2012-08-25, 14:25
Medlem
CamberwellCarrots avatar
Hej,

Min MacBook ska vidare till en ny ägare och därav är jag väldigt mån om att det ska vara närmast omöjligt att återställa data på hårddisken

Förstod av denna länk http://support.apple.com/kb/HT1820?viewlocale=sv_SE att man behöver en installations-CD.
Men detta fick jag aldrig med vid köp av min MacBook pro. Samma sak gäller även Air som ej har en CD-läsare (ja, USB superdrive finns).

Men hela situationen är så frustrerande. Måste jag alltså köpa ett OS som jag redan har i en fysisk butik för att kunna nollställa data? Märkligt, enligt min mening.

Tacksam för lösning.
Hej
Citera
2012-08-25, 15:07
Medlem
Släng dina personliga filer i papperskorgen. Töm papperskorgen.

Öppna Skivverktyg, markera din hårddisk och välj Radera ledigt utrymme. Välj hur många gånger du vill skriva över datan.

Givetvis innebär detta att systemfiler inte raderas men jag antar att det är personliga filer du vill radera på riktigt.

Edit: om du har Lion kan du starta från återställningspartitionen genom att trycka på cmd + R vid uppstart. Om du använder Skivverktyg därifrån kan du radera hela hårddisken, även sådana filer som används av OSX.
Senast redigerad av Xe89 2012-08-25 kl. 15:14.
Citera
2012-08-25, 16:02
Medlem
CamberwellCarrots avatar
Tack Xe89.

Enkel lösning. cmd+R-kommandot var det jag sökte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in