• 4
  • 5
2012-09-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Kanske hade vi kommit fram till helt andra slutsatser om evolutionen gett oss samma hjärna, men helt andra sinnen att utforska världen med, det kan vi aldrig veta säkert.

Ja troligen är det så. Tänk dig en "biologisk" utveckling på en annan plats i universum helt skild från vårt liv och vår utveckling. Troligen har detta liv fundamentalt annorlunda evolution med fundamentalt annorlunda sensorer och "hjärnor", om vi överhuvudtaget kan prata om "hjärnor". Detta liv kommer att uppfatta verkligheten på ett annat sätt. Det kan till och med vara så att vi inte kan uppfatta eller se dem. Dessa alien kanske inte heller kan uppfatta oss. Jag tror att den verkligheten vi upplever är helt kopplat till livet på jorden och är relativ till varje individ.
Citera
2012-09-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Ja troligen är det så. Tänk dig en "biologisk" utveckling på en annan plats i universum helt skild från vårt liv och vår utveckling. Troligen har detta liv fundamentalt annorlunda evolution med fundamentalt annorlunda sensorer och "hjärnor", om vi överhuvudtaget kan prata om "hjärnor". Detta liv kommer att uppfatta verkligheten på ett annat sätt. Det kan till och med vara så att vi inte kan uppfatta eller se dem. Dessa alien kanske inte heller kan uppfatta oss. Jag tror att den verkligheten vi upplever är helt kopplat till livet på jorden och är relativ till varje individ.

Möjligheten finns ju att det inte ens är kopplat till jorden. Liv så skilt från oss som du beskriver kanske finns mitt bland oss! Precis som mörk materia. Detta är självklart bara spekulationer.
Citera
2012-09-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Möjligheten finns ju att det inte ens är kopplat till jorden. Liv så skilt från oss som du beskriver kanske finns mitt bland oss! Precis som mörk materia. Detta är självklart bara spekulationer.

Jag tror att vi tänker på ett liknande sätt . Det kan också vara en förklaring på "Fermi paradoxen". Varför hittar/hör vi inget liv i universum? Om däremot livet på jorden härstammar från annan plats (pansperm teorin) är vi släkt med detta liv. Vi borde då hitta liv på fler ställe i solsystemet och ev. på andra exoplaneter i vår närhet. Men nu har vi lämnat ämnet
Citera
2012-09-11, 00:42
Medlem
MrMuppets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenavgudar
Fick en fråga av en polare som jag inte riktigt kunde svara på här om dagen. Han är (eller i alla fall) var troende och jag är icke-troende. Han frågade hur jag vet att min verklighet är riktig. Hur kan jag säga till en hallucinerande psykopat att det är han som hallucinerar och inte jag. Vad skulle tyda på att min verklighet är mer verklig än hans?

Var inte riktigt nöjd med att inte kunna ge ett vettigt svar på detta eftersom han sen drog slutsatsen att allting kräver en viss tro, därav fick det att låta mer vettigt att tro på någon slags gud...

Vad säger ni om det här?
Att din verklighet stämmer och att du överhuvudtaget inte vet om din polare existerar mer än i din sinnesvärld, varför det blir märkligt för dig att värdera din polares verklighet mot din egen som de facto existerar. Din verklighet är dina förnimmelser. Sedan spelar det ingen roll om allting är en dröm eller "teater".

Även en hallucinerande psykopats verklighet stämmer (varför just en psykopat f ö?), allt denne förnimmer är verkligt. Det är blott förnimmelser, men förnimmelserna är verkliga.
Senast redigerad av MrMuppet 2012-09-11 kl. 00:47.
Citera
2012-09-11, 07:53
Medlem
Alla ”observatörer” i universum har en egen relativ verklighet, precis som rum och tid är relativt i förhållande till observatören. Därför kan man egentligen inte säga att någons verklighet är mer rätt än någons annans verklighet. Däremot kan din verklighetsuppfattning vara mer eller mindre lämplig ur ett evolutionärt perspektiv och därför kommer du effektivt försvinna om din ”fitness” är mindre bra. Det egendomliga med evolutionen är att den tycks driva vår ”gemensamma” verklighet mot likformighet. Allt liv på jorden uppfattar verkligheten på ett liknande sätt eftersom vi i stort delar samma sensorer, receptorer efter många miljarder års utveckling. Så ja, alla observatörers verklighet är lika rätt !
Senast redigerad av KaptenMegatron 2012-09-11 kl. 07:56.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in