Spökar..kan det vara någon säkring?

Bilen är en Volvo s70 2.5 t - 1998

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2012-08-26, 15:56
Medlem
galnasmedens avatar
Beror väl till stor del på HUR du har kopplat.
Tror att du kan få svar snabbar på Jag rullar
Citera
2012-08-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowman.80
Monterade igår nya dimljus(hela skiten)

och kopplade in H1 55w blåa lampor precis som vanligt.

Dimljusen lös fint men enligt mig blev lite ovanligt varma.

Men efter att ha kört med dimljusen på i ca 5min så slocknar den ena hela tiden....sedan kan du ha dom avstängda i ca 15min, och sen slå på så lyser båda igen.

Och inte nog med det..det går att stänga av halvljuset på knappen man vrider på, men positionsljuset slocknar inte..

När jag var ute och körde idag så gick det inte att stänga av dimljusen på knappen, MEN när jag släckte halvljusen så slockna även dimljusen samtidigt, även så när jag vred på halvljusen så tändes dimljusen..

Någon som vet vad som kan vara fel? trodde först att det bara var glödlampan så beställde nya i onödan.

Spökar..kan det vara någon säkring?

Bilen är en Volvo s70 2.5 t - 1998

Väldigt tacksam för svar!

Om ljusvredet är inställt för Norden, dvs läge 0 automatiskt halv/p-ljus,
läge 1 endast p-ljus och instrumentbelysning,
läge 2 automatiskt halv/p-ljus, instrumentbelysning och helljuset förblir igång om man slår igång de.
Så ska det inte gå att stänga av ljuset helt, det finns totalt tre lägen på den lilla ställskruven på ljusvredet.
Norden, Canada och övriga världen.

Det är inte helt osannolikt att ljusvredet krånglar, du känner ingen med en S/V/C70 du kan låna vrede från och prova med o se om det beter sig mer normalt?

Fanns det dimljus på bilen innan förresten eller har du köpt nån sats på Volvo med kablar o hela faderullan och bilen från början är import från låt säga Tyskland?
99% av alla hade väl de i princip.
Bara snikmodeller med sugmotor som saknade de i Sverige typ.
Citera
2012-08-26, 16:45
Medlem
snowman.80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Om ljusvredet är inställt för Norden, dvs läge 0 automatiskt halv/p-ljus,
läge 1 endast p-ljus och instrumentbelysning,
läge 2 automatiskt halv/p-ljus, instrumentbelysning och helljuset förblir igång om man slår igång de.
Så ska det inte gå att stänga av ljuset helt, det finns totalt tre lägen på den lilla ställskruven på ljusvredet.
Norden, Canada och övriga världen.

Det är inte helt osannolikt att ljusvredet krånglar, du känner ingen med en S/V/C70 du kan låna vrede från och prova med o se om det beter sig mer normalt?

Fanns det dimljus på bilen innan förresten eller har du köpt nån sats på Volvo med kablar o hela faderullan och bilen från början är import från låt säga Tyskland?
99% av alla hade väl de i princip.
Bara snikmodeller med sugmotor som saknade de i Sverige typ.

Kan höra med en bekant och hans s70.

Bilen hade dimljus innan men bytte ut ena hela dimljuset + fästet då de gamla var sprucket glas på och inte fungerade.
köpte begagnade dimljussatser från blocket, men att ena glödlampan slocknar vet jag inte varför, orginalglödlampan uppförde sig nämligen inte så utan lös hela tiden..

Får även kolla säkringarna om den för ljus verkar ha krånglat upp sig.

Dimljusen fungerar ju dock perfekt när man startar bilen, men undrar fortfarande varför det vänstra dör efter ca 5min och glödlampan fortfarande är hel..
Citera
2012-08-26, 16:49
Medlem
snowman.80s avatar
Antar dock att det kan vara glapp i ljusvredet alternativt svagt/dåligt ljusrelä
Citera
2012-08-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowman.80
Kan höra med en bekant och hans s70.

Bilen hade dimljus innan men bytte ut ena hela dimljuset + fästet då de gamla var sprucket glas på och inte fungerade.
köpte begagnade dimljussatser från blocket, men att ena glödlampan slocknar vet jag inte varför, orginalglödlampan uppförde sig nämligen inte så utan lös hela tiden..

Får även kolla säkringarna om den för ljus verkar ha krånglat upp sig.

Dimljusen fungerar ju dock perfekt när man startar bilen, men undrar fortfarande varför det vänstra dör efter ca 5min och glödlampan fortfarande är hel..

Ok på så vis, ta ur lamphållaren ur dimljuset, ta sedan ur lampan och kolla honan som lampans hane ska sitta i, väldigt vanligt att den blir lite bränd, har även råkat ut för lamphållare som helt smällt ihop så lampan ej gått att få ur.
Har själv fått byta lamphållare i mina båda dimljus pga att plasten bränt såpass att honan blivit oanvändbar.
Har kopplat bort halvljusautomatiken på läge 0 och istället kopplat så dimljusen lyser då och sedan släcks automatiskt så fort man vrider till läge 2, så dimljusen brinner ju ett par timmar om året, har aldrig bytt en halvljuslampa pga att den gått sönder under de 7år jag ägt bilen

Säkringar kollar man när saker inte fungerar, väldigt sällan en säkring skapar mer problem än att den brinner av, men visst man kan få glapp i en sådan också, men större sannolikhet att felet sitter där du varit och grejat nyss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in