Citat:
Ursprungligen postat av IamThat
Vad är verklighet?
Vad är Du?
Om du nu (strax) har läst den här texten, så utgör den ett exempel på vad som kan skrivas och publiceras som respons på frågan "Vad är verklighet?" (I annat fall hade den utgjort ett exempel på vad som inte kan skrivas och publiceras som respons på frågan "Vad är verklighet?", men det hade du i så fall inte vetat om (varför du i så fall inte hade läst den här texten)).
Vad jag vill understryka är alltså att svaret på frågan "Vad är verklighet?" kan vara utsatt för påverkan av något av det som ingår i det fullständiga svaret på frågan "Vad är verklighet?".
Vad jag vill uttrycka är alltså mitt intresse för frågan "Vad av det som utgör det fullständiga svaret på frågan 'Vad är verklighet?' är det som påverkar svaret på frågan 'Vad är verklighet?', och hur förhåller sig denna påverkan till det fullständiga svaret på frågan 'Vad är verklighet?'?"
Om jag ska försöka uttrycka mig enkelt, vill jag säga att min erfarenhet antyder att svaret på frågan "Vad är verklighet?" tycks aldrig stå så klar för mig, som vid dom tillfällen då jag förlorar möjligheten att fortsätta svara på den.
Då min möjlighet att uttrycka mig går förlorad, framträder verklighet.
I samband med detta uppstår medvetenheten om att jag inte har någon möjlighet att få svar på frågan "Vad sa/gjorde jag som var fel?"
Ett annat sätt att formulera detta är :
Vad är det som jag utelämnar vid svarandet på frågan "Vad är verklighet?", av övertygelse om att detta utelämnande utgör ett nödvändigt villkor för min möjlighet/rätt att svara?
Ett annat sätt att formulera detta är :
Är jag utelämnad ur svaret på frågan "Vad är verklighet?"?