Citat:
Ursprungligen postat av Kungenavgudar
Fick en fråga av en polare som jag inte riktigt kunde svara på här om dagen. Han är (eller i alla fall) var troende och jag är icke-troende. Han frågade hur jag vet att min verklighet är riktig. Hur kan jag säga till en hallucinerande psykopat att det är han som hallucinerar och inte jag. Vad skulle tyda på att min verklighet är mer verklig än hans?
Var inte riktigt nöjd med att inte kunna ge ett vettigt svar på detta eftersom han sen drog slutsatsen att allting kräver en viss tro, därav fick det att låta mer vettigt att tro på någon slags gud...
Vad säger ni om det här?
Att din verklighet stämmer och att du överhuvudtaget inte vet om din polare existerar mer än i din sinnesvärld, varför det blir märkligt för dig att värdera din polares verklighet mot din egen som de facto existerar. Din verklighet är dina förnimmelser. Sedan spelar det ingen roll om allting är en dröm eller "teater".
Även en hallucinerande psykopats verklighet stämmer (varför just en psykopat f ö?), allt denne förnimmer är verkligt. Det är blott förnimmelser, men förnimmelserna är verkliga.