2005-03-31, 15:47
Medlem
Klickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Minns jag inte fel gick Partizan och slog ut Newcastle och gick till gruppspel i CL. Inte så många svenska lag som gjort det så varifrån du fått att dom inte "bör" slå ut ett svenskt lag fattar jag inte?
Sverige måste väl ändå ses som en bättre fotbollsnation en Jugoslavien? Och därmed bör svenska mästarna slå dom jugoslaviska mästarna.
Citera
2005-03-31, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klicken
Sverige måste väl ändå ses som en bättre fotbollsnation en Jugoslavien? Och därmed bör svenska mästarna slå dom jugoslaviska mästarna.

Jo det är klart. Fotboll är ju enkel matematik. Säg det till Bajen också. Dom blev fullständigt blåsta av banan av Partizan. Nä du. Sådär enkelt är det sällan.
Citera
2005-03-31, 16:07
Medlem
Citat:
2-2 resultatet mot Juventus var förvisso starkt gjort. Men att sedan åka på förlust med 4-1 är väl inget vidare? Var också bara att kolla på hur mycket Juventus spelarna kämpade. Tyckte dom verkade ta det ganska lugnt.

Man borde kunna gjort mer motstånd mot Partizan Belgrad som inte bör slå ut en svensk klubb.

Jag är inte förvånad över att det blev 4-1 till slut. Vi hade 1-1 ett tag men sen visade Juve-spelarna vilken skillnad det är på de och våra grabbar.
Partizan slog som sagt ut Newcastle, Slog Bajen med stora siffror på hemmaplan och nådde väl 1-1 mot Real t.o.m? Det spelar ingen roll att Sverige är ett bättre fotbollsland. Vi är ett bättre fotbollsland än Skottland och Rangers och Celtic hade ju (förmodligen) skickat ut oss direkt.
Citera
2005-03-31, 17:35
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Föreställ dig att Djurgården spelar i Superettan vilket man inte gjorde för speciellt länge sedan. Man har ingen vidare ekonomi så helt plötsligt går IFK Göteborg in och tar över i klubben. Man skickar sina B-spelare till DIF och tar era toppspelare utan att ni får någon ersättning. Sedan placerar man taktiskt Håkan Mild som andre tränare. Hur skulle du då reagera? I och för sig så bör det inte hända men det är ändå ett bra exempel.
Som supporter vill man självklart att ens klubb ska stå så oberoende som möjligt, men av det jag själv vet om samarbetet och av det jag läst som du har skrivit kan jag inte se hur Åtvidabergs FF skulle ha dött.

Klubben var som sagt riktigt illa ute då man vände sig till Djurgården och östgötabördiga Tommy Jakobsson och bad om hjälp. DIF hjälpte då till med att starta investmentbolaget, omorganisera klubben, "låna ut" Magnus Pehrsson och Putte Carlsson samt ett antal spelare och inte minst gick man in i samarbetet med ett miljonbelopp. ÅFF är idag en stabil och stark förening som siktar på topplaceringen i årets Superetta. Man har dessutom fått Bapupa av Djurgår'n, som ledigt skulle gå in i startelvan i hälften av lagen i Allsvenskan.

Vad klubben har förlorat är jättetalangen Christoffer Karlsson. Men honom ryckte hela Allsvenskan i, och jag har svårt att se att ÅFF skulle ha fått en bättre deal än att han skrev på för DIF men fortsätter att spela i Åtvid.

Citat:
Jag skriver då inte under varken på att Serbien/Montenegro är en sämre fotbollsnation än Sverige eller att de serbiska topplagen (Partizan, Röda Stjärnan) skulle vara sämre än Malmö och Halmstad.

Och att odugligförklara en spelare på grund av att han var med om att åka ur Champions League mot ett serbiskt lag på bortamålsregeln i en match felaktigt och urjävladåligt dömd av en rysk domare känns förbannat tveksamt.
Citera
2005-03-31, 18:47
Medlem
Philliss avatar
Djurgården blev INTE förnedrade av Juve, isåfall under slutet av andra matchen annars var det en ovanligt strong insats.

Att svenska mästarna skulle slå Serbiens topplag bara för att landslaget är bättre går inte att jämföra. Svenska landslaget brukar spela jämnt mot Englands landslag. Då borde ju Malmö/djurgården spela jämt mot Man utd/arsenal/chelsea. Många serbiska landslagsspelare kan spela i den inhemska ligan, det går knappt i Sverige och de som gör det vill oftast härifrån (undantag Anders Svensson).

Nu till ämnet. Det var mycket drag kring Åhus Handboll som ibland hade ett bortafölje på 40 personer. Det är ganska bra för att vara en division2 klubb. Se'n kom stora IFK Kristianstad och startade samarbete. Konsekvens: IFKs talanger spelade farmarhandboll i åhus tills de blev tillräckligt bra att kunna tas tillbaka. Alla bra spelare i Åhus gick till IFK, bl a ungdomslandslagsmannen Johan Persson. medelmåttorna kom dock till åhus. Nu har de supporterklubben lagts ner och de trogna åhusspelarna antingen lämnat eller lagt av.

Jag vet hur det känns klicken. ÅFF dog i mångt och mycket när facit försvann, men som "farmarklubb" kommer ni aldrig ta steget tillbaka till finrummet Allsvenskan.
Citera
2005-03-31, 18:54
Medlem
colds avatar
Klubbarna blir mer och mer affärsmässiga. De klubbar som har många sponsorer ( storstadslag) och många i åskådare (storstadslag) är de lag som vinner. Topplagen blir storstadslag mer och mer. Småkulbbar från mindre städer/orter. Har inget att hämta snart.
T.o.m Leksand där laget har många supporters + att de har måna sponsorer.

Det är död åt småstädernas lag och liv åt AIK! Typ
Citera
2005-03-31, 18:58
Bannlyst
Citat:
Svårt att slå sig in på DIF:s mittfält? Du skojar? Ni har 6 stycken mittfältare och endast en håller hög klass, Barsom. Möjligtvis också Arneng och nyförvärvet Ba men det är mycket tveksamt. Hur gick det mot Partizan och Juventus? Ni var f-ö-r-n-e-d-r-a-d-e, jag skiter i vilka ni spelat imot, ni har åkt på stryk! Utan Källström och Isaksson är ni inget

Barsom? Magro, Arneng, Kari, Johannesson... nämnda spelare är minst lika bra som Barsom. Kanske inte på det tekniska, men på andra punkter.

2-2 mot Juventus är inte att bli förnedrad. Jag har inte stenkoll på statistik och grejer, men jag tror att Djurgården är ett av två lag som lyckats göra fler än ett mål mot Juve på Stadio Del Alphi denna säsong (Juve's nuvarande säsong).

Tråkigt att du ska vara så grinig. Alla andra ÅFF:are ser positivt på samarbetet.
Citera
2005-03-31, 19:09
Medlem
Klickens avatar
Okej, vi säger så här, Djurgården vart inte förnedrade i CL, back to topic

Citat:
Ursprungligen postat av Kahnweiler
Barsom? Magro, Arneng, Kari, Johannesson... nämnda spelare är minst lika bra som Barsom. Kanske inte på det tekniska, men på andra punkter.

Djurgårdens mittfält är inte speciellt starkt om man jämför med andra allsvenska klubbar. Ni hade ett ruggigt starkt mittfält då ni hade Källström och Johansson men nu imponerar ni knappast. En spelare som inte ens lyckas ta en plats på bänken lär knappast bli en storspelare i Superettan när lag som AIK, Örebro, Öster, IFK Norrköping m.fl spelar där.

Citat:
Ursprungligen postat av Kahnweiler
Tråkigt att du ska vara så grinig. Alla andra ÅFF:are ser positivt på samarbetet.
Det är väl klart jag är grinig. Jag har varit ÅFF:are sedan jag var mycket liten och att nu sitta och se på hur klubben förvandlas till ett farmalag smärtar.
Vet att många andra så kallade ÅFF:are är positiva till sammarbetet. Men jag skulle knappast kalla dessa personer för riktiga supportrar. Diskuterade på Kopparslagarnas forum och fick där reda på att många supportrar inte skulle hålla på ÅFF om dom spelade i en lägre division än Superettan. Pinsamt rent ut sagt! Skulle vilja utnämna Kopparslagarna till Sveriges sämsta supporter förening, man har arrangerat två riktigt pinsamma "tifon", ett ballongtifo då man viftade med 5-6 ballonger och ett huligantutetifo där man försökte stå och trycka på tutan i takt vilket inte gick något vidare.
Citera
2005-03-31, 19:49
Medlem
Citat:
Okej, vi säger så här, Djurgården vart inte förnedrade i CL, back to topic

Djurgårdens mittfält är inte speciellt starkt om man jämför med andra allsvenska klubbar. Ni hade ett ruggigt starkt mittfält då ni hade Källström och Johansson men nu imponerar ni knappast. En spelare som inte ens lyckas ta en plats på bänken lär knappast bli en storspelare i Superettan när lag som AIK, Örebro, Öster, IFK Norrköping m.fl spelar där.

Bra.

Vi hade ett grymt mittfält med Kim och Adde ja men vårat nuvarande är inte så dumt heller bara Jonevret sätter ni rätt gubbar på rätt platser. Bapupa var inhoppare som även fick starta några matcher och kommer bli en tillgång för er. Killen är bra.
Citera
2005-03-31, 21:34
Medlem
manets avatar
if you can't beatthem, buy them

Citat:
Ursprungligen postat av cold
Det är död åt småstädernas lag och liv åt AIK! Typ

skulle inte dif kunna passa på att köpa gnaget nu när dom har chansen? snälla?
Citera
2005-03-31, 21:49
Medlem
Duerfians avatar
Visst kan det svida för trogna fans. Men å andra sidan hur bra ekonomi har en klubb som ÅFF? Hur attraktiv är staden för talanger och bra spelare? Det kan ju vara ett sätt för klubben att åtminstone trampa vatten. Sen förutsätter jag att ÅFF får en del av transfersumman om DIF säljer spelarna vidare.

Utomlands är sådan här samarbeten vanliga och i många fall tjänar båda parter på det.
Citera
2005-04-01, 01:24
Medlem
Klickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Visst kan det svida för trogna fans. Men å andra sidan hur bra ekonomi har en klubb som ÅFF? Hur attraktiv är staden för talanger och bra spelare? Det kan ju vara ett sätt för klubben att åtminstone trampa vatten. Sen förutsätter jag att ÅFF får en del av transfersumman om DIF säljer spelarna vidare.

Utomlands är sådan här samarbeten vanliga och i många fall tjänar båda parter på det.
ÅFF skulle kunna ha en bra ekonomi om förståndiga personer satt i styrelsen. Som bekant så ligger Linköping (130 000 invånare) ungefär tre mil norrut. Mellan städerna går en tåglinje. Varför inte hyra in ett tåg som går mellan Lkpg och Åtvidaberg, då skulle Linköpingborna kunna få se toppfotboll efter 15 minuters tågresa. Men att locka publik från grannstaden är något som ledningen aldrig haft i åtanke.

http://www.dif.se/sidor/nyheter/nyheter.asp?action=view&id=5749&typ=1
Karlsson är en utav Sveriges största talanger och fostrad i ÅFF sen barnsben. Utan någon ersättning lägger DIF vantarna på honom. Grattis Djurgården, han kommer skänka er mycket glädje!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in