• 1
  • 2
2012-08-25, 04:19
Medlem
IamThats avatar
Vad är verklighet?

Människan tar medvetenheten och varandet som någonting självklart, men vad är det?

Jag anser att detta är den viktigaste och mest grundläggande frågan som existerar.
Frågan man borde fråga sig själv innan man beslutar att ge tillit till en viss livsåskådning oavsett om den heter religion eller vetenskap.

För här börjar mysteriet. Universums mysterie för mig börjar inte i hur atomer rör sig.
Det börjar med frågan; Vad förnimmer som atomen rör sig? Vad Är?

En intuitiv känsla förklarar i mitt inre att Allt som Är existerar i samma rymd. Vad är denna rymd?
Vad är medvetet om rymden och dess ting i sig?

Vad är du förutom tankar och känslor? Vad förnimmer tanken om jaget? Ännu en tanke? Vad förnimmer tanken som iakttar tanken?

Många frågor.
Denna typ av frågeställning slutar ofta i diskussionen om huruvida medvetandet härstammar från hjärnan eller om medvetandet använder hjärnan som ett instrument för sin varseblivning.

Jag hoppas att tråden får liv och att folk här blir innerligt intresserade av vad dem faktiskt är genom åsikter och insikter.

Frågeställning; Vad ser du ditt medvetande som? En produkt eller det som totalt skapar din verklighet?
Vad är Du?
Citera
2012-08-25, 05:05
Medlem
Unisertits avatar
Jag tror att medvetenheten har och göra med hur våra hjärnor är uppbyggda. Fast vem vet, allt kanske är medvetande men har olika svårigheter till att uttrycka detta. Men oftast så är det enklare alternativet oftast mer rätt än det ena.

Och jag tror att det finns en bestämd verklighet och olika personer är olika bra på att förstå den.
Citera
2012-08-25, 05:38
Medlem
IamThats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Jag tror att medvetenheten har och göra med hur våra hjärnor är uppbyggda. Fast vem vet, allt kanske är medvetande men har olika svårigheter till att uttrycka detta. Men oftast så är det enklare alternativet oftast mer rätt än det ena.

Och jag tror att det finns en bestämd verklighet och olika personer är olika bra på att förstå den.

Okej, jag är av annan övertygelse, dvs. att medvetandet är allt och hjärnan är ett av dess instrument.

Hur som helst tycker jag att detta är frågan med stort F.
Om vi ponerar att medvetandet är det som skapar vår verklighet på individuell nivå samt kollektiv - skulle detta då omkullkasta allt vi känner till?

Jag anser dock inte att medvetande måste vara medvetet om sig självt, det är en fråga om utveckling. Genom det vi kallar människan (medvetande, sinne, kropp) har medvetandet en ej tidigare sedd chans att bli fullständigt medveten om sig självt.

Detta är för mig evolution, Medvetandets utveckling.
Citera
2012-08-25, 11:59
Medlem
Intotherainbows avatar
Känns som du kunde kortat ner hela trådstarten och bara frågat vad qualia egentligen är.

Men vad neurobiologer lyckats lista ut hitills är hjärnan kommer först och medvetandet efteråt.
Det går att förstöra delar av hjärnan och göra en person oförmögen att vara medveten om specifika saker som tex färger, alla rumsdimensioner samtidigt eller ens ansikten.

Så svaret på frågan är, mitt medvetandet skapar åtminstånde min verklighet.
Och jag är jag eftersom min hjärna lär sig det kontinuerligt, men också den delen av hjärnan går att förstöra.
Senast redigerad av Intotherainbow 2012-08-25 kl. 12:14.
Citera
2012-08-25, 12:13
Medlem
Intotherainbows avatar
felpost
Citera
2012-08-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamThat
Vad är verklighet?
Vad är Du?

Om du nu (strax) har läst den här texten, så utgör den ett exempel på vad som kan skrivas och publiceras som respons på frågan "Vad är verklighet?" (I annat fall hade den utgjort ett exempel på vad som inte kan skrivas och publiceras som respons på frågan "Vad är verklighet?", men det hade du i så fall inte vetat om (varför du i så fall inte hade läst den här texten)).
Vad jag vill understryka är alltså att svaret på frågan "Vad är verklighet?" kan vara utsatt för påverkan av något av det som ingår i det fullständiga svaret på frågan "Vad är verklighet?".

Vad jag vill uttrycka är alltså mitt intresse för frågan "Vad av det som utgör det fullständiga svaret på frågan 'Vad är verklighet?' är det som påverkar svaret på frågan 'Vad är verklighet?', och hur förhåller sig denna påverkan till det fullständiga svaret på frågan 'Vad är verklighet?'?"

Om jag ska försöka uttrycka mig enkelt, vill jag säga att min erfarenhet antyder att svaret på frågan "Vad är verklighet?" tycks aldrig stå så klar för mig, som vid dom tillfällen då jag förlorar möjligheten att fortsätta svara på den.

Då min möjlighet att uttrycka mig går förlorad, framträder verklighet.
I samband med detta uppstår medvetenheten om att jag inte har någon möjlighet att få svar på frågan "Vad sa/gjorde jag som var fel?"

Ett annat sätt att formulera detta är :
Vad är det som jag utelämnar vid svarandet på frågan "Vad är verklighet?", av övertygelse om att detta utelämnande utgör ett nödvändigt villkor för min möjlighet/rätt att svara?

Ett annat sätt att formulera detta är :
Är jag utelämnad ur svaret på frågan "Vad är verklighet?"?
Citera
2012-08-26, 14:14
Medlem
mernilios avatar
För mig (i viss mån) är verklighet det som den mänskliga perceptionen medger att uppfatta.

För under förutsättning att jorden är den enda beboeliga planeten i universum, går det väl att tala om universum i termer av upplevd dimension. Dimensionen finns kvar efter att livet på jorden har försvunnit, men finns inte i någons medvetande.
Citera
2012-08-26, 14:40
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamThat
Vad är verklighet?

Människan tar medvetenheten och varandet som någonting självklart, men vad är det?

Jag anser att detta är den viktigaste och mest grundläggande frågan som existerar.
Frågan man borde fråga sig själv innan man beslutar att ge tillit till en viss livsåskådning oavsett om den heter religion eller vetenskap.

För här börjar mysteriet. Universums mysterie för mig börjar inte i hur atomer rör sig.
Det börjar med frågan; Vad förnimmer som atomen rör sig? Vad Är?

En intuitiv känsla förklarar i mitt inre att Allt som Är existerar i samma rymd. Vad är denna rymd?
Vad är medvetet om rymden och dess ting i sig?

Vad är du förutom tankar och känslor? Vad förnimmer tanken om jaget? Ännu en tanke? Vad förnimmer tanken som iakttar tanken?

Många frågor.
Denna typ av frågeställning slutar ofta i diskussionen om huruvida medvetandet härstammar från hjärnan eller om medvetandet använder hjärnan som ett instrument för sin varseblivning.

Jag hoppas att tråden får liv och att folk här blir innerligt intresserade av vad dem faktiskt är genom åsikter och insikter.

Frågeställning; Vad ser du ditt medvetande som? En produkt eller det som totalt skapar din verklighet?
Vad är Du?

Alla har en egen.
Citera
2012-08-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow

Men vad neurobiologer lyckats lista ut hitills är hjärnan kommer först och medvetandet efteråt.

Ja det tycks vara så men det finns också undantag. Det tycks vara så att vi till största delen styrs av vår hjärna/omgivning. Vi vet också att andning, hjärta och många många fler saker styrs utan att vi är medvetna om det. kan det vara så att hjärnan "presenterar" beslutet för vårt medvetande /jaget. I vissa fall kan du/medveten ändra ett sådant hjärnbeslut.
Citera
2012-08-26, 22:04
Medlem
Svår fråga!
Tänk dig att du sitter i ett rum, allt utanför detta rum existerar inte, inget existerar, bara du och detta rum.

När du sitter på toaletten (utan fönster) och har stängd dörr så är det bara du och rummet där, inget annat finns utanför, bara en evighet. Så fort du öppnar dörren skapar din hjärna andra rum och andra människor, dvs allting du ser. När du går in i ett annat rum finns inget annat utanför det, Just an infinity! Osvosvosv.. I belive in that. Klurig fråga men skön.

Verkligheten finns inte, inget finns, bara du och din evighet programmerade hjärna.
Citera
2012-08-27, 00:17
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
kan det vara så att hjärnan "presenterar" beslutet för vårt medvetande /jaget. I vissa fall kan du/medveten ändra ett sådant hjärnbeslut.

Ja det är ju precis vad hjärnan gör, den genererar det som vi gör sekunder senare. Något som Libets expriment demonstrerade att det sker.
Men hur menar du att vi kan ändra ett undermedvetet beslut?
Citera
2012-08-27, 01:07
Medlem
gormiti100s avatar
Verkligheten= det vi lever i. Sluta va så djupa, gå och lira cod istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto