Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-25, 17:52
  #1
Medlem
Går i banorna att köpa mig en lägenhet, men då det fattas ja minst 100 000 kr till kontantinsatsen på dom lägenheterna jag är intresserad av, så kan vi räkna med att jag har i alla fall 1,5 år sparande till.

Har i skrivande stund sparat runt 100 000 kr som jag har på SHB Lux Korträntefond. Hur som helst så undrar jag om det är de bästa sparalternativet. Finns det något sätt att spara på som är smarta och bättre ränta på?
Citera
2012-08-25, 18:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PepperNsalt
Går i banorna att köpa mig en lägenhet, men då det fattas ja minst 100 000 kr till kontantinsatsen på dom lägenheterna jag är intresserad av, så kan vi räkna med att jag har i alla fall 1,5 år sparande till.

Har i skrivande stund sparat runt 100 000 kr som jag har på SHB Lux Korträntefond. Hur som helst så undrar jag om det är de bästa sparalternativet. Finns det något sätt att spara på som är smarta och bättre ränta på?

knappast det "bästa sparalternativet"

SHB Lux Korträntefond har på 5 år gått plus 9,88%

efter skatt blir det c:a 1.35% per år...

ett sparkonto hos en nischbank ger ungefär det dubbla...
Citera
2012-08-26, 16:46
  #3
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
knappast det "bästa sparalternativet"

SHB Lux Korträntefond har på 5 år gått plus 9,88%

efter skatt blir det c:a 1.35% per år...

ett sparkonto hos en nischbank ger ungefär det dubbla...

Kör du bil men tittar i backspegeln?
Citera
2012-08-26, 16:54
  #4
Medlem
svengörans avatar
Räntefonder är bara skit, Du ska ALDRIG ALDRIG spara i en räntefond.

Enda anledningen till att räntefonder existerar beror på att folk inte vet hur dåliga alternativ detta är.
Räntefonder är inget annat än lurendrejeri.

Skaffa ett sparkonto hos Marginalen eller Bluestep där får du 4% ränta just nu.
Skaffar du konto hos annan bank så ska du inte acceptera något under 3,5%
Citera
2012-08-26, 16:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Kör du bil men tittar i backspegeln?

jag konstaterar att TS fondsparande, i likhet med många andras, bara har gett halva avkastningen jämfört med ett bra sparkonto. det har inte varit till någon större hjälp när det gäller att spara till kontantinsatsen...
Citera
2012-08-26, 17:27
  #6
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag konstaterar att TS fondsparande, i likhet med många andras, bara har gett halva avkastningen jämfört med ett bra sparkonto. det har inte varit till någon större hjälp när det gäller att spara till kontantinsatsen...

TS har inte ens täckt inflationen vilket gör att han gått minus på sitt sparande.

Som jag redan sagt räntefonder SKA inte existera som sparalternativ för en privatperson, Det är rent jävla bedrägeri banken håller på med som rekommenderar detta till kunderna.

Nordea rekommenderar tex Sekura med argumentet att pengarna är "säkra där"
Har Nordeas säljare aldrig hört om insättningsgaranti på bankkonton???
Citera
2012-08-26, 19:35
  #7
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag konstaterar att TS fondsparande, i likhet med många andras, bara har gett halva avkastningen jämfört med ett bra sparkonto. det har inte varit till någon större hjälp när det gäller att spara till kontantinsatsen...

Men ditt argument med resultaten de senaste fem åren är värdelöst. Jag håller dock med om att en räntekonto med insättningsgaranti men det är beronde på avgifterna inte pga resultaten de senaste fem åren.
Citera
2012-08-26, 19:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Men ditt argument med resultaten de senaste fem åren är värdelöst. Jag håller dock med om att en räntekonto med insättningsgaranti men det är beronde på avgifterna inte pga resultaten de senaste fem åren.

jag skulle tro att för TS är den dåliga avkastningen ( som ju i princip är negativ ) på hans sparande mer intressant än den bakomliggande orsaken eller hur?
Citera
2012-08-26, 20:06
  #9
Medlem
SciOques avatar
2 års bindningstid + insättningsgaranti ger över 4 % ränta. Du får dra av skatten naturligtvis.
http://www.compricer.se/sparande/?gc...timetype=exact
Sen kan du få upptill 8 % per år utan insättningsgaranti, men det är väl dumt att ta risker om du vill ha en lägenhet.
Citera
2012-08-26, 23:13
  #10
Medlem
Nu är jag helt novis på allt det här med sparande och gud vet vad. Har som sagt bara fortsatt sätta in pengar på det konto min mormor började spara åt mig. Men antar det bara jag som är pessimistisk eller vad man ska säga, men dessa "okända" banker verkar osäkra. Såg att BlueStep verkar ge best deal. Men vågar man lita på dom? Är som sagt helt blank på allt det här och är väldigt rädd att nått ska gå fel.
Citera
2012-08-27, 03:24
  #11
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag skulle tro att för TS är den dåliga avkastningen ( som ju i princip är negativ ) på hans sparande mer intressant än den bakomliggande orsaken eller hur?

Ja men vad säger att bara för att det gått dåligt de senaste fem åren att det ska göra det i framtiden? Du måste basera dina antaganden på något och inte spå framtiden genom att titta på en graf.
Citera
2012-08-27, 11:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Ja men vad säger att bara för att det gått dåligt de senaste fem åren att det ska göra det i framtiden? Du måste basera dina antaganden på något och inte spå framtiden genom att titta på en graf.

jag undrar om du kanske är lite kanske "svagbegåvad"?

tittar man på 10 år så är avkastningen innan skatt knappt 1.75% per år.

ett bra sparkonto ger ungefär det dubbla!!

detta är en sparform som ingen ens bör överväga att använda, aldrig någonsin!!

banken har lyckats lura på TS mormor en, för kunden, näst intill värdelös sparprodukt som genererar en massa säkra årliga intäkter till banken...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback